نقشه خانه که به آن پلان نیز گفته می شود، یک دیاگرام اندازه گیری شده است که طرح کلی یک سازه را از دید بالا نشان می دهد. پلان ها از اولین مراحل ساخت یک سازه محسو ب می شوند و سبک طراحی و نمای کلی خانه را نشان می دهند. همچنین به عنوان یک راهنما برای ساخت خانه نیز عمل می کند. هر سبک از خانه، طراحی نقشه دو خواب مخصوص به خود را دارد. در این مقاله، قصد داریم درمورد تمام موضوعاتی که در طراحی نقشه خانه 65 متری دو خوابه باید بدانید توضیح دهیم.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

نقشه خانه چیست؟

نقشه خانه 65متری

نقشه خانه 65 متری دو خوابه

طراحی نقشه یا پلان خانه یک مرحله از ساخت و ساز است که مشخصات ساخت یک خانه مسکونی را مشخص می کند. در نقشه به عوامل مختلفی از جمله چیدمان خانه، سیستم تهویه خانه، پلان سقف، روش های ساخت و تکنیک های مختلف توجه می شود.

خوب است بدانید که پلان خانه می تواند یک دید کلی از خانه قبل از ساخت آن برای مشتری ایجاد کند تا مشتری بتواند در صورت نیاز برای طراحی مجدد یا ایجاد تغییراتی در نقشه خانه 65 متری دو خوابه با مهندس و طراح مشورت کند. اگر هنگام ساخت خانه به نقشه آن توجهی نداشته باشید، برای ایجاد تغییرات در ساخت و ساز های آینده باید پول بیشتری را خرج کنید.

ویژگی های نقشه خانه 65 متری دو خوابه

نقشه هر خانه ای با توجه به نیاز های مشتری و موقعیت خانه متفاوت خواهد بود. عوامل محیطی داخلی و خارجی نیز می توانند در طراحی نقشه خانه تاثیر بگذارند؛ اما برخی از ویژگی ها هستند که در طراحی نقشه تمامی خانه ها از جمله نقشه خانه 65 متری دو خوابه باید در نظر گرفته شوند.

  • جامع بودن

یکی از ویژگی های پلان جامع بودن است؛ به این معنی که به تمامی جنبه های ساخت خانه در آن توجه می شود. در طراحی پلان یک خانه باید اطمینان حاصل کنید که هر بخش از خانه نقش مهمی را ایفا می کند و بعد ها در صورت نیاز می توان طراحی آن را تغییر داد؛ برای مثال همه گیری کووید 19 در دنیا باعث شد که بسیاری از افراد به فکر اتاق خواب هایی باشند که قابلیت تغییر به یک محل کار کوچک را دارند.

  • اتاق های ایده آل

طبیعتا یکی از مهم ترین عواملی که در نقشه خانه 65 متری دو خوابه باید به آن توجه شود، داشتن اتاق خواب های ایده آل است. در گذشته های نه چندان دور، اتاق خواب ها معمولا زیاد مورد توجه قرار نمی گرفتند. با پیشرفت و افزایش جمعیت خانواده ها، یکی از مهم ترین ویژگی هایی که باید یک خانه داشته باشد، وجود اتاق خواب هایی است که به بهترین نحو طراحی شده اند.

  • اولویت بندی اهداف

در پلان خانه باید اولویت ها مشخص شوند؛ برای مثال اگر ورزشکار هستید، در طراحی نقشه حتی اگر شده یک فضای کوچک را برای ورزش در نظر بگیرید. اگر نویسنده هستید، خوب است که یکی از اتاق خواب ها را در کنار بالکن خانه یا پنجره در یک مکان ساکت بسازید. در طراحی نقشه خانه 65 متری دو خوابه یکی از عواملی که باید در نظر بگیرید، نیاز های فردی است.

عوامل تاثیر گذار در طراحی نقشه خانه 65 متری

نمای خانه 65متری

نمای خانه 65 متری دو خوابه

عوامل بسیار زیادی هستند که می توانند در نوع طراحی نقشه خانه شما تاثیر بگذارند. برخی از مهم ترین عوامل عبارتند از:

  • بودجه

از مهم ترین عواملی که می تواند در طراحی نقشه خانه 65 متری دو خوابه تاثیر بسیار زیادی بگذارد، میزان بودجه شما است. سعی کنید از خرج کردن بودجه خود برای موارد غیر ضروری یا مواردی که به آن ها نیاز زیادی ندارید، خودداری کنید. اولین و مهم ترین اهدافی که در طراحی پلان خانه خود باید به آن ها توجه کنید، خوش ساخت، جادار و مقاوم بودن خانه در برابر بلایای طبیعی است.

  • تعداد اعضای خانواده

عامل تاثیر گذار بعدی در طراحی نقشه خانه، تعداد اعضای خانواده است. سن و وضعیت سلامتی اعضای خانواده و ترجیحات آن ها نیز می تواند در طراحی نقشه خانه 65 متری دو خوابه تاثیر بگذارد. اگر افراد مسن یا هر عضوی در خانواده دارید که به دلیل مشکلات خاصی نمی تواند به راحتی حرکت کند، باید تعداد پله ها را در خانه به حداقل برسانید.

  • ایمنی

در طراحی نقشه باید به ایمنی ساختمان توجه زیادی داشته باشید؛ برای مثال باید تهویه مطبوع در ساختمان وجود داشته باشد. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که خانه برای کودکان به اندازه کافی ایمن است و فضای مناسب برای بازی آن ها وجود دارد. خانه باید با مواد مناسب ساخته شده باشد تا در برابر بلایای طبیعی مقاوم باشد. از شیشه هایی که کیفیت ساخت پایینی دارند به هیچ وجه استفاده نکنید؛ زیرا در صورت بروز مشکل به راحتی می شکنند و می توانند خطر آفرین باشند.

طراحی داخلی خانه

طراحی داخلی خانه 65 متری دو خوابه

  • خلاقیت

میزان خلاقیت شما و طراح نقشه خانه 65 متری دو خوابه تاثیر بسیار زیادی در نتیجه کلی خواهد گذاشت. شما خانه خود را یک بار برای همیشه می سازید؛ پس سعی کنید که نهایت خلاقیت خود را به کار ببرید. کمی وقت بگذارید و ببینید که از خانه خود چه انتظاراتی دارید و می خواهید خانه چه ویژگی هایی داشته باشد. تمامی این موارد را فهرست کنید؛ برای مثال اگر دوست دارید که یک حیوان خانگی داشته باشید، حتما باید یک حیاط خلوت کوچک برای این موضوع در نظر بگیرید. همچنین اگر چند فرزند دارید، باید مطمئن شوید که هر کدام از آن ها اتاق های جداگانه ای برای بازی و استراحت خود دارند.

جمع بندی

یکی از مهم ترین کار ها برای ساخت یک سازه، طراحی پلان آن است. هر سازه با توجه به نوع کاربری خود، می تواند پلان های مختلفی داشته باشد. علاوه بر این، طراحی پلان می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند بودجه و نیاز های فردی شخص و خانواده قرار بگیرد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر، درمورد طراحی نقشه خانه 65 متری دو خوابه و نکاتی که باید در طراحی آن رعایت شود توضیح دادیم.