لطفا امتیاز بدهید

اولین قدم برای آغاز یک پروژه ساختمانی درک کامل از اصول آن است. تفاوتی ندارد که چه نوع ساختمانی قرار است ساخته شود و چه مقدار زمان، تلاش و سرمایه ای باید برای آن شود، در هر حال باید برای رسیدن به هدف برنامه ریزی دقیقی کرد. بدیهی است که روند ساخت و ساز با طراحی نقشه آغاز می شود. ساختمان های مسکونی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این نوشته قصد داریم مراحل ساخت یک ساختمان را که به دو مرحله پیش ساخت و ساخت تقسیم می شود، با جزئیات و در راهنمایی گام به گام توضیح دهیم.

شما نیز اگر تمایل دارید درمورد طراحی آپارتمانی و نقشه ساختمان مسکونی سه واحدی اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد می کنیم وارد سایت خانه معمار شوید و نمونه های دقیق، حرفه ای و خلاقانه این نقشه ها را مشاهده نمایید.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

مرحله پیش ساخت ساختمان مسکونی سه واحدی

ساختمان مسکونی سه واحدی

  • طراحی پلان ساختمان

همان گونه که می دانید مهم ترین بخش یک ساختمان طراحی نقشه آن است. پروژه هایی که در مقیاس بزرگ ساخته می شوند، به برنامه ریزی و هدف گذاری دقیق تری نیاز دارند. به این دلیل که با این برنامه ریزی می توان قسمت های مختلف فرایند ساخت و ساز را پیش بینی کرد. نکته مهم آن است که برای به اجرا در آوردن پروژه و طراحی نقشه ساختمان، از افراد متبحر و حرفه ای در زمینه های معماری، مهندسی عمران، برق کاری، لوله کشی و … کمک بگیرید. در نهایت نیز این طراحی نقشه است که اساس و پایه کار محسوب می شود و جزئیات مراحل بعد را مشخص می کند.

  • تخمین بودجه مورد نیاز

بدیهی است که ساخت ساختمان سرمایه گذاری عظیمی را می طلبد. پس از این که برنامه ریزی صورت گرفت، بهتر است جزئیات دقیق آن در اختیار فردی که مسئول تعیین بودجه است قرار بگیرد و از او خواسته شود که هزینه انواع مصالح، ماشین آلات و نیروی کار مورد نیاز را برآورد کند. هزینه مصالح با توجه به کیفیت و کمیت آن مشخص می شود. نکته بسیار مهم این است که اگر در این مرحله دریافتید که توان مالی تامین بودجه مشخص شده را ندارید، ساخت ساختمان را متوقف کنید. تصور نکنید که با دریافت وام از بانک ها و شرکت های مالی می توان کار را پیش برد؛ زیرا این ایده می تواند باعث شود که به بحران نقدی عظیم تری دچار شوید.

  • بررسی زمین مورد نظر

بسیار حائز اهمیت است که پیش از طراحی نقشه ساختمان مسکونی سه واحدی و به اجرا درآوردن آن، موقعیت مکانی زمین مورد نظر را ارزیابی کنید. باید توجه داشته باشید که اندازه زمین می تواند حجم ساختمان سه واحدی را پاسخگو باشد یا خیر. خاطرتان باشد که دسترسی به آب، برق و جاده محل ساخت خانه را از یاد نبرید. نزدیکی به محل تامین مصالح نیز در جای خود بسیار حائز اهمیت است.

  • گرفتن اسناد و مجوز های لازم

متاسفانه امروزه به فراوانی شاهد تخریب ساختمان هایی هستیم که بدون مجوز ساخته شده اند. این مسئله بسیار مهم است؛ زیرا در صورت نادیده گرفتن آن ممکن است تمام زحماتتان به باد رود. برای اجتناب از چنین پیشامدی، بهتر است پیش از اقدام به هر کاری ابتدا به گرفتن مجوز های ساخت و ساز اقدام کنید. برخی از این اسناد عبارت اند از: گزارش بررسی زمین، گزارش آزمایش خاک زمین، سند خرید یا انتقال زمین، نقشه های معماری، گزارش طراحی سازه ساختمان و گواهی تعهد مهندس عمران.

مرحله ساخت و ساز ساختمان مسکونی سه واحدی

ساخت و ساز ساختمان

  • پاکسازی قطعه زمین

زمینی که قرار است در آن ساختمان بنا شود اگر برای مدت زمانی نسبتا طولانی بلااستفاده باقی مانده باشد، علف های هرز و حتی درختانی بر آن می رویند یا بر آن قطعات مصالح از اطراف می ریزند. در مرحله نخست از ساخت باید زمین را از این مواد مزاحم پاک کنید. اگر با ابزار هایی که در اختیار دارید قادر به انجام این کار نیستید، می توانید از شرکت هایی که مسئول آن هستند کمک بگیرید و از آن ها بخواهید که با بیل مکانیکی، ماشین چمن زنی و بولدوزر به شما کمک کنند.

  • فونداسیون

پایین ترین قسمت ساختمان که مستقیما با خاک در تماس است و دیده نمی شود، پی ساختمان نام دارد. مهم ترین بخش یک سازه را پی آن می دانند؛ زیرا کل بار ساختمان بر آن مستحکم می شود. در نتیجه نمی توان از اهمیت بالای آن چشم پوشی کرد. اگر ساختمان فونداسیون ضعیفی داشته باشد، دیگر اهمیتی ندارد که مصالح به کار رفته در آن چه کیفیتی دارند. این ساختمان در هر صورت روزی فرو می ریزد. مهندسان عمران اهمیت فونداسیون ساختمان را به خوبی درک می کنند و تمام توانایی خود را به کار می گیرند تا محکم ترین فونداسیون را ایجاد کنند.

  • روبنا

روبنا در حقیقت برای پشتیبانی از تیر و دال که بر فونداسیون قرار گرفته اند، ایجاد می شود. با توجه به نقشه ساختمان مسکونی سه واحدی ، ستونی که برای تقویت بار بر پایه ساختمان نصب شده است، اجزای این روبنا را تشکیل می دهد. در نهایت نیز یک پوشش ضد آب برای نفوذ نکردن آب به دال افزوده می شود.

روبنا

  • آجرکاری

در مرحله آجرکاری به ساخت بخشی پرداخته می شود که قابل مشاهده است. مهندسان معمار و سازندگان تصمیم می گیرند که از کدام نوع آجر یا بلوک برای ساختمان استفاده شود. این تصمیم گیری نیز بر اساس ساختاری صورت می گیرد که معمار هنگام تهیه نقشه ساختمان مسکونی سه واحدی مشخص کرده است. بر این اساس آجر ها می توانند بتنی یا خاکستری بادی باشند.

جمع بندی

سرمایه گذاران و مهندسان باید فارغ از نوع ساختمان پیش از شروع پروژه، اصول آن را در نظر بگیرند و برنامه ریزی دقیقی داشته باشند. در این نوشته این مراحل را به دو بخش کلی پیش ساخت و ساخت تقسیم کردیم و هر کدام را در مواردی مجزا بررسی نمودیم. مراحل پیش ساخت عبارت اند از: طراحی پلان ساختمان، تخمین بودجه مورد نیاز، بررسی زمین مورد نظر و گرفتن اسناد و مجوز های ضروری. مراحل ساخت و ساز نیز شامل پاکسازی قطعه زمین، فونداسیون، روبنا و آجرکاری.