5/5 امتیاز از (1 رای )

هر کسی که قصد خرید خانه ای را دارد مطمئنا برایش ظاهر آن ساختمان هم مهم است؛ انسان­ها از نظر ذاتی همیشه به دنبال زیبایی بوده اند و به زیبایی جذب می­شوند. نماهای سنگی معمولا از نظر جذابیت و زیبایی نسبت به سایر نماها بیشتر مورد پسند قرار می­گیرند.

امروزه روشی برای اجرای سنگ در نما مورد استفاده قرار می­گیرد که به آن اجرای نمای خشک سنگ می­گویند. در این مقاله ما قرار است که این روش را برای شما توضیح دهیم.

نمای سنگ خشک

نمای سنگ خشک

5/5 امتیاز از (1 رای )

انواع روش­های اجرای نمای سنگ

به طور کلی ساختمان­های زیادی هستند که نمای سنگی دارند. اجرای نمای سنگ به دو روش انجام می­شود: روش خشک و روش تر!

روش تر، همان روش قدیمی اجرای نما است که در آن سنگ را با کمک ملات که معمولا سیمان یا گچ هستند نصب می­کنند. در این روش لازم نیست که سنگ ضخامت بالایی داشته باشد؛ چرا که هم با ملات محکم سرجایش نصب می­شوند و هم اینکه وجود ملات، خود باعث سنگینی نما می­شود و اگر سنگ هم ضخامت بالایی داشته باشد این سنگینی بیشتر می­شود که برای امنیت ساختمان مناسب نیست.

روش نمای سنگ خشک، یک روش جدید در اجرای نما به حساب می ­آید که در آن از هیچ ملاتی برای نصب سنگ استفاده نمی­شود و سنگ­ها را با استفاده از قاب­های فلزی، براکت­های فولادی و یا پیچ و مهره به ساختمان متصل می­کنند.

انواع روش­های اجرای نمای سنگ

انواع روش­های اجرای نمای سنگ

مزیت­های روش نمای سنگ خشک

این روش هم مزیت و هم معایبی دارد:

  • کاهش هزینه ­ها به دلیل استفاده نکردن از ملات
  • افزایش استقامت نما به دلیل نصب آن با پیچ و مهره
  • عدم نفوذ رطوبت به داخل ساختمان به خاطر وجود فضای خالی بین دیوار ساختمان و نما
  • عایق بودن نمای خشک سنگی در برابر حرارت
  • صرفه جویی در انرژی و کاهش اتلاف انرژی
  • سرعت بالای اجرای نمای سنگ خشک و صرفه جویی در زمان
  • مقاومت بالای نمای سنگ خشک در برابر تغییرات آب و هوایی
  • افزایش طول عمر نما
  • ظاهر نما بسیار تمیز و زیبا می­شود

دیگران مشاهده کردند : آیا نمای سرامیکی گزینه مناسبی برای ساختمان شماست؟

معایب روش نمای سنگ خشک

  • سطح سنگ هنگام حفر سوراخ ممکن است ترک بردارد
  • روش گرانی به حساب می­آید؛ درست است که هزینه ها را کاهش می­دهد اما اجرای این روش به خودی خود گران است.
  • این روش نیازمند افراد با مهارت بالا است و این مورد باعث بالا رفتن هزینه­های اجرای این روش می­شود.
  • نکته: در روش اجرای نمای سنگ خشک چون از اتصالات مکانیکی یعنی پیچ و مهره برای متصل کردن سنگ­های نما به ساختمان استفاده می­شود، ضخامت سنگ باید بیشتر باشد. در این روش اگر سنگ ضخامت کافی نداشته باشد، ممکن است در اثر اتصال پیچ به سطح آن، ترک بردارد و فرو بریزد.
    معایب روش نمای سنگ خشک

    معایب روش نمای سنگ خشک

شماره مشاوره طراحی نما

روش­های اجرای نمای سنگ خشک

برای اجرای نمای سنگ خشک، روش­های مختلفی وجود دارد که در این قسمت مقاله این روش­ها را برایتان توضیح می دهیم.

اجرای نما به روش نمایان

در این روش که سریع­ترین روش نصب نمای سنگ خشک به حساب می ­آید، اسکوپ­های نگهدارنده سنگ به صورتی که در معرض دید هستند روی نما قرار می­گیرند. از ویژگی­های بسیار مهم این روش می­توان به نصب سنگ با ضخامت­های مختلف اشاره کرد.

اجرای نما به روش غیر نمایان

در این روش به جای استفاده از آهن برای زیرسازی کار، از آلومینیوم استفاده می­شود که این­کار در کاهش وزن ساختمان و حجم مصالح بسیار موثر است. این روش در کنار سرعت بالایی که دارد، دقتش نیز بالا است. دلیل بالا رفتن سرعت و دقت کار در این روش، استفاده از کلیپس­ها بر روی سطح قطعات آلومینیومی است.

روش­های اجرای نمای سنگ خشک

روش­های اجرای نمای سنگ خشک

اجرای نما به روش غیرنمایان انکری

روش غیرنمایان انکری یکی از روش­های جدید برای نصب سنگ نمای خشک است. این روش با دو نوع زیرسازی انجام می­شود: زیرسازی آهنی، زیر سازی آلومینیومی! به همین دلیل در برابر حوادثی مانند زلزله بسیار مقاوم عمل کرده­است و از نظر ایمنی در سطح بالایی قرار دارد.

اجرای این روش به این صورت است که در قسمت مشخصی از سنگ نما، با عمق کنترل شده و متناسب با ضخامت و نوع سنگ، سوراخی که اصطلاحا به آن پافیلی می­گویند، ایجاد می­شود؛ سپس با استفاده از انکرهای آلیاژی که به کلیپس­ها وصل می­شوند، سنگ نما را به زیرساز آن متصل می­کنند.

اجرای نمابه روش غیرنمایان شیاری

روش غیر نمایان شیاری برای سنگ­هایی با ضخامت بیشتر از 2 سانتی­متر به کار گرفته می­شود. در این روش زیرسازی با آهن انجام می­شود و سنگ نما با استفاده از قطعات اسکوپی که در شیار مابین ضخامت سنگ قرار می­گیرند، نصب و رگلاژ می­شوند. در آخر هم اسکوپ­های گالوانیزه یا استیل با پیچ و مهره به اسکلت آهنی زیرساز وصل می­شوند.

اجرای نما به روش غیرنمایان پیمی

این روش باید برای سنگ­هایی که ضخامت بیشتر از 2 سانتی­متر و تراکم بالایی دارند استفاده شود نه سنگ­های توخالی. در این روش سوراخ­هایی در ضخامت سنگ ایجاد می­شود. اسکوپ­های پیمی استیل یا گالوانیزه درون این سوراخ­ها قرار می­گیرند و سنگ را در محل خود نصب و ثابت نگه می­دارند.

نمای سنگ خشک ساختمان ویلایی

نمای سنگ خشک ساختمان ویلایی