لطفا امتیاز بدهید

نورپردازی یکی از عناصر اصلی فضاسازی به شمار می رود. برای اجرای یک نورپردازی اصولی پیش از هر چیز باید المان های محوطه را در نظر بگیرید. آب نماها، مسیرها، پوشش گیاهی، مجسمه ها و ساختمان ها هر کدام به نور پردازی منحصر به فرد خود احتیاج دارند. در ادامه به بررسی انواع نورپردازی محوطه متناسب با هر کدام از المان های محیط خواهیم پرداخت.

نورپردازی زیبای محوطه

نورپردازی زیبای محوطه

لطفا امتیاز بدهید

نورپردازی

از نورپردازی در درجه اول برای روشنایی و در مرحله بعد برای زیبایی فضاها استفاده می شود. انواع چراغهای نورپردازی شامل چراغ پارکی ،چراغ حیاط ، پروژکتور دفنی و … را می توان نام برد. چراغها برای محافظت از لامپها هستند. در فضاهای باز باید از چراغهایی استفاده کرد که دارای پوشش مخصوصی هستند و از نفوذ آب و گردو غبار به داخل چراغها جلوگیری می کنند. نکته دیگر قابل توجه در نورپردازی ارتفاع پایه چراغ است.اگر ارتفاع چراغها زیاد باشد فضای محدودی را پوشش می دهد.و اگر ارتفاع چراغها کم باشد نور فقط یک نقطه را روشن می کند و بقیه فضاها تاریک می مانند.انواع مختلف حباب برای لامپها می توان استفاده کرد که در ادامه مدلهای مختلف ان را توضیح می دهیم.

نورپردازی محوطه

نورپردازی محوطه

حباب شیشه ای

حباب های شیشه ای به دلیل شفافیتی که دارند نور را به خوبی عبور می دهند. اما این حباب ها دارای مقاومت کمی هستند و ممکن است در اثر ضربه یا نفوذ آب بشکنند. به همین دلیل باید در فضاهایی استفاده شود که امکان ضربه و نفوذ آب در آن کمتر باشد.

حباب شیشه ای

حباب شیشه ای

حباب پلاستیکی

حباب های پلاستیکی قیمت ارزان تری نسبت به حباب های شیشه ای دارند. در کنار این مزیت ،حباب های پلاستیکی به مرور زمان کدر می شوند و شفافیت خود را از دست می دهند.اما نسبت به حباب شیشه ای مقاومت بیشتری در برابر ضربه و رطوبت دارند.

حباب پلی اکریل

این حباب ها دارای وزن کمی هستند و در برابر ضربه و حرارت مقاومت خوبی دارند. همچنین برای محیط هایی که احتمال آسیب و رطوبت زیاد است به راحتی می توان از این مدل استفاده کرد.

حباب پلی اکریل

حباب پلی اکریل

انواع نورپردازی محوطه

نورپردازی محوطه در اصل ترکیبی از علم فیزیک، دانش طراحی، پزشکی، روانشناسی و حتی مهندسی است. تاثیر نوع تابش نور، زاویه، شدت و رنگ آن در جو روانی ایجاد شده در محیط و جنبه زیبایی شناختی تمامی المان های آن غیر قابل چشم پوشی است. مطالعات متعددی در زمینه نورپردازی و انواع آن صورت گرفته اند. در مطالعات مربوطه، انواع نورپردازی و تناسب آن با هر محیط بررسی شده اند. به طور خلاصه نورپردازی محوطه را می توان به چند دسته تقسیم نمود.

اصول نورپردازی محوطه ساختمان

اصول نورپردازی محوطه ساختمان

نورپردازی بالا به پایین

نورپردازی بالا به پایین از متداول ترین روش های نورپردازی محوطه است. نمونه این نوع نور پردازی را در هرجایی می توان یافت. از میان درخت ها و پوشش های گیاهی گرفته تا کنار دیوارها و مسیرها. برای نورپردازی بالا به پایین هم می توان از لامپ های پایه دار مرتفع استفاده کرد و هم لامپ های پایه کوتاهی که در ارتفاع بالا نصب می شوند.

نورپردازی از پایین به بالا

نورپردازی از پایین به بالا

نورپردازی رو به بالا

در این نوع نور پردازی، هدف هدایت خط دید به سمت المان خاصی در محوطه است. این نوع نور پردازی ها در زیر درختان، اطراف ساختمان ها، زیرمجسمه ها و آب نماها کاربرد دارند. از نورپردازی های زمینی  در مسیر های عبوری نیز می توان استفاده کرد. نور های زمینی با قاب های خاص می توانند با ایجاد شکل های به خصوصی در هاله نور، جلوه ای منحصر به فرد به مسیر بدهند. نکته مهم در انتخاب این نور ها این است که شدت نور چراغ های زمینی نباید زیاد باشد، زیرا می تواند مخل فرایند دید افراد شده و چشم را خسته کند. برای این نوع از نورپردازی محوطه، چراغ های چاهی، انتخاب خوبی هستند. چراغ های چاهی در داخل زمین نصب شده و تنها نور آن ها نمایان می شود.

نورپردازی از بالا به پایین

نورپردازی از بالا به پایین

نورپردازی ضد نور یا سایه نما

در این نوع نورپردازی، هدف این است که با قرار دادن لامپ در پشت المان ها از ایجاد سایه جلوگیری شود. این کار باعث تفکیک اجزای محیط شود.

