4.3/5 امتیاز از (3 رای )

لابی اولین چیزی است که افراد پس از ورود به یک ساختمان آن را می بینند. بنابراین درک نحوه ساخت و طراحی آن می تواند تاثیر بسزایی در جلب نظر مشتریان داشته باشد. طی سال های گذشته نقش لابی تغییر کرده است و به‌ عنوان نقطه‌ای برای خوش آمد گویی به مشتریان و مهمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین ایجاد اولین تاثیر برروی خریداران و صاحبان املاک و البته داشتن یک ورودی مرتب و شیک، یکی از مهم ترین اصول ساختمان سازی است. برای یادگیری نحوه طراحی لابی ساختمان همه پسند و حرفه ای، بهتر است تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

لابی ساختمان چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد لابی ساختمان اولین چیزی است که افراد بعد از ورود به یک ساختمان می بینند. در واقع مهمانان باید برای رسیدن به واحد شما و ورود به راه پله و راهرو ها، ابتدا وارد لابی شوند. در گذشته این قسمت از ساختمان به عنوان ورودی یا سرسرا نیز شناخته می شد؛ اما کلمه لابی اصطلاحی است که معمولاً برای ساختمان های تجاری یا مسکونی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از لابی‌ ها با صندلی یا کاناپه های راحتی دکور می ‌شوند تا مهمان ها بتوانند بر روی آن ها بنشینند و منتظر استقبال میزبان خود بمانند. در محیط های شرکتی و سازمانی طراحی لابی ساختمان اهمیت ویژه ای دارد، زیرا لابی در این ساختمان ها یک فضای انعطاف پذیر است که خواسته های متعددی را برآورده می کند. از لابی ساختمان می‌ توان به روش‌ های مختلف مثل یک قهوه ‌بار، سالن استراحت شرکتی، منطقه پذیرایی، محل ملاقات و… استفاده کرد. به عبارت دیگر یک لابی مناسب نه تنها به خوبی از بازدیدکنندگان استقبال می کند، بلکه می تواند مکان مناسبی برای ملاقات، کار یا معاشرت کارمندان با یکدیگر باشد. به طور کلی اجرای درست طراحی لابی ساختمان نه تنها موجب استفاده بهینه از فضا می شود، بلکه ارزش و اعتبار آن را افزایش می دهد و در محیط های شرکتی موجب افزایش سلامت و بهره وری کارکنان خواهد شد. علاوه بر این فرصتی برای شارژ مجدد و برقراری ارتباط با یکدیگر را برای افراد فراهم می کند.

چگونه طراحی لابی ساختمان را شروع کنیم؟

طراحی لابی ساختمان

قبل از شروع فرآیند طراحی لابی، باید یک پلان کامل از ساختمان مورد نظر را در اختیار داشته باشید و مطمئن شوید که فضای کافی برای این کار را در اختیار دارید. لزومی ندارد لابی ساختمان آن قدر بزرگ باشد که به بقیه قسمت ها نفوذ کند و به عنوان منطقه جداگانه ای طراحی شود. برای طراحی درست لابی به پلان طبقات نگاه دقیقی بیندازید و از آن به عنوان یک راهنما استفاده کنید تا بتوانید به راحتی محل قرارگیری لابی و اندازه آن را تعیین کنید.

به این نکته توجه کنید که مواردی مانند پارکینگ و نحوه دسترسی به ساختمان اهمیت بسیاری دارند و باید همزمان با طراحی لابی ساختمان در نظر گرفته شوند. در حالت ایده آل، لابی همیشه در جلوی ساختمان قرار می گیرد. بعد از در نظر گرفتن و انتخاب فضای مناسب، زمان آن رسیده است که طراحی داخلی لابی را شروع کنید. برای این منظور مطمئن شوید که مبلمان را در قسمت مناسبی قرار می دهید و مدل های راحت و بادوام را برای این کار انتخاب می کنید که فضای زیادی را اشغال نکنند. جدا کردن فضا با چند صندلی و میز و مبل هایی با سایز استاندارد می تواند یک ایده عالی برای طراحی داخلی این قسمت از ساختمان باشد. نورپردازی مناسب و قرار دادن روشنایی های مختلف، مورد دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. علاوه بر موارد گفته شده، پیشنهاد می کنیم حتماً از علائم مناسب برای راهنمایی مهمان ها و مراجعین استفاده کنید. به عنوان مثال قرار دادن تابلویی تحت عنوان «لطفا قبل ورود زنگ را بفشارید»، راه خوبی برای اطمینان از این موضوع است که افراد بدون اطلاع شما وارد بقیه قسمت های ساختمان نمی شوند.

