ویلا در واقع واژه ای فرانسوی است. در معنی فرانسوی به خانه هایی که دارای نمای خاص هستند و در زمین های بزرگ ساخته می شوند، ویلا گفته می شود. ویلا ها معمولا در مناطق بیلاقی، سرسبز و دور از آلودگی و شلوغی شهر های بزرگ ساخته می شوند؛ اما بسته به موقعیت زمین ممکن است که معمار طراحی ویلا را بر اساس محیط داخل شهر انجام دهد. برای ساخت ویلا ابتدا نیاز به یک پلان دارید. در این مقاله قصد داریم برخی از مهم ترین نکاتی را که در طراحی پلان ویلایی یک طبقه مدرن باید به آن ها توجه داشته باشید، نام ببریم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پلان ویلایی مدرن به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

نکات مهم در طراحی پلان ویلایی یک طبقه مدرن

پلان ویلای مدرن

فضای داخلی ویلای مدرن یک طبقه

سبک طراحی مدرن از محبوب ترین سبک های طراحی حال حاضر در دنیا است و طرفداران زیادی دارد؛ اما اگر می خواهید یک ویلا زیبا با طراحی مدرن داشته باشید، باید در حین طراحی پلان آن به چند نکته مهم توجه کنید. دقت به این عوامل توجه شما را در طراحی جزییات و رسیدن به نتیجه مطلوب یاری می کند. این نکات عبارت اند از:

  • تمرکز روی پلان های کف کاربردی

کف سازی در طراحی پلان ویلایی یک طبقه مدرن اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر می خواهید که یک زندگی راحت بعد از ساخت ویلا داشته باشید، باید به کف سازی در طراحی پلان توجه زیادی داشته باشید. این کار باید با توجه نیاز ها و سبک زندگی صاحب ملک انجام شود. برای مثال برخی از مهم ترین عواملی که در کف سازی در نظر گرفته می شوند، شامل به حداکثر رساندن نور طبیعی دریافتی  در نورپردازی خانه، اطمینان از تهویه مناسب خانه و به حداقل رساندن فاصله بین اتاق ها می شود.

برای طراحی پلان ویلایی یک طبقه در مرحله کف سازی، باید از راه حل های طراحی هوشمند استفاده شود تا از فضای موجود برای ساخت ملک به بهینه ترین شکل ممکن استفاده گردد. البته توجه داشته باشید که سبک زندگی صاحب خانه نیز می تواند تاثیر زیادی در طراحی ویلا بگذارد.

پلان کف

پلان کف کاربردی در ساخت ویلا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

  • استفاده از عناصر طراحی معاصر

اکثر افراد امروزه طراحی مدرن را ترجیح می دهند؛ اما ترکیب عناصر طراحی معاصر با طراحی مدرن نتیجه فوق العاده ای خواهد داشت. عناصر طراحی معاصر ممکن است مشکلات و کمبود های طراحی مدرن را جبران کنند تا ویلا به بهترین و کاربردی شکل ممکن ساخته شود.

در طراحی پلان ویلایی یک طبقه مدرن، باید علاوه بر عناصر مهم سبک طراحی مدرن مانند خطوط صاف، مینیمالیستی بودن فضا و پالت های رنگی مکمل از ویژگی های عناصر معاصر نیز استفاده و آن را با طراحی مدرن ترکیب کرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

  • تمرکز بر پایداری و طراحی سازگار با محیط زیست

یکی از مهم ترین ویژگی های طراحی مدرن، طراحی پایدار و سازگار با محیط زیست است. طراحی و ساخت یک ویلا مدرن باید بر اساس عناصر طراحی پایدار و سازگار با محیط زیست انجام شود. با این کار ردپای کربن ساخت ویلا و آسیب به محیط زیست به حداقل می رسد.

برای طراحی پلان ویلایی یک طبقه مدرن پایدار می توان از عناصری مانند سیستم های جمع آوری آب باران، استفاده از مواد بازیافتی و استفاده از سیستم تهویه طبیعی استفاده کرد تا میزان پایداری و سازگاری ویلا را با محیط زیست به حداکثر رساند. همچنین استفاده از پنل های خورشیدی نیز یک راه فوق العاده برای کاهش ردپای کربن ساخت ویلا به حساب می آید.

استفاده از پنل های خورشیدی هزینه های ابتدایی ساخت ویلا را افزایش می دهند؛ اما در دراز مدت به دلیل کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه های قبض، سرمایه ای که در ابتدا برای خرید پنل های خورشیدی کردید، به شما باز خواهد گشت.

  • نور طبیعی و تهویه مناسب

دو مورد از مهم ترین ویژگی هایی که در طراحی پلان ویلایی یک طبقه مدرن همیشه وجود دارد، وجود نور طبیعی فراوان در ساختمان و داشتن سیستم تهویه عالی برای ویلا است.

برای به حداکثر رساندن نور طبیعی درون ویلا می توان از پنجره های بزرگ، نورگیر های مختلف در قسمت های متفاوت خانه و یا حتی دیوار های شیشه ای استفاده کرد. وجود نور طبیعی فراوان یکی از عناصر مهم طراحی مدرن است؛ زیرا نور طبیعی درون خانه فضایی باز و مطبوع ایجاد می کند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی ویلای یک طبقه مدرن

  • چشم انداز بیرونی

یکی از ویژگی های مهم دیگری که در طراحی پلان ویلایی یک طبقه مدرن باید به آن توجه داشت، چشم انداز بیرونی ویلا است. در طراحی مدرن باید فضای بیرونی ویلا تا حد امکان جذاب در نظر گرفته شود.

برای ایجاد یک چشم انداز بیرونی زیبا می توان کار های مختلفی انجام داد. برای مثال می توان طراحی ویلا را با باغ های محوطه سازی شده اطراف آن انجام داد یا از یک حیاط خلوت آرامش بخش سبز استفاده کرد.

  • توجه به جزئیات

در سبک مدرن تا حد امکان سعی می شود که از طراحی های پیچیده استفاده نشود؛ اما این نباید باعث شود که در طراحی پلان ویلایی یک طبقه به جزئیات توجه کافی نشود. در طراحی پلان باید مشخص گردد که چه جزئیاتی در ویلا باید وجود داشته باشند. برای مثال در حین طراحی ویلا باید حتما معلوم باشد که از چه متریال و مصالحی قرار است درون ویلا استفاده شود.

برای مثال از کفپوش های مختلف گرفته تا وسایل روشنایی جذاب، همه از وسایلی هستند که در حین طراحی پلان ویلایی یک طبقه باید به آن ها توجه شود تا فضای داخلی ویلا منسجم تر باشد. هر چه طراحی یک ویلای مدرن منسجم تر باشد، از نظر بصری نیز جذاب تر خواهد بود که این به انعکاس زیبایی سبک طراحی مدرن کمک زیادی می کند و دکوراسیون داخلی و زیبایی ویلا را یک پله ارتقا می دهد.

جمع بندی

برای ساخت یک سازه، اول از همه به یک پلان نیاز دارید. پلان، نقشه کلی سازه است که ظاهر کلی ساختمان و تمامی ویژگی های آن را نشان می دهد. برای طراحی یک ویلا مدرن یک طبقه، باید به عناصر سبک مدرن و طراحی سازه یک طبقه توجه داشته باشید. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد نکات مهم در طراحی پلان ویلایی یک طبقه توضیح دادیم.