لطفا امتیاز بدهید

یکی از مهم ترین قسمت های ساختمان مسکونی پارکینگ آن است که نقش مهمی را هم در زیبایی و هم در تامین آسایش ساکنان آن ایفا می کند. به همین دلیل طراحی یک پارکینگ زیبا که دسترسی به آن نیز راحت باشد، اهمیت زیادی دارد. دلیل دیگر آن که اولین قسمتی که ساکنان ساختمان وارد آن می شوند، پارکینگ است. اگر می خواهید بدانید طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی باید چگونه صورت گیرد، ادامه مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله درمورد طراحی پارکینگ ها و نکات مهم آن توضیحاتی ارائه خواهیم کرد. در سایت خانه معمار انواع گوناگونی از این نوع طراحی نقشه ساختمان موجود هستند. شما نیز می توانید برای بهره مندی از این طراحی های خلاقانه و بی نقص وارد قسمت طراحی پارکینگ این سایت شوید.

نکات مهم در طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی

طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی

برای طراحی پارکینگ بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید. مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • مشخص کردن هدف

اول از همه باید هدف خود را از طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی مشخص کنید. این که چه نوع ماشین هایی قرار است در پارکینگ پارک شوند و پارکینگ چه تعداد ماشین را می تواند در خود جای دهد. در این زمان باید اندازه، ضخامت روسازی و زوایای نقطه ای پارک در نظر گرفته شوند. برای مثال اگر قرار است که ماشین های بزرگ و سنگین در داخل پارکینگ پارک شوند حتما باید روسازی ضخیم تر باشد. همچنین تعداد ماشین هایی را که قرار است در پارکینگ پارک شوند، برآورد کنید و بر اساس آن اندازه پارکینگ را تعیین نمایید.

  • نحوه تخلیه آب

یکی از مهم ترین نکاتی که در طراحی پارکینگ باید مورد توجه قرار بگیرد، تخلیه آب در پارکینگ است. چراکه برای تمیز نگه داشتن و به حداقل رساندن خرابی آن ضروری است. اگر در طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی به روسازی توجه نشود و تماما بدون زه کشی ساخته شود، امکان تخریب سریع پارکینگ بالا می رود. علاوه بر این ها زه کشی نشدن پارکینگ باعث می شود که به مرتبا به سرویس تمیزکاری پارکینگ و بازسازی مشاعات ساختمان نیاز داشته باشید.

اگر می خواهید پارکینگ شما زه کشی مناسبی داشته باشد، می توانید از گودال های زیستی در را در طراحی اش در نظر بگیرید. این گودال ها آب اضافی را به نقاطی که می خواهید هدایت می کنند.

تخلیه آب

  • نمای ظاهری

زیبایی پارکینگ و نقش آن در نمای ساختمان نیز موردی است که نباید نادیده اش بگیرید. شما می توانید با قرار دادن گل ها، درختان و دیگر گیاهان در اطراف زمین به پارکینگ خود ظاهری زیبا ببخشید. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که درختان رشد می کنند و شما باید مان رشد بی رویه شان شوید؛ زیرا ممکن است راه ورود به پارکینگ را مسدود کنند. همچنین اگر تمایل دارید که نمای پارکینگ در شب حفظ شود حتما باید به فکر نصب تجهیزات روشنایی در اطراف و داخل پارکینگ باشید.

  • رمپ و گذرگاه

اگر ارتفاع زمین در قسمتی که قرار است در آن پارکینگ را احداث کنید نامساوی است حتما باید اقدامات ایمنی را قبل از طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی در نظر بگیرید. برای مثال گذاشتن رمپ هایی که امکان دسترسی به پیاده رو ها را فراهم می کنند، ضروری است. همچنین برای اطمینان از ایمنی پارکینگ باید مسیری برای عبور عابران پیاده اضافه شود.

  • اندازه فضای پارکینگ

برای تعیین فضای مورد نیاز برای پارک باید تعداد افراد ساکن در ساختمان را در نظر بگیرید. اندازه پارکینگ باید با توجه به تعداد ساکنان ساختمان و کمی بیشتر انتخاب شود. معمولا پارکینگ های ساختمان مسکونی از حداکثر فضا بهره می برند را که با زاویه 90 درجه طراحی شده باشند.

  • برنامه ریزی برای طراحی پارکینگ

در طول طراحی پارکینگ برای ساختمان عمومی باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. اول از همه این طراحی باید به گونه ای باشد که حداکثر استفاده را از فضا ببرد و دسترسی به آن راحت و سریع باشد. توجه کردن به این نکات به شما کمک می کند پارکینگ مناسبی طراحی کنید:

  • از مناطق مستطیلی برای مشخص کردن فضای پارک استفاده کنید.
  • خطوطی را که ماشین ها باید از آن عبور کنند، با خطوط موازی مشخص کنید.
  • از استند کیوسک پارکینگ برای کنترل ورود و خروج بهره ببرید.
  • از خطوط ترافیکی استفاده کنید.
  • به جریان ترافیک در داخل و خارج از منطقه پارکینگ توجه داشته باشید. در حین طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی باید ایمنی و راحتی عابر پیاده را نیز در نظر بگیرید.
  • زاویه پارک در پارکینگ

در بیشتر پارکینگ ها خطوطی که ماشین ها باید در آن پارک کنند با خطوطی زاویه های یکدست و مشخصی دارند، تعیین می شود. در حال حاضر رایج ترین و بهترین زاویه پارک خطوط 60 درجه هستند؛ چراکه پارک کردن در آن و خارج شدن ازش بسیار آسان است. البته در مکان های تنگ که با کمبود فضا رو به رو هستند، فضا های پارک با خطوط 45 درجه مشخص می شوند. این کار کمی ورود و خروج را برای خودرو ها سخت می کند؛ اما میزان بهره وری از فضا را بهبود می بخشد.

اگر هیچ یک از این موارد شدنی نبود و در طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی واقعا با مشکل کمبود فضا مواجه بودید، می توانید از خطوط 90 درجه برای تعیین مکان های پارک استفاده کنید. چراکه این خطوط بیشترین بهره وری از فضا را برای شما فراهم می کند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که خطوط 90 درجه بیشتر برای پارکینگ هایی مناسب است که افراد ماشین خود را در آن برای مدت طولانی پارک می کنند؛ چراکه ورود و خروج آن سخت خواهد بود.

جمع بندی

پارکینگ در نقشه ساختمان مسکونی استاندارد یکی از عناصر مهم طراحی محسوب می شود که نیاز به رعایت ضوابط خاصی دارد. همچنین برای راحتی در استفاده، افزایش عمر مفید پارکینگ و ایمنی آن لازم است به نکات مهمی در حین طراحی توجه شود. در این مقاله درمورد برخی از مهم ترین نکاتی را که در حین طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی باید به خاطر داشته باشید، نام بردیم و درمورد هر یک توضیح دادیم. امیدواریم این مطلب شما را در طراحی این قسمت از ساختمان مسکونی یاری کرده باشد.