لطفا امتیاز بدهید

ساخت ساختمان تجاری یک سرمایه گذاری سودآور و قابل توجه در املاک و مستغلات است. اما همان طور که می دانید این ساختمان ها نیاز به سرمایه گذاری زیاد هم از نظر زمان و هم از نظر منابع دارند. فرض کنید تمام سهام داران از مناسب بودن سرمایه گذاری خود بر یک ساختمان تجاری مطمئن باشند. قدم بعدی برای جلب اعتماد بیشتر آن ها، برنامه ریزی و طراحی مناسب برای اجرای پروژه است.

توالی ساخت مجتمع های تجاری می تواند بسیار طاقت فرسا و زمان بر باشد، بخصوص برای افرادی که اولین تجربه کاری خود را پشت سر می گذارند. به هر حال برای رسیدن به نتیجه مطلوب و سودآور باید با فرایند ساخت و ساز و طراحی مجتمع تجاری تفریحی آشنا باشید. مطالعه راهنمای پیش رو به شما کمک می کند تا با تمامی مراحل و فرایند های ساخت یک ساختمان تجاری آشنا شوید.

شما نیز اگر تمایل دارید درمورد نقشه ساختمان اطلاعات کسب کنید، وارد سایت خانه معمار شوید. در این سایت خلاقانه ترین، دقیق ترین و ماهرانه ترین طراحی ها قابل مشاهده هستند.

طراحی مجتمع تجاری تفریحی به صورت گام به گام

طراحی مجتمع تجاری تفریحی

یکی از بهترین راه های درک هر فرایند، بخصوص ساخت و ساز، تقسیم کردن آن به مراحل مختلف است. طراحی ساختمان های تجاری به طور کلی به شش مرحله تقسیم می شود که عبارت اند از:

  1. برنامه ریزی و توسعه

طبق گفته کارشناسان صنعت ساخت و ساز، مهم ترین مرحله طراحی مجتمع تجاری تفریحی یا هر ساختمان دیگری، برنامه ریزی و نحوه توسعه پروژه است. این مرحله سرمایه گذاران را ملزم می کند تا با افراد با تجربه و کاربلد برای تعیین جزئیات پروژه، برنامه ریزی و همکاری کنند.

علاوه بر این در مرحله برنامه ریزی و توسعه، پیمانکاران، سرمایه گذاران و سایر ذینفعان باید درمورد مکان اجرا و بودجه دقیق پروژه تصمیم نهایی خود را بگیرند. آن ها همچنین باید سایر همکاران از جمله توسعه دهندگان، معماران و پیمانکاران را انتخاب کنند.

از جمله مواردی که می تواند در این مرحله کمی چالش برانگیز باشد، انتخاب یک شرکت معتبر و متخصص در زمینه ساخت مجتمع های تجاری است. قرارداد بستن با شرکت های این چنینی به سرمایه گذاران کمک می کند تا از ایده های جدید و به روز در ساختمان تجاری خود استفاده کنند.

  1. طراحی

فرایند طراحی مجتمع تجاری تفریحی با ساخت یک ساختمان مسکونی کمی متفاوت است. در این مرحله شما باید برای پروژه خود یک بسته طراحی قوی و کامل ارائه کنید که به آن طراحی شماتیک گفته می شود. طراحی شماتیک پروژه باید شامل اطلاعات کاملی درمورد نوع ساختمان، مواد و مصالح مورد نیاز، کیفیت و ویژگی های ساختمان و بسیاری از موارد و جزئیات دیگر باشد. هدف اصلی این مرحله اطمینان از امکان سنجی پروژه و نحوه اجرای آن است.

مجتمع تجاری تفریحی

  1. پیش ساخت

مرحله پیش ساخت زمانی شروع می شود که مرحله دوم به تایید همه سرمایه گذاران و ذینفعان رسیده باشد. در این مرحله مالک اصلی پروژه به پیمانکار اعلام می کند که کار را با توجه به طراحی انجام شده شروع کند. پیمانکار اصلی در شروع کار لیست مواد و انواع مصالح ساختمانی مورد نیاز را برای تمام فروشندگان و پیمانکاران فرعی ارسال می کند.

