لطفا امتیاز بدهید

برای این که بتوانید یک نقشه ویلایی 100 متری را به خوبی طراحی کنید باید جزییات زیادی را در نظر بگیرید؛ زیرا با ایجاد یک نقشه و برنامه مناسب که شامل مواردی مثل پلان های مختلف، فونداسیون، تعیین نوع تهویه، ارتفاع بیرونی، پلان سقف، پلان های برق و دیگر موارد باشد به سازنده اطمینان می دهید که همه چیز فکر شده است و جای نگرانی حتی برای مسائل کوچک نیز وجود ندارد. در این مقاله به بررسی نکات مهم برای طراحی نقشه ویلای 100 متری می پردازیم و مراحل و بخش های مختلف آن را شرح می دهیم. شما می توانید برای دیدن ایده های بیشتر در زمینه طراحی نقشه ساختمان ویلایی به سایت خانه معمار مراجعه کنید.

اجزای مهم در طراحی نقشه ویلایی 100 متری

پلان آشپزخانه

یکی از بخش های پر اهمیت در در طراحی نقشه ویلایی 100 متری، پلان آشپزخانه آن است. در طراحی پلان آشپزخانه باید چیدمان دقیق کف و همچنین تجهیزاتی مثل گاز، سینک و قسمت ناهار خوری مشخص شود.

نکات:

  • قبل از شروع حتما به بررسی انواع سبک ها در طراحی آشپزخانه بپردازید و سبکی را انتخاب کنید که با سبک کلی طراحی شما تداخل نداشته باشد.
  • درباره فضای لازم برای آشپزخانه با سازنده صحبت کنید و تلاش کنید با توجه به نیاز های سازنده محدوده فضا مشخص شود.

اهمیت:

  • اگر آشپزخانه به خوبی طراحی شود، می توانید فضای ذخیره سازی خوبی ایجاد کنید.
  • قرار گیری درست کابینت ها کمک می کند تا دسترسی ها آسان تر شود.
  • نحوه طراحی آشپزخانه روی فضا های دیگر خانه تاثیر خواهد گذاشت.

پلان حمام

طرح پلان حمام در نقشه ویلایی 100 متری باید به طوری انجام شود که محل قرار گیری اجزای اصلی آن کاملا مشخص باشد و فضای کافی برای آن ها در نظر گرفته شود.

نکات:

  • وقتی روی پلان حمام کار می کنید، حتما برای عناصر خاصی مثل سینک، وان، دوش، توالت و در صورت لزوم کمد و کابینت فضای کافی را در نظر بگیرید. در صورت لزوم و کمبود بودجه می توانید وان و کابینت را حذف کنید؛ اما تا حد امکان تلاش کنید که تمام اجزا به درستی در جای خود قرار بگیرند.
  • اصول اولیه را رعایت کنید. حمام بخش مهمی از یک خانه است و کیفیت طراحی و ساخت آن می تواند روی فروش خانه تاثیر زیادی بگذارد.

اهمیت:

  • اگر از قبل لوله کشی مناسب را پیکربندی نکرده باشید، در زمان ساخت با مشکل مواجه خواهید شد.
  • هزینه های ساخت حمام می تواند خیلی بالا باشد و در صورت عدم برنامه ریزی پروژه دچار مشکل می شود.نقشه ویلایی 100 متری

پلان اتاق خواب

معمولا یک نقشه ویلایی 100 متری می تواند بین 1 تا 3 اتاق خواب داشته باشد. اتاق ها بخش مهمی از خانه را تشکیل می دهند و دقت در محل قرار گیری آن  ها اهمیت ویژه ای دارد.

نکات:

  • فضای کافی را برای هر اتاق خواب در نظر بگیرید.
  • چیدمان اتاق ها و محل قرار گیری آن ها نسبت به سالن پذیرایی و بخش های دیگر خانه حائز اهمیت است، پس حتما با دقت و بررسی کافی دست به طراحی بزنید.

