از نظر طراحان ساختمان، دیوار یک ساختار عمودی است که می تواند حریم خانه شما را حفظ کند. علاوه بر این دیوار ها معمولا با زیبایی خارجی و داخلی حیاط ارتباط مستقیم دارند و می توانند منزل شما را شیک تر کنند. از این رو امروزه طراحی دیوار حیاط به یک راه محبوب برای ایجاد زیبایی بصری تبدیل شده است که اجرای آن به تخصص و مهارت نیاز دارد. خوشبختانه با توجه به تنوع موجود در بازار ساخت و ساز، شما می توانید با در نظر گرفتن سبک ساختمان و البته علاقه خود دیوار های متفاوتی برای حیاط منزل طراحی کنید. برای پیدا کردن ایده های جدید طراحی دیوار حیاط می توانید به سایت خانه معمار مراجعه کنید. در ادامه شما را با چند ایده فوق العاده در این زمینه آشنا می کنیم.

دیوار کلاسیک

طراحی دیوار حیاط کلاسیک طرفداران بسیاری دارد. می توانید در اطراف حیاط منزل خود از نرده ‌های چوبی که یکی از قدیمی ترین روش های جداسازی است، استفاده کنید. در حال حاضر نرده های چوبی متفاوتی با رنگ های روشن و تیره در بازار هست که می توانید با توجه به سلیقه و علاقه یک سبک کلاسیک و زیبا را برای طراحی دیوار حیاط خود انتخاب کنید. اگر اطلاعات دقیقی درمورد روش های نگهداری نرده های چوبی داشته باشید می توانید سال ها از زیبایی این دیوار ها لذت ببرید.

دیوار گابیون

Ideas for wall design

دیوار های حائل گابیون یکی دیگر از گزینه های مقرون به صرفه و زیبا برای طراحی دیوار حیاط    به ویژه در ملک های ویلایی محسوب می شوند. این سازه های بزرگ و مستحکم جلوه خاصی به محوطه سازی شما می بخشند و ابهت بنای شما را بیشتر می کنند. در ساخت این دیوار ها از سبد های سیمی به اسم گابیون استفاده می شود که معمولا با سنگ و بتن پر شده اند. ایده ساخت دیوار های گابیون از مصریان باستان گرفته شده است که برای جلوگیری از سیل و تخریب شهر ها از آن ها استفاده می کردند. این دیوار ها در جنگ جهانی دوم نیز به عنوان سدی مستحکم در برابر موج انفجار مورد استفاده قرار می گرفتند. بهتر است برای ساخت دیوار گابیون فولاد ضد زنگ یا گالوانیزه را انتخاب کنید.

 دیوار سنگ فرش بتنی

طراحی دیوار حیاط با سنگ فرش های بتنی یکی از به صرفه ترین روش ها در صنعت ساخت و ساز است. سنگفرش های بتنی  برای دیوار هایی با ارتفاع کمتر از 1.5 متر بسیار کاربردی هستند هرچند می توان از آن ها در دیوار های بلند تر هم استفاده کرد، برای این کار به کمک افراد حرفه ای احتیاج دارید. به هر حال بیشتر طراحان این دیوار ها را برای پروژه ‌های حائل کوتاه توصیه می‌ کنند. می توانید دیوار های سنگفرشی خود را با چیدن بلوک های بتنی بسازید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن یک دیوار بتنی مستحکم، آن را بر یک پایه به شدت فشرده بسازید. اگر به دنبال گزینه مقرون به صرفه تری نسبت به بلوک های بتنی هستید، می توانید از دیوار های حائل ساخته شده از بتن استفاده کنید. برای ساخت این دیوار های بتنی ابتدا با تخته های چوبی قالب دیوار را می سازند و سپس بتن آماده را داخل قالب میریزند تا خشک شده و شکل دیوار بگیرد.