از دیگر کار های مهمی که در مرحله پیش ساخت انجام می شود، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • اخذ مجوز های لازم ساختمانی
  • آزمایش خاک برای اطمینان از مناسب بودن زمین پروژه
  • دریافت بیمه نامه ساختمان و رعایت کلیه الزامات مربوط به بیمه کارگران
  • بررسی محل اجرای پروژه برای به حداقل رساندن احتمال بروز اتفاقات پیش بینی نشده و عوارض زیست محیطی
  1. تدارکات

در این مرحله از طراحی مجتمع تجاری تفریحی اقلام مورد نیاز برای تکمیل پروژه خریداری می شوند. در بهترین حالت، معمولا پیمانکاران این مرحله را انجام می دهند؛ با توجه به این که خرید باید دقیقا مطابق با قرارداد امضا شده انجام شود. تفاوتی ندارد که کدام شخص یا شرکت مسئول آماده سازی تدارکات است، مواد و مصالح اولیه باید کیفیت لازم را داشته باشند و مطابق با انتظارات مالک و هزینه در نظر گرفته شده تهیه شوند.

علاوه بر تامین مواد و مصالح اولیه، پیمانکاران اصلی و فرعی باید تجهیزات مناسب را برای شروع پروژه فراهم کنند. این تجهیزات معمولا برای مدت زمان مشخصی اجاره می شوند. استخدام نیروی کار و برنامه ریزی برای پرداخت حقوق و مزایای آن ها نیز در این مرحله صورت می گیرد.

  1. ساخت و ساز

مرحله شروع ساخت و ساز، مرحله انتقال پروژه از کاغذ به محیط فیزیکی و واقعی است. این مرحله با مشخص کردن نحوه دسترسی به زمین مجتمع، ذخیره سازی مواد و مصالح، کنترل کیفیت و تعیین ساعات کار، آغاز می شود.

در مرحله ساخت و ساز فرایند طراحی مجتمع تجاری تفریحی بیشترین کار انجام می شود. از میان کار هایی که در این مرحله انجام می شود، می توانیم به خاک برداری، قاب بندی، آهن ریزی، بتن ریزی، سقف سازی، نصب تاسیسات زیر زمینی و دیوار چینی اشاره کنیم.

به طور کلی این مرحله جزئیات گوناگونی دارد که مدیر پروژه و بازرسان باید رسمی باید آن را ارزیابی کنند.

مجتمع تجاری تفریحی3

  1. پس از ساخت

تمام کار هایی که از لحظه اتمام ساخت و ساز تا زمان تحویل مجتمع تجاری انجام می شود، مربوط به مرحله پس از ساخت است. با توجه به ماهیت پروژه، مدت زمان اتمام این مرحله ممکن است متفاوت باشد. در این مرحله بررسی های نهایی انجام می شود و مالک پروژه، طراح، پیمانکار و سایر ذینفعان باید از نتیجه کار راضی باشند. البته در این مرحله می توان برخی از تغییرات جزئی را اعمال کرد. آخرین کاری که باید در مرحله پس از ساخت انجام شود، اخذ گواهی پایان کار است. این گواهی زمانی صادر می شود که تمام الزامات پروژه برآورده شده باشد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را به صورت گام به گام با نحوه طراحی و ساخت یک مجتمع تجاری تفریحی آشنا کنیم. فرایند ساخت یک ساختمان تجاری به 6 مرحله تقسیم می شود. اما یکی از مهم ترین مواردی که سازندگان و سرمایه گذاران باید هنگام طراحی مجتمع تجاری تفریحی در نظر بگیرند، انتخاب مکان مناسب و بودجه بندی درست است. تفاوتی ندارد که در حال ساخت مجتمع تجاری بزرگ یا کوچکی هستید؛ در هر حال باید انتظارات خود را از ساختمان مورد نظر بدانید و بودجه ای متناسب با آن داشته باشید.