 اهمیت لابی ساختمان برای شرکت ها و سازمان ها

اهمیت لابی ساختمان برای شرکت ها و سازمان ها

طراحی لابی ساختمان از این نظر مهم است که این ناحیه معمولا محل اتصال محیط خارجی و داخلی یک ساختمان به حساب می آید. به همین دلیل اغلب به عنوان نقطه ملاقات معماری و طبیعت در نظر گرفته می شود. با طراحی درست این قسمت از ساختمان های تجاری و مسکونی می توان تعادل مناسبی بین محیط داخلی و خارجی ایجاد کرد و به لطف ترکیب عناصر طبیعی این تناسب را تسهیل بخشید. استفاده از جنبه‌ های معماری بیوفیلیک در معماری داخلی لابی و استفاده از محصولات و مصالح طبیعی و باکیفیت می تواند موجب افزایش رفاه و آرامش مراجعه کنندگان شود. خاطرتان باشد نحوه طراحی لابی ساختمان بیان کننده ارزش های شرکت و سازمان است و باید یک تصور فوری و ماندگار از هویت و ارزش های شرکت را ارائه دهد و رویکرد آن را برای مهمانان، شرکا و کارمندان آشکار سازد. طراحی داخلی مردم محور یکی از اصولی است که می تواند در این فضا ارتباط مثبتی بین محیط لابی و کاربران ایجاد کند و احتمال مراجعه مجدد به ساختمان را بیشتر نماید.

اندازه استاندارد برای لابی ساختمان چقدر است؟

اندازه استاندارد برای لابی ساختمان چقدر است؟

همان طور که پیش تر گفته شد برای مشخص کردن اندازه دقیق لابی باید به پلان کامل ساختمان دسترسی داشته باشید. اندازه لابی ساختمان بسته به نوع کسب و کار و مقیاس کلی هر ساختمان ممکن است متفاوت باشد.

به طور کلی، یک لابی کوچک نباید کمتر از 10 متر باشد، در حالی که لابی های بزرگ باید حداقل 36 متر مساحت داشته باشند. البته لابی بیمارستان ها و هتل ها همیشه بسیار بزرگتر از لابی های شرکتی و سازمانی است. ارتفاع بیشتر لابی ها معمولاً بلند است و سقف آن ها تقریباً به 4 متر می رسد. اکثر طراحان سعی می کنند با در نظر گرفتن پنجره های بزرگ و بلند برای لابی ساختمان، در اکثر اوقات روز، نور طبیعی را در اختیار داشته باشند. خاطرتان باشد اندازه در های ورودی را به گونه ای در نظر بگیرید که برای رفت و آمد های زیاد هم مناسب باشد. صرف نظر از اندازه ساختمان، بهتر است برای طراحی لابی ابتدا با یک مهندس و طراح حرفه ای مشورت کنید تا مطمئن شوید لابی شما مطابق با استاندارد های نظام مهندسی در نظر گرفته شده است.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم نگاه دقیقی به یکی از مهم ترین مکان های ارتباطی ساختمان های تجاری و مسکونی یعنی ورودی یا لابی ساختمان داشته باشیم. همان طور که در طول مقاله گفته شد لابی اولین قسمتی است که افراد بعد از ورود به ساختمان با آن مواجه می شوند؛ از این رو می تواند تاثیر بسزایی در افکار مراجعین و مهمان ها داشته باشد و حس خوش آمد گویی فوق العاده ای را برای آن ها تداعی کند. خاطرتان باشد برای ایجاد این حس خوب، بهتر است طراحی لابی ساختمان خود را به افراد متخصص و حرفه ای بسپارید.