لطفا امتیاز بدهید

برای ساخت یک بنا باید مراحل زیادی پشت سر گذاشته شود. یکی از مراحل مهم اصلی در ساخت بنا، طراحی نقشه است. نقشه ها نیز خود در چندین مرحله توسط معمار و تیم طراحی رسم می شوند. یکی از نقشه های بسیار مهم، نقشه فاز یک معماری است که شامل پلان ها، مقاطع معماری، متراژ بنا، نما ها، پلان های زیر زمین و سایت پلان و غیره است. طراحی این نقشه باید توسط یک معمار حرفه ای انجام شود. در این مقاله در مورد نقشه فاز یک معماری بیشتر توضیح خواهیم داد و اهمیت آن را بررسی خواهیم کرد. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با هنر معماری به سایت خانه معمار مراجعه کنید.

طراحی نقشه فاز یک معماری چقدر طول می کشد؟

مدت زمانی که برای طراحی نقشه فاز یک نیاز است، بسته به پروژه دارد؛ اما به طور کلی طراحی آن حداقل دو هفته و حداکثر 4 هفته طول می کشد. البته این زمان ممکن است تحت شرایط کاری معمار و مشتری عوض شود یا بر اساس بازخورد های مختلف نقشه دچار تغییر شود.

پیش طراحی 5 فاز طراحی

در طراحی نقشه فاز یک پنج مرحله وجود دارد. درصد هایی که در هر مرحله نام می بریم نشان می دهد که معمولا چه بخشی از دستمزد یک معمار به فاز ذکر شده تعلق می گیرد. البته توجه داشته باشید که درصد هزینه های نقشه ساختمان و معماری می تواند بسیار متفاوت باشد؛ اما اطلاعاتی که در زیر برای طراحی نقشه فاز یک معماری و به طور کلی ساخت بنا نام برده می شود، برای یک پروژه معمولی است.

  • طراحی پلان شماتیک: 15 درصد هزینه های معماری (متغیر بین 10 تا 25 درصد)
  • توسعه طراحی: 20 درصد هزینه های معماری (متغیر بین 10 تا 25 درصد)
  • اسناد ساخت و ساز: 40 درصد هزینه های معماری (متغیر بین 35 تا 50 درصد)
  • مناقصه: 5 درصد از هزینه های معماری ( می تواند کمتر از 5 درصد نیز باشد.)
  • مدیریت ساخت و ساز: 20 درصد از هزینه های معماری ( متغیر بین 20 تا 30 درصد)

البته باز هم تاکید می کنیم که برای هر پروژه هزینه ها متفاوت خواهد بود. برای مثال طراحی نقشه فاز یک معماری یک پروژه قطعا با یک پروژه دیگر هزینه متفاوتی خواهد داشت.

چرا به نقشه فاز یک معماری نیاز دارید؟

نقشه فاز یک معماری

  • فرآیند طراحی ممکن است از سر گرفته شود.

پروژه های معماری بزرگ تنها به انگیزه معمار متکی نیست، دیگر افراد نیز می توانند در مورد پروژه نظر دهند. به کمک نقشه فاز یک معماری می توان بهتر پروژه را بررسی کرد و درباره تغییرات و سر گرفتن طراحی آن تصمیم گرفت.

  • بررسی محیط ساخت و ساز

نقشه فاز یک برای بررسی ساختمان های موجود در فضای پروژه، سایت پروژه و دیگر موارد ضروری است. برای مثال در نقشه فاز یک ممکن است جهت گیری برای ساخت ساختمان انجام شود که بستگی به ویژگی های طبیعی سایت دارد.

  • درک از مقررات

قبل از ساخت ساختمان باید از مقرراتی که برای ساخت خانه نیاز دارید، آگاه شوید. نقشه فاز یک معماری به شما کمک می کند تا بدانید برای ساخت بنا به چه مجوز های ساختمانی مختلفی نیاز خواهید داشت. همچنین نقشه فاز یک به برنامه ریزی بهتر کمک می کند.

درک از مقررات

نکات کلیدی در مورد نقشه فاز یک معماری

  • تحقیق درباره مکان

مکان ساخت بنا باید به خوبی قبل از طراحی نقشه فاز یک مورد بررسی قرار بگیرد. این به معمار کمک می کند تا تصمیم بهتری برای ساخت بنا و استفاده از فضا داشته باشد. برای پروژه های بزرگ تر حتی ممکن است که برنامه زمان بندی مخصوص برای منطقه صورت بگیرد.

  •  حسابرسی وضعیت ساختمان

اگر بعدا قصد فروش ساختمان را داشته باشید، به نقشه فاز یک معماری نیاز خواهید داشت؛ زیرا ممکن است خریدار از یک مهندس سازه بخواهد شرایط ملک را بررسی کند. انواع مسائلی که معمار آن ها را بررسی می کند مانند یکپارچگی سازه، مواد و مصالح ساختمانی خطرناک به کار رفته در ساختمان مانند آزبست و سایر مسائل مربوط به شرایط ساختمان در نقشه فاز یک مشخص شده است.

سرمایه گذاری نکردن روی نقشه فاز یک معماری چه عواقبی دارد؟

سرمایه گذاری

  • فرصت هایی را برای هماهنگ کردن اهداف خود و معمار از دست خواهید داد.

اولین مشکلی که در صورت نداشتن نقشه فاز یک معماری با آن رو به رو خواهید شد، این است که مشتری نمی تواند اهداف خود را به خوبی به معمار توضیح دهد و با آن هماهنگ کند؛ زیرا بدون نقشه فاز یک مشتری متوجه نخواهد شد که در ذهن معمار چه می گذرد. نقشه فاز یک به تخمین محدوده و اندازه پروژه، هزینه و حتی جهت طراحی پروژه کمک خواهد کرد.

  • از دست دادن فرصت ها برای پیش بینی زمان و هزینه احتمالی پروژه

از دیگر مشکلاتی که با نداشتن نقشه فاز یک معماری برای شما به وجود خواهد آمد، از دست دادن فرصت ها برای پیش بینی زمان مورد نیاز برای ساخت و هزینه احتمالی پروژه است. نقشه فاز یک می تواند به شما کمک کند تا مواردی را که ممکن است روی هزینه های پروژه تاثیر بگذارند یا زمان ساخت آن را کاهش یا افزایش دهند پیدا کنید. به همین دلیل است که با توجه به نقشه فاز یک هزینه و زمان مورد نیاز برای ساخت پروژه را تخمین می زنند.

  • اکثر معمار ها بدون نقشه فاز یک روی پروژه کار نخواهند کرد.

مورد بعدی مربوط به معمار ها است. اکثر معمار ها بدون نقشه فاز یک معماری پروژه را قبول نخواهند کرد؛ زیرا بدون نقشه فاز یک معمار نمی تواند تحقیقات خود را در سایت انجام دهد. این باعث می شود تا آن ها نیاز به نظارت محل ساخت داشته باشند که این وقت آن ها را تا حد زیادی خواهد گرفت.

جمع بندی

نقشه فاز یک معماری در ساختمان سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع نقشه فاز یک را می توان مبنای قضات و تصمیم گیری کارفرمایان و مشتریان دانست. به همین دلیل اهمیت این نقشه برای گرفتن تصمیم های درست در ساختمان سازی بسیار مهم است. برای این که بهتر بدانید نقشه فاز یک معماری چیست، در این مقاله درمورد این نوع نقشه و نکات مرتبط با آن توضیح دادیم.