3/5 امتیاز از (1 رای )

یکی از رایج ترین مدل های سقفی که در ساخت خانه ها به کار برده می شود، سقف های شیروانی است. سقف های شیروانی دارای دو ضلع شیب دار هستند که به شکل مثلثی کنار هم قرار می گیرند. این سقف ها بیشتر در مناطقی که بارندگی های شدیدی دارد استفاده می شوند. از مزایای سقف های شیروانی می توان به نگهداری آسان آن ها اشاره کرد. برای نمای شیروانی جلوی ساختمان باید به نکات زیادی توجه داشت. در این مقاله قصد داریم با معرفی سبک ها و نما های مختلف شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم. شما نیز اگر می خواهید با انواع نمای ساختمان آشنا شوید، به سایت خانه معمار مراجعه کنید. در این سایت انواع نما با خلاقانه ترین ایده ها قابل مشاهده اند.

سبک های مختلف خانه های با سقف شیروانی

نمای شیروانی ساختمان

سبک های مختلف خانه های با سقف شیروانی

سقف های شیروانی به دلیل طراحی و کارایی چند منظوره خود در چند وقت اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند. برخی از رایج ترین سبک های نما های شیروانی عبارت اند از:

  • A فریم: این مدل مانند نام خود به شکل حرف A طراحی شده است. این نوع سقف های زیبا و مدرن را می توانید با توجه به سبک خانه خود برگزینید.
  • خانه های ییلاقی: سبک دیگر برای نمای شیروانی جلوی ساختمان مدل های ییلاقی هستند. مدل های ییلاقی از سبک طراحی سنتی پیروی می کنند و با برآمدگی های عریض و تیر های در معرض دید خود شناخته می شوند. خانه های با سقف شیروانی ییلاقی معمولا دارای پنجره هایی هستند.
  • کیپ کاد: سبک کیپ کاد معمولا از طرح های متقارن که از معماری نیوانگلند الهام گرفته شده اند، ناشی می شوند. این سقف ها برای محافظت از خانه در برابر شرایط آب و هوایی ساحلی بیشتر مناسب هستند.
  • سبک استعماری: یک نمای شیروانی جلوی ساختمان که بسیار رایج است، سبک معماری استعماری است که معمولا در آن از سقف های شیروانی ساده و گاهی اوقات با دودکش مرکزی استفاده می شود.
  • صنعتی: مدل های صنعتی معمولا دارای لبه های پهن و انتهای خرپایی هستند.
  • هلندی استعماری: سبک معماری هلندی استعماری بیشتر با سقف متمایز گمبرل یا بار خود که سبک متفاوتی از سقف های شیروانی است، شناخته می شود.
  • گوتیک: یکی از سبک های بسیار زیبا و قدیمی که در چند وقت اخیر محبوب شده، سبک معماری گوتیک است. در سبک معماری گوتیک از سقف های شیروانی شیب دار یا شیروانی متقاطع همراه با عناصر تزئینی استفاده می شود.
  • یونانی: برای ساخت نمای شیروانی جلوی ساختمان ممکن است که از سبک یونانی نیز استفاده شود. در خانه های با سقف شیروانی با این سبک معمولا در جلوی ورودی آن ها پدینت دیده می شود.
  • روستایی: یک سبک رایج دیگر در بین خانه های با سقف شیروانی، سبک روستایی است که در با سقف های شیروانی ساده و کم شیب مشخص می شود.
  • ویکتوریایی: در سبک ویکتوریایی سقف های شیروانی ساده، اما با جزئیات تزئینی زیاد به کار می روند.

طرح های مختلف سقف های شیروانی

نمای شیروانی

طرح های مختلف سقف های شیروانی

برای ساخت نمای شیروانی جلوی ساختمان باید بدانید که این نوع از سقف ها سبک های مختلفی برای ساخت و طراحی دارند. برخی از این سبک ها عبارت اند از :

  • شیروانی جعبه ای: شیروانی جعبه ساده ترین نوع سقف شیروانی است که به شکل مثلث طراحی می شود. این سبک ظاهر کامل تری به سقف می دهد.
  • شیروانی متقاطع: سقف های شیروانی متقاطع معمولا شامل دو یا چند خط هستند. این سقف ها با زاویه هایی متقاطع می شوند که عمود بر یکدیگر باشند. سقف شیروانی متقاطع معمولا در خانه هایی استفاده می شود که چیدمان پیچیده ای دارند.
  • شیروانی هلندی: سقف شیروانی هلندی را در واقع می توان ترکیبی از سقف های شیروانی معمولی و سقف های مسطح دانست. در این سبک برای جذابیت بیشتر، سقف شیروانی در بالای سقف های مسطح قرار داده می شود.
  • سقف شیروانی جلو: سقف های شیروانی جلو کمی جلو تر از نمای خانه قرار می گیرند. این نوع سقف در ساخت خانه هایی که با سبک طراحی استعماری و استاندارد ساخته شده اند، کاربرد بیشتری دارند.
  • گامبرل: شیروانی گامبرل در واقع دارای دو شیب متقارن در هر سطح سقف است. شیب بالایی در یک زاویه کم قرار می گیرد؛ در حالی که شیب سقف پایینی تند تر است.
  • شیروانی گنبدی: شیروانی گنبدی درست مانند گنبد طراحی می شود. البته طراحی این نوع از سقف ها ممکن است نامتقارن نیز باشد.
  • شیروانی سوله: شیروانی های سوله را ممکن است با نام سقف اسکیلیون نیز بشناسند. این نوع سقف شیب دار معمولا بسیار ساده طراحی می شود. به همین دلیل اغلب در خانه هایی که از نما های مدرن و امروزی استفاده می کنند، به کار برده می شوند.

ساخت سقف شیروانی

نمای ساختمان شیروانی

ساخت سقف شیروانی

برای ساخت نمای شیروانی جلوی ساختمان، ابتدا لازم است که سقف شیروانی مناسب خود را تهیه کنید. برای ساخت و انتخاب سقف های شیروانی باید به عناصر مهمی توجه شود. از جمله این موارد می توان به میزان شیب سقف های شیروانی اشاره کرد. همچنین میزان مقاومت در برابر آب و هوای مختلف و طراحی سقف از نظر زیبایی شناختی از جمله مواردی هستند که هنگام انتخاب سقف های شیروانی باید در نظر گرفته شوند.

مزایا و معایب سقف های شیروانی

سقف های شیروانی، سقف های محبوبی هستند. این سقف ها بیشتر به دلیل ظاهر کلاسیک و مزایایی که برای تهویه هوا ارائه می دهند، به انتخابی ایده آل برای بسیاری از سازندگان خانه ها تبدیل شده اند. اما باید بدانید که این سقف ها نیز مشکلات خاص خود را دارند. برای مثال یک سقف شیروانی در برابر باد های شدید بارش سنگین برف نسبت به سقف های معمولی مسطح مقاومت کمتری دارد.

جمع بندی

سقف های شیروانی نوعی محبوب از سقف های خانه هستند. این سقف ها به دلیل داشتن شیب، بیشتر برای مناطقی که در آن ها بارندگی زیاد است به کار برده می شوند. در صورتی که قصد دارید از سقف های شیروانی استفاده کنید، باید نما را نیز با توجه به سقف های شیروانی طراحی کنید. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد ساخت نمای شیروانی جلوی ساختمان توضیح دادیم.