ویلا ها می توانند با سبک های مختلفی طراحی و ساخته شوند. در چند وقت اخیر، طراحی ویلا به سبک سنتی بسیار محبوب شده و نظر بسیاری از افراد را به سمت خود جلب کرده است؛ زیرا معمولا طراحی ای با جزئیات بیشتر دارند و مورد پسند بسیاری از خانواده های ایرانی هستند؛ اما برای طراحی نقشه ویلا سنتی باید به چندین نکته مهم دقت داشت. در این مقاله قصد داریم درمورد نکات مهم در طراحی ویلا های سنتی توضیح دهیم تا بیشتر با ویلا های سنتی و ویژگی های آن ها آشنا شوید. شما می توانید برای مشاهده نمونه های بیشتر از نقشه ویلا به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

مهم ترین اجزای ویلا های سنتی

برخی قسمت ها هستند که در طراحی نقشه ویلا های سنتی به طور ثابت مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل هر معماری که بخواهد نقشه یک ویلای سنتی ایرانی را طراح کند، حتما آن ها در نقشه قرار می دهد. برخی از این موارد عبارت اند از:

  • حیاط

حیاط عضوی جدا نشدنی از ویلا های سنتی است. تا حدی که ویلا سنتی بدون حیاط معنا نخواهد داشت. در طراحی نقشه، نسبت حیاط و ویلا به دو حالت تقسیم می شود. در حالت اول ویلا در وسط نقشه قرار می گیرد و دور تا دور آن با حیاط سبز احاطه می شود و در حالت دوم که به آن پلکانی نیز گفته می شود، ویلا در آخرین و بالاترین قسمت فضا قرار می گیرد.

  • حوض

در طراحی ویلا های سنتی ایرانی حوض همیشه وجود دارد. نکته ای که باید بدانید این است که استخر هیچ گاه نمی تواند جای حوض را در طراحی نقشه ویلا سنتی بگیرد. شما می توانید استخر را در یک ساختمان سرپوشیده قرار دهید؛ اما حوض را در ویلا سنتی هرگز نباید حذف کنید.

این عنصر مهم در معماری و دکوراسیون ایرانی مستقیما رو به روی ویلا قرار داده می شود و آن ها را با سنگ می سازند. البته استفاده از کاشی به جای سنگ برای ساخت حوض امکان پذیر است؛ اما معمولا به کار بردن سنگ در بین طراحان رایج تر است؛ زیرا سنگ ها می توانند تصویر بنا را بازتاب دهند و زیبایی ویلا را چندین برابر نمایند.

پلان ویلا سنتی

پلان ویلا سنتی

  • پله

وجود پله های متعدد، تردد را برای کودکان و سالمندان دشوار می کند؛ ولی به هر حال نمی توان آن ها را از طراحی نقشه ویلای سنتی حذف کرد؛ زیرا پله ها از مهم ترین معیار های طراحی یک ویلا هستند. در ساخت ویلا های سنتی معمولا از آجر به خصوص آجر های قجری استفاده می شود.

  • باغچه

طراحی محوطه و فضای سبز یکی از ویژگی های اصلی ویلا های سنتی است. به همین دلیل است که باغچه های بزرگ را تقریبا می توان در تمامی ویلا هایی که به سبک سنتی طراحی شده اند، مشاهده کرد. باغچه ها دارای اشکال منظمی هستند و معمولا به شکل مربع یا مستطیلی شکل ساخته می شوند. در طراحی نقشه ویلا سنتی جای باغچه معمولا در کنار حیاط خانه است.

سیستم سرمایشی و گرمایشی در ویلا های سنتی

در ویلا های سنتی برای گرم نگه داشتن خانه در فصول سرد معمولا از شومینه استفاده می شود. در واقع شومینه اصلی ترین وسیله گرمایشی در ویلا های سنتی است؛ زیرا ویلا های سنتی معمولا در مناطق کوهستانی و سنگلاخ ساخته می شوند و در این مناطق هیچ وسیله گرمایشی ای بهتر از شومینه نیست. البته استفاده از سیستم های گرمایش از کف نیز امکان پذیر است.

برای سیستم سرمایشی خانه در طراحی نقشه ویلا سنتی معمولا از بادگیر استفاده می کنند. بادگیر ها سیستم های قدیمی و سنتی خنک کننده هستند که با وزش باد داخل بنا را خنک نگه می دارند.

دکوراسیون و رنگ های داخلی ویلا های سنتی

دکوراسیون ویلا سنتی

دکوراسیون ویلا سنتی

سبک سنتی در حال تکامل و ترکیب با سبک طراحی مدرن است. به همین دلیل است که در طراحی داخلی ویلا های سنتی امروزی می توانید بسیاری از جنبه های مدرن را نیز مشاهده کنید. برای مثال امروزه در طراحی فضای داخلی خانه از رنگ های شاداب مدرن مانند آبی، زرد، سبز و نارنجی استفاده می شود؛ در حالی که در طراحی های قدیمی استفاده از رنگ های سفید، قهوه ای و بنفش رایج بود.

مصالح به کار رفته در ویلا های سنتی

فضای داخلی ویلا سنتی

فضای داخلی ویلا سنتی

علاوه بر دکوراسیون، یکی دیگر از مواردی که در ساخت و طراحی نقشه ویلا سنتی در حال تغییر است، موادی است که برای ساخت ویلا به کار برده می شود. در ویلا های سنتی قدیمی از موادی مانند سنگ و چوب استفاده می شد؛ اما امروزه در ساخت ویلا های سنتی به غیر از چوب و سنگ از مصالح بسیار متنوعی مانند شیشه، فلز و سنگ مصنوعی استفاده می کنند. چنین مصالحی علاوه بر این که طراحی سنتی و مدرن را با یکدیگر ترکیب می نمایند، بلکه به خاطر مقاومت بالایی که دارند نیاز به تعمیر خانه را در دراز مدت کاهش می دهند.

تجهیزات و امکانات مدرن

یکی از نکات مهمی که امروزه در طراحی نقشه ویلا سنتی به آن توجه می شود، قرار دادن تجهیزات و امکانات مدرن در ویلا برای داشتن زندگی راحت تر است. برای مثال امروزه شما می توانید تجهیزات خانگی مدرن و سیستم های تهویه مطبوع هوشمند را در ویلا هایی با سبک سنتی طراحی شده اند مشاهده کنید. همچنین به تازگی استفاده از انرژی تجدید پذیر مانند پنل های خورشیدی در ساخت ویلا های سنتی بسیار محبوب شده است.

در واقع با ترکیب ویژگی های مدرن و سنتی در ساخت ویلا می توان فضا های شگفت انگیزی را خلق کرد. تعادل بین طراحی سنتی و مدرن بهترین گزینه برای ساخت ویلا است.

جمع بندی

ساخت ویلا به سبک های بسیار متنوعی امکان پذیر است؛ اما یکی از سبک های قدیمی که به تازگی دوباره محبوب شده است، ساخت ویلا با طراحی سنتی است. در طراحی سنتی برخی ویژگی ها و قسمت ها به طور ثابت به کار گرفته می شوند. مثلا استفاده از سیستم های گرمایشی و سرمایشی سنتی و وجود تزئیناتی مانند حوض و فضای سبز در هر ویلای سنتی ای واجب است. برای آشنایی بیشتر با نحوه طراحی نقشه ویلا سنتی در این مقاله درمورد ویژگی های مهم در فرآیند طراحی و ساخت آن توضیح دادیم.