5/5 امتیاز از (1 رای )

طراحی نما ویلا یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین عوامل در جلوه ظاهری و همچنین استحکام سازه یک ویلا به شمار می رود. با انتخاب متریال متناسب با طراحی سایر قسمت ها و استفاده از یک طراحی مهندسی شده و اصولی شما نیز می توانید ظاهر ویلای خود را چندین برابر زیبا تر کنید. طراحی نمای بیرونی یک ساختمان به اندازه طراحی داخلی اهمیت دارد و شما می توانید در ادامه با عوامل تاثیرگذار بر طراحی نما ویلا آشنا شوید.

نمای ویلای مدرن

5/5 امتیاز از (1 رای )

طراحی نما ویلا

ویلا ها بناهایی مسکونی هستند که عمدتا در مناطق غیرشهری ساخته می شوند و برخلاف سایر ساختمان های مسکونی شهری، از اطراف توسط ساختمان های دیگر احاطه نشده اند. معماری و ساخت خاص ویلا ها باعث شده است تا طراحی و اجرای نمای آن ها نیازمند توجه به نکات خاصی باشد که در نوع خود منحصر به فرد هستند.

طراحی نما ویلا

نکات طراحی نما ویلا

در طراحی نمای ویلا نکات مختلفی باید در نظر گرفته شود تا بنای ویلا هم از لحاظ استحکام و ایمنی و هم از لحاظ صرفه جویی در انرژی ایده آل باشد. ساختمان ویلا به سبب اینکه در همسایگی و مجاورت خود بنایی ندارد بسیار شدیدتر در معرض عوامل محیطی نظیر وزش باد و بارش برف و باران است. به همین دلیل نکات بخصوصی باید در طراحی نمای این ساختمان ها رعایت شود تا حتی الامکان این ساختمان ها در برابر چنین عواملی مقاوم و مستحکم باقی بمانند.به عنوان مثال چنانچه یک ویلا از طراحی نمای مناسبی برخوردار نباشد وزش باد می تواند به مشکلی اساسی تبدیل شود. صدای وزش باد و همچنین نیروی حاصل از باد می تواند مشکلات مختلفی تولید کند که در صورت لحاظ شدن یک طراحی اصولی این مسائل برطرف می شوند.

نمای ویلای کلاسیک در شب

نمای ویلای کلاسیک در شب

عوامل محیطی همه مسائل موثر در طراحی نمای ویلا نیستند. همانطور که اشاره شد ویلا ها عموما از اطراف توسط ساختمان های همسایه احاطه نشده اند. به همین دلیل و با توجه به تعریف واژه ی نما در معماری، بخش های دیگر بنای ویلا از جمله طرفین و پشت ویلا نیز جز نما ساختمان محسوب می شوند، چرا که این اضلاع نیز در معرض دید قرار می گیرند.بر خلاف بناهای شهری، در طراحی نمای ویلا باید به این اضلاع نیز درست مثل ضلع جلویی ساختمان توجه شود. استفاده از طراحی اصولی نما برای ویلا باعث می شود هم جذابیت و جلوه ظاهری ساختمان ویلا و هم ارزش بنا چندین برابر شود. طراحی ویلا ممکن است در سبکهای مختلف انجام شود. مثل نما ویلا سنتی ، نما ویلا کلاسیک و یا طراحی نما به سبک مدرن.  انتخاب سبک طراحی تا حدود زیادی سلیقه ایی بوده افراد با توجه به سلیقه خود قبل از طراحی، سبک مورد نظر خود را انتخاب می کنند.

دیگران مشاهده کردند: 30 طرح فوق العاده شیک و زیبای نما ویلا کلاسیک

مصالح قابل استفاده در طراحی نما ویلا

برای طراحی نمای ویلا می توان از طیف گسترده ای از متریال و سبک ها استفاده کرد. تنها بودن بنای ویلا اجباری برای استفاده از برخی از متریال ها و سبک های محدود شهری را به معماران نمای ویلا تحمیل نمی کند. به همین دلیل گوناگونی در سازه های ویلایی موج می زند و معماران اغلب انتخاب های متنوعی از متریال، سبک و هندسه را در طراحی نمای ویلا پیش روی خود می بینند.

نمای ویلایی با استفاده از متریال سنگ

متریال نما

یکی از گزینه های پرطرفدار و زیبا برای طراحی ویلا استفاده از متریال های بومی منطقه است. ساختمان های ویلایی اغلب در حاشیه ی شهرها و جایی که به دور از یکپارچگی شهری است بنا می شوند. به همین دلیل استفاده از عناصر بومی و محلی همگون با رنگ بندی آن منطقه در طراحی نمای ویلا بسیار رایج است.

استفاده از المان ها و عناصر روستایی و بومی نوعی حس طبیعی را در ساکنان القا می کند. در برخی از سبک های طراحی نمای ویلا از عناصر چوب، سنگ و شیشه نیز استفاده می شود تا بنایی طبیعی و هم رنگ با محیط شکل گیرد. به عنوان مثال در شهرهای شمالی نمای چوبی و سنگی و در شهرهای کویری از نمای آجری برای ویلا ها استفاده می شود.

از سوی دیگر استفاده از المان ها و عناصر معماری مدرن نیز در ساخت، اجرا و طراحی نما ویلا کاربرد زیادی دارد. نمای رومی، سنگ های گرانبها و شیشه های مدرن نیز از جمله عوامل پرطرفدار و بسیار شیک در طراحی نما ویلا به شمار می روند. معماران عصر جدید این هنر، امروزه از این عوامل مکرر استفاده می کنند و در حاشیه شهر ها ویلا هایی با معماری مدرن بسیار دیده می شوند.

دیگران مشاهده کردند: طرح های شیک و بی نظیر طراحی نما ویلا تریبلکس

عایق بودن نمای ویلا

طراحی نمای ویلا علاوه بر اینکه باید به زیبایی و جلوه سازه توجه داشته باشد باید به ویژگی های ساختمانی بنا نیز توجهی ویژه داشته باشد. طراحی نمای ویلا باید به شکلی باشد که نمای ساختمان ویلایی در برابر نفوذ حرارت و رطوبت عایق باشد. ساختمان های ویلایی عمدتا در معرض بارش باران و برف یا تابش شدید آفتاب هستند. به همین دلیل باید در این موارد توجهی ویژه به خرج داد.

استفاده از متریال های درجه یک بعلاوه به کار بردن طراحی اصولی و مهندسی شده می تواند هدر رفت انرژی و نفوذ سرما و آب را تا حد زیادی کاهش دهد. به همین دلیل اجرای تخصصی نمای ویلا توسط متخصصان این حوزه اهمیت بسیار زیادی دارد.

عایق بودن نمای ویلا

عایق بودن نمای ویلا