ساخت نما یکی از مهم ترین مراحل ساخت یک بنا محسوب می شود. برای این که نمای یک ساختمان را طراحی کنید، می توانید از انواع مصالح استفاده کنید. از محبوب ترین متریال ها برای طراحی نمای ساختمان، می توانیم به سنگ و آجر اشاره کنیم. استفاده از سنگ و آجر برای ساخت نما مزایای زیادی دارد. نمای سنگ آجری علاوه بر زیبایی ویژگی های فوق العاده ای دارد. برای آشنایی بیشتر در این مقاله قصد داریم درمورد نمای سنگ و آجر و مزایای آن مطالبی ارائه کنیم.

مزایای نمای آجر

نمای سنگ و آجر

نمای آجری، دوام بالایی دارد و مقرون به صرفه است.

  • دوام بالا

یکی از دلایل انتخاب نما های آجری، دوام بالای این سبک از نما است. آجر به طور طبیعی در برابر آب و هوای سرد و گرم و حرارت مقاوم است. علاوه بر این مراقبت و نگهداری از این نما به حداقل هزینه نیاز دارد و می توانید تا سال های سال نگرانی از بابت خرابی نما نداشته باشید. این مدل نما در برابر نفوذ آب و رطوبت نیز بسیار مقاوم است. تنها کاری که برای نگهداری از نما های آجر باید انجام دهید این است که هر چند وقت یک بار آن را تمیز کنید تا همیشه ظاهری زیبا داشته باشد. علاوه بر دوام بسیار بالا، این نوع نما گزینه ای مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست است.

  • مقرون به صرفه

مقرون به صرفه بودن یکی از مهم ترین دلایل انتخاب نمای آجر است. آجر یک گزینه پایدار و مقاوم است که تقریبا می تواند برای ساخت نمای هر سازه ای با هر بودجه ای به کار برده شوند. علاوه بر این، به دلیل دوام بالا و هزینه نگهداری پایین، بعد از اجرای نما نیازی به هزینه اضافی نخواهید داشت.

  • سبک وزن

سبک وزن بودن یکی از ویژگی های بسیار خوب آجر است. وزن پایین آجر باعث می شود تا هزینه های مربوط به نیروی کار برای حمل و نقل و ساخت و ساز آن کاهش یابد. این بدین معنی است که ساخت چنین نمایی نسبت به دیگر مدل های نما با هزینه کمتری نیز امکان پذیر است.

  • ظاهر

روکش های آجر می توانند سازه شما را از نظر زیبایی شناختی، بهتر جلوه دهند. زیبایی بیشتر نما موجب افزایش قیمت ملک شما می شود و باعث می شود خریداران بالقوه برای خرید آن افزایش یابند. علاوه بر این، روکش های آجر در رنگ ها و طرح های مختلفی موجود و با سلیقه و نیاز های مختلف سازگار هستند.

  • محافظت از ساختمان

نمای آجر می تواند به بهترین نحو از ساختمان در برابر عوامل مختلف مانند آسیب های ناشی از آلاینده ها و تغییرات شدید آب و هوایی و محیطی محافظت کند. چنین ویژگی ای باعث می شود تا کمتر با مشکلاتی مانند ترک روی ساختمان رو به رو شوید.

  • صرفه جویی در مصرف انرژی

با استفاده از آجر در نما دیگر نیازی نیست که سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه خود را همیشه روی آخرین درجه روشن بگذارید. به علت قوی بودن عایق نمای آجر سرما یا گرما به سختی از خانه خارج می شود و شما می توانید با صرفه جویی در مصرف انرژی، در طولانی مدت در پرداخت قبض های خود صرفه جویی کنید.

صرفه جویی در انرژی

استفاده از آجر در نما به صرفه جویی در انرژی کمک می کند.

  • افزایش ارزش ملک

نمای آجر ارزش ملک را به طور کلی افزایش می دهد؛ زیرا به دلیل زیبایی و دوام بالا نما های سنگ آجر خریداران زیادی دارند.

  • مقاوم در برابر آتش

آجر خنثی غیر قابل احتراق است؛ از این رو بسته به نحوه ساخت و اجرایی که دارد، محافظت بیشتری در برابر آتش و گرما ارائه می دهد. نما های آجر از خانه در برابر آتش سوزی محافظت می کنند.

  • قابل استفاده مجدد

 آجر ها بسیار بادوام اند؛ از این رو حتی پس از تخریب ساختمان نیز می توان آن ها را جمع آوری، بازیافت و مجددا ازشان استفاده کرد.

مزایای نمای سنگ

نمای سنگی

نمای سنگی با محیط زیست سازگار است و بر ارزش کلی ساختمان می افزاید.

  • دوام و مقاومت بالا

ویژگی مثبتی که میان نمای سنگ و آجر مشترک است، دوام بالای آن ها است. سنگ طبیعی آتش نمی گیرد و حتی پس از از بین رفتن کل خانه نیز پابرجا باقی می ماند. برای نصب این نوع نما نیازی نیست که از رنگ های گران قیمت استفاده کنید.

  • سازگار با محیط زیست

درست مانند نمای آجر، نمای سنگ نیز عایقی حرارتی محسوب می شود و از هدر رفت گرما جلوگیری می کند. این ویژگی، علاوه بر کاهش هزینه های ناشی از مصرف انرژی، در پایداری محیط زیست موثر است.

  • سازگار با سبک های مختلف نمای ساختمان

نکته ای که باید درمورد نما های سنگی به خاطر داشته باشید این است که می توانید از آن ها هنگام بازسازی خانه و تغییر سبک نمای آن بهره ببرید. این نوع نما با انواع سبک نمای کلاسیک و مدرن هماهنگ است و با توجه به فناوری های مدرن، نصب آن در فضای باز نیز زمان زیادی نمی برد.

  • افزایش ارزش کلی خانه

چندان تفاوتی ندارد که قصد خرید و فروش یا بازسازی خانه ای را داشته باشید؛ در هر صورت نوع نما در تعیین ارزش آن اهمیت بسزایی دارد. نکته ای که درمورد نمای سنگ و آجر کاملا صادق است. تمام ویژگی های مثبتی که بیان شد، باعث می شود ارزش این نوع نما نسبت به نما های دیگر دو چندان باشد و افزایش ارزش کل ساختمان را به دنبال داشته باشد.

جمع بندی

نمای خانه یکی از مهم ترین قسمت های آن است. یک نما علاوه بر زیبایی، می تواند از سازه در برابر عوامل محیطی مانند تغییرات شدید آب و هوایی، آتش سوزی و… محافظت کند. نما ها با متریال های مختلفی ساخته می شوند. اما از محبوب ترین و بهترین متریال ها برای ساخت نما، سنگ و آجر را می توانیم نام ببریم. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد مزایای نمای سنگ  و آجر توضیح دادیم و شباهت ای میان این دو نما را بررسی کردیم.