دیوار پلکانی

Staircase wall

طراحی دیوار حیاط به صورت پلکانی یکی دیگر از راه های افزایش جذابیت فضای اطراف منزل است. دیوار های پلکانی معمولا به صورت شیب دار و به شکل یک تپه ایجاد می شوند و  یک راه عالی برای افزودن بُعد به منظره ملک شما هستند. می توانید این دیوار های پلکانی را به یک باغ چند طبقه زیبا تبدیل کنید.

دیوار آجری

همان طور که می دانید آجر یک ماده اولیه، محکم و بادوام برای ساخت منزل و طراحی دیوار حیاط است. اگر به دنبال یک منظره کلاسیک و سنتی هستید که بتواند فشار زیادی را هم تحمل کند، بهتر است از آجر برای ساخت دیوار حیاط خود استفاده کنید. آجر ها با استفاده از ملات خاصی  به یکدیگر می چسبند و معمولا گزینه محکم تری نسبت به بلوک های دیواری هستند. فرایند ساخت دیوار آجری هم درست مثل دیوار بلوکی است. پیشنهاد می کنیم قبل از ساخت، از فشرده بودن زمین زیر دیوار مطمئن شوید تا احتمال تخریب را به حداقل برسانید. دیوار های آجری نسبت به دیوار بلوکی کمی گران تر هستند؛ اما دوام بیشتری دارند و نگهداری آن ها نیز راحت تر است. می توانید از یک دمنده برگ برای حذف گرد و غبار و کثیفی استفاده کنید و در نهایت به کمک یک شلنگ دیوار را کاملا بشویید. این دیوار ها می توانند برای ده ها سال دوام بیاورند و مستحکم باقی بمانند.

 دیوار با سنگ طبیعی

Wall with natural stone

سنگ های طبیعی متریال جذابی برای طراحی دیوار حیاط هستند. با استفاده از سنگ های طبیعی و نسبتا سنگین، دیواری مستحکم و زیبایی ساخته می شوند. خوشبختانه امروزه چندین متریال طبیعی برای ساخت دیوار های این چنینی در دست است. می توانید با توجه به علاقه و دسترسی خود از سنگ های رسوبی، آبی و آهکی استفاده کنید. از آنجایی که این سنگ ها معمولا سطح صافی دارند، برای قرار گرفتن به صورت افقی و ساخت دیوار بسیار مناسب هستند و یک سطح سنگی صاف و موازی را تشکیل می دهند.

دیوار با سنگ مصنوعی

آخرین روش طراحی دیوار حیاط که علاوه بر زیبایی فوق العاده هزینه کمی دارد، استفاده از سنگ های مصنوعی است. سنگ های مصنوعی تنوع بالایی دارند و به همین دلیل در بین صاحبان ملک از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. از نظر مهندسان و طراحان، این سنگ ها برای هر پروژه ای مناسب هستند و می توانند برای طولانی مدت جذاب باشند. حتی می توانید یک دیوار سیمانی قدیمی را با یک روکش سنگ مصنوعی، مدرن و شیک کنید. این روکش ها هر نوع لکه و ترک موجود بر دیوار های قدیمی را در کوتاه ترین زمان ممکن می پوشانند.

جمع بندی

چه بخواهید از فرسایش دیوار ملک خود جلوگیری کنید و چه بخواهید فضای منزل را با کمی تغییر جذاب تر کنید، طراحی دیوار حیاط با تکنیک های جدید و به روز می تواند نتایج راضی کننده ای به همراه داشته باشد. همان طور که پیشتر توضیح داده شد، شما می توانید با استفاده از متریال های طبیعی و مصنوعی موجود در بازار ساخت و ساز، یک دیوار شیک و جذاب برای منزل خود طراحی کنید. اگر نمی دانید برای این کار باید از کجا شروع کنید، پیشنهاد می کنیم از یک مهندس و طراح داخلی کمک بگیرید. امیدواریم ایده های مطرح شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.