4/5 امتیاز از (3 رای )

سیمان سفید ماده ای است که از آهک خالص و رس ساخته می شود. این سیمان فاقد اکسید آهن و دیگر رنگ دانه ها است و مقاومت و زمان گیرشی مانند سیمان های معمولی دارد؛ اما تفاوت اصلی آن با دیگر سیمان ها در رنگ آن است که از اسم آن نیز پیدا است. به دلیل زیبایی بیشتر رنگ سفید خیلی از افراد دیوار های حیاط خود را با سیمان سفید طراحی می کنند. در این مقاله نحوه طراحی دیوار حیاط با سیمان سفید را بررسی خواهیم کرد. شما می توانید برای دیدن ایده های بیشتر درباره طراحی نمای ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

رندر چیست؟

قبل از توضیح درباره دیوار و نمای سیمانی ابتدا باید با رندر آشنا شوید. فرآیند رندرینگ در واقع به اعمال یک پوشش سیمانی بر روی دیوار های یک ملک برای صاف کردن یا ایجاد بافت دلخواه بر روی آن ها گفته می شود.

تفاوتی که بین رندر و گچ کاری وجود دارد این است که رندر تنها برای دیوار های خارج از ملک است. این درحالی است که گچ کاری برای دیوار های داخلی خانه نیزکاربرد دارد؛ اما به طور کلی هر دو از مواد مشابه مانند سیمان، ماسه، گچ آهکی و آب استفاده می کنند.

چرا رندرینگ مهم است؟

رندر کردن دیوار های خانه به آب گریز شدن دیوار های خانه کمک خواهد کرد. همچنین به دلیل وجود آهک دیوار ها تنفس پذیر خواهند شد و رطوبت راحت تر از آن ها خارج می شوند. به همین دلیل امکان رطوبت و کپک زدن دیوار به حداقل خواهد رسید.

علاوه بر این رندر کردن دیوار مقاومت آن را در برابر آتش نیز بالا خواهد برد. اگر دیوار ها رندر شده باشند، با سرعت کمتری آتش را از خود عبور می دهند و نمی گذارند که آتش به دیگر نقاط نفوذ کند. همچنین از رندر برای اهداف زیبایی شناسی نیز استفاده می شود.

نحوه طراحی دیوار حیاط با سیمان سفید

طراحی دیوار حیاط با سیمان سفید

برای طراحی دیوار حیاط با سیمان سفید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول : حذف رندر قدیمی

قبل از این که کار را شروع کنید، حتما رندر قدیمی روی دیوار را از بین ببرید. به هیچ عنوان رندر جدید خود را روی رندر قدیمی اعمال نکنید؛ زیرا ممکن است بعدا با مشکل مواجه شوید.

  • مرحله دوم: محل کار را آماده کنید

در طراحی حیاط با سیمان سفید بعد از پاک کردن رندر قدیمی باید محل کار را آماده کنید. برای این کار لازم است که هر گونه شکاف روی دیوار را پر کنید و آن را با برس و آب بشویید. همچنین اگر روی دیوار مواردی مانند دریچه، لوله و جعبه های هشدار وجود دارند، باید برداشته شود. معمولا حذف چنین مواردی از روی دیوار کمی دشوار است. به همین دلیل توصیه می کنیم که برای حذف آن ها خودتان سرخود اقدام نکنید و از یک فرد حرفه ای برای انجام این کار کمک بگیرید. علاوه بر این اگر روی دیوار شما ترک و مشکلات این چنینی وجود دارد، باید قبل از طراحی دیوار حیاط با سیمان سفید و رندر کردن آن از یک مهندس کمک بگیرید.

آماده کردن محل کار

  • مرحله سوم : آماده کردن رندر

در مرحله بعد باید سیمان سفید یا همان رندر خود را آماده کنید. برای آماده کردن رندر حتما طبق دستورالعمل هایی که سازنده محصول برای میکس کردن آن داده است پیش بروید. سپس بعد از آماده کردن مواد، مقدار توصیه شده ملات رندر و آب را با نسبت مساوی درون سطل بریزید. به خوبی مواد و آب را با هم میکس کنید تا غلظت آن به خاک رس نزدیک شود. اگر از هم زن برای ترکیب مواد استفاده کرده اید، حتما بعد از استفاده آن را تمیز کنید؛ زیرا بعد از خشک شدن تمیز کردن آن غیر ممکن خواهد بود.

  • مرحله چهارم : اعمال کردن رندر

در مرحله بعدی برای طراحی دیوار حیاط با سیمان سفید باید رندر خود را روی دیوار بمالید. بهترین حالت برای اعمال رندر روی دیوار مالیدن آن با زاویه 45 درجه است. لایه اول شما باید فقط حدود 5 میلی متر ضخامت داشته باشد. شاید بتوان سخت ترین مرحله کار را همین مرحله دانست، به این دلیل که باید از فشار و تکنیک مناسبی استفاده کنید. اگر می خواهید بهتر پیش بروید، رندر را فقط به صورت عمودی روی دیوار بمالید تا به کشیدن دوبار رندر روی دیوار نیازی نداشته باشید.

  • مرحله پنجم : اضافه کردن مش رندر

مرحله بعدی برای طراحی دیوار حیاط با سیمان سفید اضافه کردن مش رندر است. مش رندر باید کیفیت بالایی داشته باشد و در برابر واکنش قلیایی نیز مقاوم باشد. مش رندر باید روی سیمان سفید مرطوب قرار بگیرد و قبل از این که رندر و سیمان سفید خشک شوند، به خوبی با آن ها صاف شود. برای گرفتن نتیجه بهتر مالیدن مش را از وسط دیوار تا به سمت کناره ها انجام دهید تا از چین خوردن آن جلوگیری کنید.

اضافه کردن مش رندر

  • مرحله ششم : اعمال لایه دوم رندر

در مرحله بعد برای طراحی دیوار حیاط با سیمان سفید باید لایه دوم رندر را پس از خشک شدن لایه اول اعمال کنید. لایه دوم نباید ضخامتی بیش از 10 میلی متر داشته باشد.

  • مرحله هفتم: صاف کاری

نهایتا پس از گذشت 30 دقیقه از اعمال لایه دوم، رندر را صاف کنید. می توانید از یک تخته چوبی بلند و صاف برای انجام این کار کمک بگیرید.

  • مرحله آخر : خیس کردن دیوار

بعد از این که دیوار و هر دو لایه آن کاملا خشک شدند، باید یک اسفنج مرطوب را روی رندر بکشید. این کار به صاف تر شدن رندر کمک می کند و ظاهر بهتری به آن می بخشد.

جمع بندی

سیمان سفید یکی از محصولات رایج برای ایجاد یک لایه بر روی دیوار است. سیمان های سفید به دلیل مزایای مختلفی که دارند، در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال رنگ سفید آن ها علاوه بر جذابیت، منعکس کننده نور نیز می باشد و می تواند به روشن تر کردن فضای حیاط کمک زیادی کند. در این مقاله برای این که بهتر با نحوه طراحی دیوار حیاط با سیمان سفید آشنا شوید، درمورد رندر و مراحل این کار توضیح دادیم.