5/5 امتیاز از (1 رای )

همان طور که می دانید آشپزخانه در خانه های ایرانی نقش برجسته و پررنگی دارد و تقریبا همه خانم ها اهمیت ویژه ای برای آن قائل هستند. خوشبختانه امروزه در صنعت دکوراسیون داخلی سبک های متنوع و جذاب بسیاری وجود دارد که هر کس با هر نوع سلیقه ای را راضی می کند. هرچند در حال حاضر طراحی های مدرن طرفداران بسیاری دارد؛ اما یکی از بهترین و جذاب ترین سبک های دکوراسیون داخلی، آشپزخانه های  سنتی ایرانی هستند. طرح های سنتی می توانند فضای منزل شما را گرم تر نشان بدهند و صمیمی تر کنند. اگر نمی دانید چطور آشپزخانه مدرن خود را به یک آشپزخانه سنتی ایرانی تبدیل کنید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید. شما می توانید برای دیدن ایده های بیشتر در زمینه طراحی آشپزخانه به سایت خانه معمار مراجعه کنید.

بهترین روش های تبدیل آشپزخانه مدرن به آشپزخانه سنتی ایرانی

همان طور که گفته شد هرچند امروزه طراحی و دکوراسیون های مدرن طرفداران بسیاری دارند و اکثر منازل با سبک های مدرن دکور می شوند، ولی طرفداران سبک های سنتی نیز کم نیستند. خوشبختانه در حال حاضر راهکارهای مقرون به صرفه ای برای ورود فضای سنتی به منازل، به ویژه آشپزخانه ها وجود دارد. در ادامه شما را با بهترین روش های تبدیل آشپزخانه مدرن به سنتی آشنا می کنیم.

آشپزخانه سنتی ایرانی

  • استفاده از وسایل چوبی

از گذشته های دور چوب و لوازم ساخته شده از آن در طراحی سنتی ایرانی جایگاه ویژه ای داشتند. رنگ، بافت و جلوه ی خاص وسایل چوبی می تواند شکوه و زیبایی آشپزخانه شما را چندین برابر کند. قرار دادن یک میز غذاخوری چوبی ساخته شده به سبک قدیم در یک آشپزخانه مدرن می تواند حس و حال کلاسیک و اصیل ایرانی را به بیننده منتقل نماید. همچنین استفاده از سایر عناصر چوبی مانند پنجره های قدیمی به رنگ فیروزه ای و کابینت های چوبی نیز یک محیط مدرن را به فضایی صمیمی و سنتی تبدیل خواهد کرد.

  • استفاده از گلیم های سنتی

یکی دیگر از بهترین راه های داشتن یک آشپزخانه سنتی ایرانی، خرید یک گلیم سنتی است. گلیم ها از جمله قدیمی ترین دست بافته های ایرانیان هستند که در دنیا شهرت و محبوبیت بسیاری دارند. اکثر علاقه مندان به طراحی های شرقی و ایرانی از گلیم های دست بافت برای دکور منازل و محل کار خود استفاده می کنند. بنابراین خرید یک گلیم دست بافت یا فرش های طرح گلیم ایرانی با رنگ های قوی و جذب کننده، جلوه فوق العاده ای به آشپزخانه مدرن شما می بخشد. البته بهتر است برای جلوه بیشتر تنها از یک قطعه فرش کوچک در وسط آشپزخانه استفاده کنید.

گلیم های سنتی

  • استفاده از ظروف سفالی

همان طور که می دانید اجداد و نیاکان ما بهترین سازندگان ظروف سفالی در سراسر جهان بودند و امروزه  نیز آثار هنری بسیاری در موزه های جهانی از ایرانیان به یادگار مانده است. بنابراین می توان گفت یکی دیگر از بهترین راه های تبدیل آشپزخانه مدرن به یک آشپزخانه سنتی ایرانی استفاده از ظرف ها و دیوارکوب های دست ساز است که به زیبایی با طرح های هندسی معماری ایرانی تزئین شده باشند. حتی می توانید مجموعه از این ظروف را بر روی شلف های دیواری به نمایش بگذارید و نظر مهمان ها را به آن ها جلب کنید. علاوه بر این پیشنهاد می کنیم با اضافه کردن ظروف سفالی به رنگ های فیروزه ای و سبز، جلوه بیشتری به آشپزخانه خود ببخشید.

