لطفا امتیاز بدهید

همانطور که می دانید، اولین چیزی که در یک ساختمان توجه بیننده را به خود جلب می کند، نمای ساختمان است. طراحی نمای ساختمان ظاهر آن است؛ به همین دلیل جذابیت آن اهمیت بسیاری دارد. امروزه در صنعت ساخت و ساز می توان به راحتی ظاهر ساختمان خود را با متریال های مختلفی از جمله چوب، شیشه، آجر و… تزئین کرد. اما پرکاربرد ترین ماده برای این کار سنگ های طبیعی و معدنی است که در این مقاله قصد داریم به نحوه اجرای نمای سنگی ساختمان، انواع و کاربرد های آن بپردازیم. اگر می خواهید برای نمای ساختمان نو ساز خود از سنگ های طبیعی و معدنی مختلف استفاده کنید، مجموعه خانه معمار همگام شما در رسیدن به خانه رویایی تان خواهد بود.

چرا نمای ساختمان مهم است؟

نحوه اجرای نمای سنگی

همان طور که گفته شد امروزه اهمیت ظاهر یک ساختمان، کمتر از خود ساختمان نیست؛ زیرا طبیعتا اولین جایی است که نظر بیننده را به خود جلب می کند. به همین دلیل بسیاری از سازندگان به دنبال روشی جدید برای نحوه اجرای نمای سنگی ساختمان و استفاده از جلوه های مدرن و خاص برای زیبا تر کردن آن هستند.

نمای ساختمان علاوه بر زیبایی و جذابیت در حفاظت از قسمت های داخلی آن نیز نقش به سزایی دارد. به همین دلیل، شرایط محیطی و عوامل جوی نقش تعیین کننده ای در انتخاب نوع نمای ساختمان دارند.

امروزه نمای سنگی یکی از رایج ترین نما هایی است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ یک ماده طبیعی است که همیشه در دسترس انسان بوده و از گذشته های دور در ساخت و ساز نقش مهمی داشته است. بنابراین می توان گفت علاقه به این نوع نما، ریشه در گذشته دارد و زندگی پیشینیان ما را در غار ها و صخره های سنگی تداعی می کند. این حس ناخودآگاه ما را به روز های بی دغدغه ای می برد که اجدادمان در آن زندگی می کردند.

به هرحال نمای سنگی باعث مجلل جلوه دادن و افزایش طول عمر ساختمان شما می شود.

نکات مهم انتخاب سنگ نمای ساختمان

نحوه اجرای نمای سنگی

همان طور که گفته شد، سنگ یکی از پرکاربرد ترین مواد طبیعی برای نمای بیرونی ساختمان است؛ اما قبل از یادگیری نحوه اجرای نمای سنگی باید برای انتخاب سنگ نمای ساختمان خود، به چند نکته مهم توجه کنید.

در واقع، سنگ نمای ساختمان شما باید متناسب با شرایط جوی و محیطی انتخاب شود. نور خورشید، گرما، سرما، باران و آلودگی هوا از مهم ترین عوامل محیطی تاثیر گذار بر انتخاب نمای ساختمان هستند. به عنوان مثال در شهر های آلوده که احتمال بارش باران های اسیدی بسیار زیاد است، باید از سنگی استفاده کرد که مقاومت خوبی در برابر اسید ها داشته باشد. همچنین منافذ سنگ باید به اندازه ای باشد که به خوبی به دیوار بچسبد. در غیر این صورت ممکن است در مدت زمان کوتاهی از دیوار جدا شود و حادثه ناگواری رخ بدهد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، مقاومت سنگ در برابر سایش و جذب آب است. این موضوع در شهر های پرباران و یا شهر های آلوده که به ناچار باید نمای ساختمان مرتبا شسته شود، اهمیت بسیاری دارد.

با توجه به آنچه گفته شد، شما می توانید برای نمای خارجی ساختمان خود از سنگ هایی مانند تراورتن، سنگ گرانیت، سرامیک، سنگ آهگ، سنگ مرمر و… متناسب با شرایط جوی شهر مورد نظرتان استفاده کنید.

نحوه اجرای نمای سنگی

 نمای سنگی

در این قسمت از مقاله نحوه اجرای نمای سنگی را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید به راحتی بر کار نماساز خود نظارت داشته باشید.

همان طور که می دانید امروزه یکی از رایج ترین روش های طراحی نمای ساختمان، استفاده از سنگ های معدنی و طبیعی است. خوشبختانه استراتژی ها و مصالح ساختمانی متعددی برای ساخت دیوار های سنگی وجود دارد.

سیمان یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی است که از آن برای اتصال سنگ بر روی دیوار استفاده می شود. اما با وجود در دسترس بودن، سیمان تنها انتخاب مناسبی برای این کار نیست؛ زیرا پس از نصب و وارد کردن آخرین ضربه‌ ها، سنگ ‌ها به ‌طور موقت در فاصله دو تا سه سانتی ‌متری از دیوار قرار می گیرند. به همین دلیل برای اطمینان بیشتر و پر کردن فضای بین سنگ و دیوار در مرحله بعد، باید از ملات گچ، سیمان و ماسه مخلوط شده با هم، به صورت دوغاب استفاده کرد. این دوغاب باید قبل از چیده شدن ردیف دوم سنگ ها ریخته شود. در واقع ملات اضافی را پشت سنگ ها می ریزند تا فضای خالی ردیف قبلی پر شود. خاطرتان باشد که این کار را باید برای هر ردیف تکرار کنید تا زمانی که تمام سطح دیوار پوشش داده شود.

نکات مهم اجرای نمای سنگی ساختمان

اجرای نمای سنگی

نحوه اجرای نمای سنگی ساختمان شما با توجه به نوع سنگ انتخاب شده ممکن است با ساختمان دیگر متفاوت باشد؛ اما اکثر نماسازان برای اتصال سنگ های مختلف اصول اولیه و نکات خاصی را مد نظر قرار می دهند که عبارتند از:

  1. فراهم کردن تجهیزات اولیه و ضروری مانند دریل، چکش یا پتک پلاستیکی، دستگاه برش سنگ، ماله و سایر لوازم مورد نیاز این کار
  2. حفاظت از نمای تازه سنگ شده در برابر نور مستقیم خورشید با استفاده از یک پرده یا نوع دیگری از حجاب
  3. تمیز کردن آثار گرد و غبار و پودر از روی سنگ ها
  4. استفاده از ملات مناسب و کم سیمان
  5. استفاده از شن شسته شده و عاری از آلودگی برای اجرای نمای سنگی
  6. عدم استفاده از ملات خیلی خشک و یا خیلی سفت برای چسباندن سنگ ها به دیوار
  7. استفاده از اسکوپ برای اجرا و اتصال سنگ های توری شده
  8. استفاده از سنگ هایی با ضخامت بیشتر از 1.5 سانتی متر برای افزایش طول عمر نمای ساختمان

جمع بندی

در این مقاله درباره انواع نمای ساختمان و اهمیت متریال انتخاب شده برای آن صحبت کردیم. همان طور که گفته شد شما می توانید برای ظاهر ساختمان خود از مواد و مصالح مختلفی همچون چوب، شیشه و سنگ های طبیعی و معدنی استفاده کنید؛ اما امروزه متداول ترین متریالی که برای نمای ساختمان استفاده می شود، سنگ های طبیعی و معدنی هستند. نحوه اجرای نمای سنگی تقریبا برای همه سنگ ها مشابه یکدیگر است و مهم ترین نکته استفاده از مصالح باکیفیت برای اتصال سنگ به دیوار است. امیدواریم با مطالعه مطلب بالا اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کرده باشید.