1/5 امتیاز از (1 رای )

طراحی و ساخت نما در سراسر جهان به سمت سبک های مدرن گرایش پیدا کرده است؛ اما بسیاری از کشور ها همچون ایران، همچنان سبک قدیمی ساخت نمای سنتی را ادامه می دهند. نمای مدرن و سنتی، هر دو متریال های خاص خود را برای ساخت دارند. یکی از محبوب ترین مصالحی که در ساخت نما های سنتی به کار برده می شود، آجر است. آجر ها به دلیل مقرون به صرفه بودن، زیبایی و اجرای آسان از محبوب ترین مصالح برای ساخت نمای سنتی به شمار می آیند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد نمای آجری سنتی توضیح خواهیم داد.

نمای آجری سنتی چیست؟

نمای آجری

روش ساخت آجر های سنتی متفاوت است.

آجر هایی که در نمای سنتی به کار برده می شوند، از خشت و با روش سنتی ساخته می شوند. آجر های سنتی بعد از آماده کردن گل و ملات آجر و خشک شدن، در کوره های آجر پزی قرار می گیرند. آجر هایی که در نمای سنتی به کار برده می شوند، دارای مدل ها، ابعاد و رنگ های مختلفی هستند.

آجر های سنتی کاربرد های بسیار زیادی دارند. به غیر از اجرای نمای آجری سنتی، از آن ها می توان برای بازسازی و مرمت نما های سنتی قدیمی و اماکن تاریخی استفاده کرد. از معروف ترین نما هایی که در ایران با استفاده از آجر های سنتی مرمت و بازسازی شده اند می توان به سی و سه پل اصفهان، معبد زیگورات و مسجد شیخ لطف الله اشاره کرد.

آجر سنتی کمی گران تر از دیگر مصالح مانند آجر های معمولی است؛ اما مزایایی که این دست از آجر ها ارائه می دهند مانند دوام بالا و هزینه های نگهداری پایین، در صرفه جویی در هزینه ها به شما کمک می کند.

انواع آجر سنتی

انواع آجر سنتی

آجر سنتی انواع مختلفی مثل آجر قزاقی و آجر آنتیک دارد.

اگر نگاهی به نمای آجری سنتی مختلف داشته باشید، متوجه خواهید که همه آن ها کاملا شبیه به هم نیستند. دلیل این اتفاق علاوه بر طراحی متفاوت، استفاده از مدل های مختلف آجر سنتی است که با یکدیگر تفاوت دارند. برخی از رایج ترین مدل های آجر سنتی عبارت اند از:

  • آجر لعابی

آجر لعابی را می توان معروف ترین مدل آجر سنتی دانست. این مدل آجر دارای سطوح مختلفی از لعاب است. لعاب بسیار زیاد در آجر باعث شده است تا مقاومت بسیار خوبی در برابر فرسایش داشته باشد.

آجر های لعابی که در نمای سنتی آجری به کار برده می شوند، مقاومت بسیار خوبی در برابر نفوذ آب و رطوبت دارند. همچنین استحکام آن ها نسبت به دیگر مدل ها بیشتر است؛ زیرا دارای سطحی صاف با بافت های متراکم هستند که آجر را به مقاوم ترین گزینه در میان نمونه های مشابه تبدیل می کند.

همچنین خبر خوب این است که برای استفاده از آجر لعابی هیچ محدودیتی از لحاظ آب و هوا محیط وجود ندارد؛ چون آجر های لعابی به خوبی در برابر تغییرات آب و هوایی شدید، هوا زدگی و دیگر مشکلات مقاومت می کنند.

  • آجر قزاقی

یک مدل آجر سنتی که نه تنها در نمای آجر سنتی، بلکه در نما های مدرن نیز به کار برده می شود، آجر قزاقی است. آجر قزاقی از نظر تنوع رنگی و ابعاد تنوع بسیار زیادی دارد. برای مثال شما می توانید آجر قزاقی را در رنگ های زرد، گلبهی، قرمز، آتشی و دیگر طیف های رنگی تهیه کنید و برای ساخت نمای خانه خود از آن ها استفاده کنید.

دلیل این تنوع رنگی، امکان تعیین کردن رنگ آن در زمان پخت است. هر چه آجر قزاقی بیشتر در کوره بماند، تغییر رنگ بیشتری خواهد داد و بیشتر تیره خواهد شد.

  • آجر رستیک

آجر رستیک درست مانند آجر قزاقی هم در نمای آجری سنتی و هم در نمای مدرن برای اضافه کردن حال و هوای نمای کلاسیک به کار برده می شود. آجر های رستیک شباهت زیادی به آجر گری دارند. اگر دوست دارید یک نمای مدرن داشته باشید که کمی حال و هوای سنتی و قدیمی نیز داشته باشد، بهترین انتخاب آجر های رستیک هستند.

امروزه می توانید در نمای های مختلف شهری به خصوص خانه های ویلایی سنتی آجر های رستیک را مشاهده کنید. علاوه بر این موارد، بهترین گزینه برای مرمت نما های قدیمی، آجر رستیک است.

  • آجر آنتیک

یکی از سبک ترین مدل های آجر سنتی در بین مدل های مختلف، آجر آنتیک است. آجر آنتیک با الگوبرداری از آجر های قدیمی و طبیعی ساخته شده است. این آجر سطح صاف و تیزی ندارد؛ اما مقاومت بسیار خوبی ارائه می دهد و تا مدت طولانی بدون نیاز به نگهداری زیبایی خود را حفظ می کند.

آجر آنتیک علاوه بر نمای آجری سنتی بیرونی خانه، در نمای داخلی خانه نیز به کار برده می شود. آجر های آنتیک تنوع رنگی و ابعادی بسیار خوبی دارند. علاوه بر این موارد، آجر آنتیک در برابر تابش مستقیم خورشید مقاوم است که این موضوع آن را به یک گزینه مناسب برای محیط های آفتابی تبدیل می کند.

  • آجر آب ساب

آجر آب ساب نسبت به دیگر آجر هایی که در این مقاله معرفی شدند، مقاومت کمتری دارد؛ زیرا برای داشتن حالت نرم و انعطاف پذیر، در آب خیسانده و سپس با استفاده از دستگاه های مخصوص ساییده می شود. البته آجر آب ساب نسبت به دیگر مدل آجر های سنتی دارای ظاهر زیبا تری است. قدمت استفاده از این مدل آجر به دوران صفویه باز می گردد و امروزه استفاده از آن دیگر چندان رایج نیست.

چرا از آجر سنتی استفاده کنیم؟

دلایل

نمای آجری نیاز به نگهداری کمی دارد و مقرون صرفه است.

  • دوام بالا: آجر های سنتی طول عمر بسیار بالایی دارند و به عنوان یکی از مقاوم ترین و بادوام ترین مصالح ساختمانی شناخته می شوند.
  • زیبایی: آجر از جمله مصالحی است که هیچگاه قدیمی نمی شود و همیشه زیبایی خاص خود را دارد.
  • نگهداری کم: آجر های سنتی نیاز چندانی به نگهداری ندارند و هر چند وقت یک بار تنها نیازمند شست و شو هستند.

جمع بندی

نمای آجری سنتی یکی از محبوب ترین مدل های نما است. بسیاری از خانه هایی که به سبک سنتی طراحی می شوند، از آجر های سنتی استفاده می کنند. آجر های سنتی علاوه بر زیبایی، دارای مزایای بسیار مختلفی مانند دوام بالا، نیاز به نگهداری کم و قیمت مقرون به صرفه هستند که آن ها را به انتخابی فوق العاده برای ساخت نمای خانه تبدیل می کند.