  • استفاده از ظروف مسی

یکی دیگر از بهترین کارهایی که می توانید برای داشتن آشپزخانه سنتی ایرانی انجام دهید، استفاده از ظروف مسی در دکور آشپزخانه است. مس نیز مانند سفال در تاریخ ایران سابقه دیرینه ای دارد و اجداد ما از این فلز فوق العاده برای ساخت لوازم آشپزخانه و پخت و پز استفاده می کردند. شما می توانید به راحتی با خرید چند قطعه ظرف مسی که نماد آشپزخانه های ایرانی هستند جلوه خاصی به منزل خود ببخشید. درخشش خاص و منحصر به فرد این ظروف، آن ها را به  ترکیب جذابی برای قرار گرفتن در کنار سایر عناصر  آشپزخانه تبدیل می کند. البته این ظروف در سبک های دیگری همچون سلطنتی و روستیک نیز ساخته می شوند که خود نشان دهنده ارزش بالا و زیبایی خیره کننده آن ها است. پیشنهاد می کنیم به منظور جلوه بیشتر، در گوشه ای از آشپزخانه خود شلف های دیواری چوبی با طرح های سنتی یا مدرن قرار دهید و ظرف های مسی خود را بر روی آن ها به نمایش بگذارید.

ظروف مسی

  • استفاده از کاشی های سنتی

یکی از بهترین ایده هایی که می توانید برای داشتن یک آشپزخانه سنتی ایرانی اجرا کنید، استفاده از کاشی هایی با طرح های سنتی است. کاشی های طرح دار جایگاه ویژه ای در معماری سنتی ایران دارند و حضور آن ها در آشپزخانه مدرن شما می تواند بسیار چشم نواز و خیره کننده باشد. بنابراین اگر  به دنبال جان بخشیدن به فضای سرد و بی روح طراحی های مدرن و گرم کردن محیط سرد آشپزخانه خود هستند، بهتر است از کاشی های سنتی برای پوشش قسمتی از دیوار آن استفاده کنید. بهترین فضا برای نصب کاشی های سنتی پشت اجاق گاز یا ظرفشویی است. همان طور که می دانید آبی لاجوردی و فیروزه ای از جمله رنگ های خاصی هستند که در معماری سنتی ایرانی کاربرد بسیاری دارند، بنابراین علاوه بر تمام نکات گفته شده می توانید متناسب با طراحی داخلی منزل خود، از طیف رنگ های ایرانی برای رنگ آمیزی آشپزخانه و عناصر موجود در آن استفاده کنید. البته برای جلوگیری از بروز ناهماهنگی در دکوراسیون کلی منزل بهتر است این تغییرات در محیط های کاملا مدرن، با ظرافت و دقت بالایی ایجاد شود.

جمع بندی

در مقاله پیش رو سعی کردیم با پیشنهادات ساده و مقرون به صرفه  به شما کمک کنیم آشپزخانه مدرن خود را به یک آشپزخانه سنتی ایرانی تبدیل کنید. همان طور که در طول مقاله نیز گفته شد، شما می توانید با ایجاد تغییرات جزئی و کوچک مانند عوض کردن کاشی پشت اجاق گاز و ظرفشویی، استفاده از ظروف قدیمی سفالی و مسی، استفاده از فرش ها و گلیم های ایرانی و یا وسایل چوبی ساخته شده به سبک قدیم، گرما و صمیمیت خاصی به منزل و آشپزخانه خود ببخشید. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوبی در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه های سنتی کسب کرده باشید.