اهمیت:

  • اتاق خواب در واقع حریم خصوصی ساکنین است و به همین دلیل طراحی آن حساسیت بالایی دارد.
  • پلان اتاق خواب باید طوری طراحی شود که در صورت لزوم بتواند تغییر کاربری دهد.

مراحل طراحی نقشه ویلایی 100 متری

مراحل طراحی

در مراحل ساخت یک ساختمان دو راه برای ایجاد نقشه وجود دارد. روش اول که روش سنتی است، شامل رفتن به محل سایت و تجزیه و تحلیل مکان از نظر تخصصی می شود؛ در حالی که در راه جدید و آسان تر، متخصصان برای تجزیه و تحلیل سایت از ابزار ها و تجهیزات نوین استفاده می کنند؛ اما به طور کلی روش ترسیم نقشه خانه به این ترتیب پیش می رود:

  • انتخاب منطقه: اولین قدم برای طراحی نقشه ویلایی 100 متری، انتخاب منطقه ای است که قرار است در آن کار کنید.
  • انجام اندازه گیری های دقیق: باید ابعاد دقیق سایت و هر آن چه قرار است ساخته یا اضافه گردد، به درستی اندازه گیری و ثبت شود. این اعداد اطلاعات اصلی شما برای طراحی نقشه خواهند بود.
  • بررسی محل: در کنار اندازه گیری ها و تجزیه و تحلیل های عددی، لازم است منطقه را به خوبی بررسی کنید تا بتوانید درباره سبک طراحی ای که قرار است پیاده سازی شود، تصمیم بگیرید.
  • طراحی دیوار ها: در زمان طراحی نقشه ویلایی 100 متری، اولین چیزی که ترسیم می کنید باید انواع دیوار اعم از دیوار های اصلی و فرعی بنا باشد. این دیوار ها باید به عنوان جدا کننده فضا های مختلف خانه مثل آشپزخانه، پذیرایی، حمام و اتاق خواب به درستی در جای خود واقع شوند.

طراحی دیوار ها

  • افزودن ویژگی ها: پس از ترسیم دیوار ها، پنجره ها و در ها نوبت به اضافه کردن ویژگی های مختلفی مثل سیستم تهویه و محل قرار گیری یخچال و … می رسد. سعی کنید جزییات را در نظر بگیرید و در طراحی خود تا حد امکان رفاه ساکنین را اولویت اول قرار دهید.
  • طراحی داخلی: با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای پروژه می توانید روی طراحی داخلی خانه نیز کار کنید. عواملی مثل شومینه، انواع پاسیو و حتی مبلمان توکار می توانند به طراحی شما اضافه شوند.
  • ارائه و گرفتن بازخورد: پس از اتمام کار طراحی نقشه، باید آن را با سازنده و متخصصین دیگر به اشتراک بگذارید تا اگر نیاز به بازنگری و اصلاح وجود داشت، نقشه را تغییر دهید. در نظر داشته باشید که حتی اگر نیاز به اصلاح بخش هایی از نقشه باشد، به این معنی نیست که باید به صورت کلی و از ابتدا همه مراحل را دوباره طی کنید یا طرح اولیه را عوض کنید. معمولا با اضافه کردن برخی جزییات و حذف برخی مشکلات یا اصلاح آن ها توافق حاصل می شود.

جمع بندی

یک نقشه ویلایی 100 متری از بخش های مختلفی مثل پلان حمام، پلان اتاق خواب و پلان آشپزخانه تشکیل می شود که هر کدام از این بخش ها می توانند اهمیت زیادی در نتیجه نهایی کار داشته باشند. علاوه بر این طراحی هر بخش از خانه نیاز به رعایت ظرافت ها و جزییات خاصی دارد که هنر معمار در پیاده سازی آن ها است. در این مقاله به بررسی نکات مربوط به طراحی اجزای نقشه ویلایی 100 متری پرداختیم و مراحل آن را شرح دادیم تا به شما در انجام این روند کمک کنیم.