نورپردازی سایه ای

در نورپردازی محوطه به روش سایه ای، از سایه اجسام به عنوان یک عنصر موثر در طراحی محوطه استفاده می شود. در این روش با قرار دادن لامپ در جلوی  اجسامی که رو به روی دیوار قرار دارند، یک یا چند سایه از جسم روی دیوار تشکیل می شود. با تنظیم زاویه و تغییر ابعاد سایه، می توان تاثیر بصری خاصی از جسم ایجاد کرد. برای این روش نورپردازی، چراغ های نقطه ای یا گلوله ای انتخاب مناسبی هستند. این چراغ ها، نور را پخش نمی کنند، بنابراین با تنظیم زاویه چراغ می توان اندازه و شکل سایه ایجاد شده را تغییر داد.

نورپردازی مهتابی در محوطه

نورپردازی سایه ای

نورپردازی سایه ای

نورپردازی محوطه به روش مهتابی

این روش مناسب محوطه هایی است که دارای درختان بلند هستند. نور پردازی با لامپ های مخفی سفید یا به اصطلاح مهتابی، که در ارتفاع بالا نصب شده اند، تداعی گر تابش نور ماه خواهد بود. یکی از نکاتی که در مورد این نوع نورپردازی لازم است رعایت شود، این است که لامپ ها باید از نوع کم مصرف و پر بازده بوده و هنگام کار دمایشان از حد مشخصی بیشتر نشود. زیرا در غیر این صورت درختان به علت قرار گرفتن در معرض گرمای لامپ در طولانی مدت آسیب خواند دید.

نورپردازی سایه ای نورپردازی محوطه به روش مهتابی

نورپردازی سایه ای نورپردازی محوطه به روش مهتابی

دیگران مشاهده کردند : انواع نورپردازی

نورپردازی مسیر

برای نورپردازی مسیر هم می توان از چراغ های مرتفع رو به پایین استفاده کرد و هم می توان نور های زمینی و یا پایه کوتاه را به کار برد. مزیت نورهای رو به پایین در این  است که روشنایی آن ها بیشتر بوده و نورشان در طول مسیر پخش می شود. اما از طرفی نورهای زمینی پتانسیل ایجاد ظاهری منحصر به فرد را دارند.

نورپردازی مسیر

نورپردازی مسیر

برای نورپردازی مسیر، چراغ های پایه دار رو به پایین، رایج ترین گزینه هستند. این چراغ ها که احتمال دارد آن ها را با نام چراغ باغچه ای نیز بشناسید، در ارتفاع های متنوعی موجود بوده و در طرح های گوناگون ارائه می شوند. در صورتی که دو طرف مسیر به وسیله دیوار احاطه شده باشد، می توان از چراغ های توکار که در فواصل معین روی دیوار نصب می شوند، استفاده کرد. مزیت استفاده از این چراغ ها این است که علاوه بر ایجاد هاله ای از نور روی زمین و زیباتر شدن محیط، مانند نورهای زمینی به چسم آسیب نمی زنند. در صورتی که مسیر دارای طاق باشد، این طاق ها محلی بسیار مناسب برای اجرای ایده های خلاقانه نورپردازی خواهند بود. استفاده از فیبر های اپتیکی، یا لامپ های عادی روی این طاق ها زیبایی خیره کننده ای ایجاد خواهند کرد.

نورپردازی مسیر پله ها

نورپردازی مسیر پله ها

نورپردازی مسیر

نورپردازی مسیر

نورپردازی محوطه روی دیوار ها

برای نورپردازی روی دیوار های یک محوطه، دو انتخاب وجود دارد. یکی نور پردازی به روش وال واش، و دیگری نورپردازی به روش گریزینگ. در نور پردازی گریزینگ، فاصه بین منبع نور تا دیوار کم تر از 12 اینچ است. این امر باعث می شود که نور به صورت متمرکز تری روی دیوار بتابد و روشنایی بخش های مختلف دیوار با توجه به محل نصب چراغ ها، متفاوت باشد. از طرفی در نورپردازی وال واش، فاصله بین منبع نور تا دیوار بیش از 12 اینچ بوده و تابش نور از فاصله دورتر باعث می شود که پخش نور روی کل دیوار به طور یکنواخت صورت گیرد.

نورپردازی مسیر

نورپردازی مسیر

نورپردازی روی دیوار

نورپردازی روی دیوار

برای نورپردازی روی دیوار ها، از چراغ های واش استفاده می شود. چراغ های واش برای روشن کردن نمای مجسمه ها هم کاربرد دارند. البته چراغ های نورافکنی هم تقریبا همان نتیجه را دارند؛ با این تفاوت که سطح بزرگتری را پوشش می دهند.

نورپردازی محوطه پله ها

برای نورپردازی روی پله ها، می توان از همان ایده هایی که برای نورپردازی مسیر ارائه شد استفاده نمود. البته نصب لامپ های خطی باریک در زیر هر پله، یا قرار دادن لامپ های توکار متمرکز در مرکز پله ها نیز می تواند ظاهری شیک پدید آورد.

نورپردازی پله ها

نورپردازی پله ها

نورپردازی محوطه پله ها

نورپردازی محوطه پله ها