5/5 امتیاز از (1 رای )

فضا سازی که به آن محوطه سازی نیز گفته می شود، یکی از فرایند هایی است که در ساخت و ساز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به خصوص در ملک های بزرگ که فضای باز زیادی دارند. فضا سازی در حقیقت بر کاربردی تر کردن فضای بیرونی و محوطه ساختمان تمرکز دارد. برای مثال در فضا سازی ممکن است از آبنما، آلاچیق، سیستم های نور پردازی و… استفاده شود. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر درمورد فضا سازی نقشه باغ ویلا 1000 متری توضیح دهیم.  شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی نقشه ویلا به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

نقشه ویلا

فضا سازی چیست؟

طراحی داخلی باغ ویلا

طراحی داخلی باغ ویلا

فضا سازی در واقع بر کاربردی سازی فضای بیرونی ساختمان تمرکز دارد. برای فضا سازی چند عنصر کلیدی در نظر گرفته اند که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • خطوط

خطوط یا مرز ها در فضا سازی اهمیت زیادی دارند. برای مثال به کمک خطوط می توان مساحت یک پیاده رو، تخت گل یا مسیری برای قدم زدن را مشخص کرد. همچنین برجسته کردن خطوط و مرز ها و برای اضافه کردن عناصری مانند آبنما، حوض یا استخر، ایده جالبی است. در طراحی و فضا سازی نقشه باغ ویلا 1000 متری باید توجه ویژه ای به خطوط داشت تا فضا از جذابیت بصری کافی برخوردار باشد.

  • فرم

عنصر بعدی در فضا سازی فرم است. برای ایجاد فرم می توانید یک سبک مشخص برای طراحی داشته باشید. برای مثال استفاده از مسیر های سنگی در کنار دیوار هایی که با گیاه پوشانده شده اند، ایده جذابی است.

  • مقیاس

معیار مهم بعدی در فضا سازی مقیاس است. در فضا سازی موارد مقیاس مانند عرض، طول و ارتقا اهمیت زیادی دارند و باعث تکمیل شدن منظره می شوند.

  • بافت

در فضا سازی نقشه باغ ویلا 1000 متری بافت نیز اهمیت دارد. برای مثال اینکه اگر به قسمت خاصی از باغ گیاه خاصی اضافه شده است، چگونه به نظر خواهد رسید. اندازه، نرم یا سخت، سبک یا سنگین بودن مواردی اند که در فضا سازی مهم هستند.

  • رنگ

به آخرین مورد مهم در فضا سازی یعنی رنگ می رسیم. اولین چیزی که توجه مردم را به خود جلب می کند، رنگ است. به همین دلیل در فضا سازی حتما باید از رنگ های مناسب و با توجه به سبک ویلا استفاده کرد.

نکات مهم در فضا سازی

دکوراسیون باغ ویلا

دکوراسیون باغ ویلا

درمورد فضا سازی نقشه باغ ویلا 1000 متری یک سری نکات مهم هست که باید به آن ها توجه داشته باشید. این نکات عبارت اند از:

  • پایداری

طراحی که برای فضا سازی نقشه انجام می دهید، باید پایدار باشد. باغ ویلا های بزرگی که پایدار طراحی شده باشند، نیاز به نگهداری زیادی ندارند و تا مدت زمانی طولانی دچار مشکل نمی شوند. در نتیجه تا مدت زمان نسبتا طولانی نیاز به تعمیرات اساسی نخواهند داشت.

  • نورپردازی باغ

تمامی باغ ها بعد از ساعات روشنایی روز به نورپردازی محوطه نیاز خواهند داشت تا کارایی لازم را داشته باشند. به همین دلیل یکی از موارد بسیار مهمی که در فضا سازی نقشه باغ ویلا 1000 متری باید در نظر گرفت، سیستم نور پردازی است.

در سیستم نور پردازی مورد استفاده، باید دو معیار مهم رعایت شود. اول اینکه لامپ ها تا حد امکان از آب دور باشند و دوم اینکه مقدار گرمای تولید شده لامپ ها باید به حداقل برسد. در صورتی که به این دو نکته توجه نشود، سیستم نورپردازی، پایدار نیست و بعد از مدتی به تعویض لامپ ها نیاز خواهد بود.

معمولا بهترین لامپ ها برای نور پردازی، لامپ های ال ای دی هستند؛ زیرا هم نور زیادی تولید می کنند و هم انرژی کمتری مصرف می کنند.

  • بودجه

نکته مهم بعدی برای فضا سازی نقشه باغ ویلا 1000 متری ، بودجه ای است که اختصاص داده شده است.

بیشتر افراد معمولا هیچ ایده ای از این که هزینه طراحی چقدر می شود، ندارند. از این رو این وظیفه طراح است که هزینه تقریبی را برای فضا سازی باغ ویلا در اختیارشان قرار دهد.

هزینه فضا سازی نقشه باغ ویلا 1000 متری معمولا به صورت متری بیان می شود.

  • برنامه ریزی فضا و چیدمان شماتیک

برنامه ریزی برای فضا و چیدمان شماتیک بخشی از فضا سازی نقشه است. در طراحی و برنامه ریزی اولیه باید به چند سوال پاسخ داد. برای مثال اگر قرار است که در باغ مهمانی برگزار شود، باید چقدر فضای خالی مخصوص موجود باشد یا این که طراحی فضای مهمانی باید چگونه باشد.

 وقتی در حین برنامه ریزی به این موارد دقت کنید، می توانید فضا سازی نقشه باغ ویلا 1000 متری با دقت و انعطاف پذیری بیشتری انجام دهید.

نمای باغ ویلا

نمای باغ ویلا

  • هدف و سبک زندگی

طراحی و فضا سازی باغ ویلا باید بر اساس نیاز های مشتری، بودجه و سبک زندگی او انجام شود.

به همین دلیل یکی دیگر از مهم ترین معیار هایی که برای فضا سازی باغ ویلا باید به آن توجه داشت، طراحی ای است که با سبک زندگی مشتری سازگار باشد. برای مثال خانواده هایی که فرزند ندارند یا به صورت جداگانه زندگی می کنند، ممکن است به طراحی خاصی نیاز نداشته باشند. اما خانواده هایی که فرزندان بیشتری دارند یا معمولا آشنایان و دوستان خود را برای مهمانی دعوت می کنند، قطعا به طراحی متفاوتی نیاز خواهند داشت.

  • استخر

در فضا سازی نقشه باغ ویلا 1000 متری یکی از اجزا مهم استخر است. استخر ها مدل های متنوعی دارند و با طراحی های متفاوتی در باغ قرار داده می شوند. به همین دلیل شما باید مطمئن شوید که بهترین طراحی استخر را برای قرار دادن در باغ انتخاب می کنید.

جمع بندی

فضا سازی به طراحی و کاربردی سازی فضای بیرونی خانه اشاره دارد. فضا سازی نقشه باغ ویلا 1000 متری ممکن است که در ابتدا دشوار به نظر برسد؛ اما با رعایت یک سری نکات می توانید بهترین فضا سازی را برای باغ ویلا های بزرگ انجام دهید. به همین دلیل در این مقاله برخی از مهم ترین نکاتی را که باید به آن ها در فضا سازی توجه کنید، نام بردیم. به طور کلی در فضا سازی، خطوط، فرم، مقیاس، بافت و رنگ عناصر کلیدی محسوب می شوند. در فضا سازی ویلا های بزرگ تر نیز باید پایداری، نورپردازی باغ، بودجه، برنامه ریزی فضا و چیدمان شماتیک، هدف و سبک زندگی و استخر را در نظر گرفت.

 

بدنه محتوا