لطفا امتیاز بدهید

پس از گچ بری یا آجرکاری، نوبت به طراحی نمای ساختمان می رسد. نما یکی از مهم ترین قسمت های یک سازه است؛ زیرا به آن هویت می بخشد و اولین قسمتی است که توجهات را به سمت خود جلب می کند. هر چه یک سازه نمای بهتری داشته باشد، ارزش بیشتری نیز خواهد داشت. برای ساخت نما امروزه متریال ها و سبک های بسیار متفاوتی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم درمورد این که چگونه باید نمای ساختمان ویلایی کوچک را طراحی و اجرا کنید، توضیح دهیم.

نکات مفید برای ساخت نمای ساختمان ویلایی کوچک

نمای ساختمان ویلایی کوچک

انتخاب سبک در ساخت نما بسیار مهم است.

  • انتخاب سبک طراحی

برای این که بتوانید نمای ساختمان ویلایی کوچک خود را طراحی و اجرا کنید، ابتدا باید یک سبک خاص را برگزینید. برای این که بدانید کدام سبک برای ساختمان های ویلایی بهتر است، لازم است که تحقیق کنید. نمای یک ساختمان، در واقع مثل یک صفحه سفید است که شما می توانید طرح های خود را روی آن پیاده کنید. البته در این طراحی، باید به عواملی از جمله رنگ، مواد به کار رفته، قسمت های مهم نما مثل پنجره ها و… توجه داشته باشید.

  • استفاده از نمونه

قبل از ساخت نمای ساختمان ویلایی کوچک، بهتر است که نمونه ای از متریال های متخلف را داشته باشید تا بتوانید بهتر درک کنید که بعد از استفاده در نمای شما به چه شکل خواهند بود. داشتن نمونه مواد به شما کمک می کند تا جنس سطح و رنگ آن ها را بهتر درک کنید تا بتوانید بهترین مصالح را برای ساخت نمای خود انتخاب کنید. از خرید نمونه ها نترسید؛ زیرا در دراز مدت پشیمان نخواهید شد.

  • رنگ سقف و پنجره

یکی از مهم ترین قسمت هایی که در طراحی و ساخت نمای ساختمان ویلایی کوچک باید به آن ها توجه داشته باشید، رنگ و موادی است که برای ساخت سقف و پنجره های خود به کار می برید. سقف و پنجره قسمت کوچکی از فضای نما را به خود اختصاص می دهند؛ اما از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. سعی کنید رنگ سقف و پنجره ها تا حد امکان نزدیک یا حداقل هماهنگ با هم انتخاب کنید. استفاده از رنگ های مکمل برای سقف و پنجره احتمالا برای شما ایده مناسبی خواهد بود.

رنگ سقف و پنجره

رنگ سقف و پنجره باید تا حد امکان به هم نزدیک باشند.

  • بافت ها

شاید ساده به نظر برسد؛ اما بافت ها اهمیت بسیار زیادی در طراحی و ساخت نمای ساختمان ویلایی کوچک دارند. هر کدام از مصالح ساختمانی مانند چوب، سیمان و… دارای بافت مخصوص به خود هستند. به همین دلیل برای این که جذابیت را به نمای ساختمان خود هدیه بدهید، انتخاب های بسیار زیادی خواهید داشت. یکی از نکات مهمی که برای انتخاب بافت نما باید به آن توجه داشته باشید، این است که موادی که انتخاب می کنید باید با رنگ سقف و پنجره هماهنگ به نظر برسند.

نکته بعدی نیز زیاده روی نکردن در استفاده از بافت های مختلف برای طراحی و ساخت نما است. استفاده از بافت های متفاوت و زیاد در طراحی نمای ساختمان ویلایی کوچک باعث می شود تا نما خیلی شلوغ و بی نظم به نظر برسد. برای این که یک بافت مناسب را برای نمای خود انتخاب کنید، حتما مواد را زیر نور خورشید بررسی کنید؛ زیرا ظاهر بافت ها زیر نور طبیعی و نور مصنوعی متفاوت خواهد بود.

  • انتخاب رنگ

بعد از این که تمامی مراحل قبل را پشت سر گذاشتید، اکنون نوبت به انتخاب رنگ برای کل نما می رسد. رنگی که بر می گزینید، باید با توجه به مصالحی انتخاب شده باشد که می خواهید در ساخت نمای ساختمان ویلایی کوچک خود به کار ببرید. این رنگ باید با دیگر موادی که قبلا انتخاب کرده اید، تناسب داشته باشد. برای این که بدانید رنگ های مناسبی انتخاب کرده اید یا خیر، می توانید کمی از آن را روی یک قسمت تست کنید.

نمای ساختمان ویلایی کوچک باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ویژگی ها

نما باید دارای برخی ویژگی ها مثل مقاومت در برابر رطوبت و آب و هوا باشد.

بعد از این که ظاهر نمای خود را تعیین کردید، می توانید به سایر ویژگی های آن بپردازید. نما باید یک سری ویژگی های مشخص داشته باشد تا در دراز مدت نیازی به تعمیر و نگهداری زیاد از آن نباشد.

اولین ویژگی که در طراحی نمای ساختمان ویلایی کوچک باید به آن توجه کنید، مقاوم بودن نما در برابر آب و رطوبت است. حتی اگر در ناحیه ای زندگی می کنید که باران زیادی نمی بارد، باز هم باید نمایی مقاوم در برابر رطوبت و آب داشته باشید. متریال های زیادی هستند که در برابر آب و رطوبت مقاومت خوبی ارائه می دهند. برای مثال فلز از جمله موادی است که در نمای ساختمان های مدرن به کار برده می شود و بسیار مقاوم است.

از دیگر ویژگی هایی که نمای ساختمان ویلایی کوچک باید داشته باشد، خواص محافظتی در برابر اشعه های مختلف از جمله اشعه ماورا بنفش است. هر چه یک ساختمان در برابر اشعه های مختلف مقاوم تر باشد، در گذر زمان کمتر دچار مشکلاتی مانند تغییر رنگ و کهنه شدن مصالح خواهد شد.

نکته مهم بعدی، مقاومت مکانیکی بالای نما است. نمایی که انتخاب می کنید، باید در برابر مشکلاتی مانند لرزش، فشار و سایش ناشی از باد مقاوم باشد. این موارد در ساختمان تا حد زیادی به پایه و اساس سازه بستگی دارد؛ اما یک نمای مناسب ممکن است به مقاومت هر چه بهتر ساختمان نیز کمک کند.

در آخر نیز دوباره به ظاهر نما می رسیم. ظاهر نما دارای طرح های مختلفی است که با توجه به سبک های متفاوت نما ساخته شده اند و انتخاب یک سبک نما برای ساخت ساختمان ویلایی کوچک کار چندان سختی نیست.

جمع بندی

یکی از مهم ترین مراحل ساخت یک سازه، ساخت نمای آن است. هر چه یک سازه، نمای بهتری داشته باشد، زیبا تر به نظر خواهد رسید و طبیعتا ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد. به همین دلیل نمایی که برای ساختمان خود انتخاب می کنید، باید با ساختمان سازگاری داشته باشد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر، نکات مهمی را که در ساخت نمای ساختمان ویلایی کوچک باید به آن ها توجه داشته باشید، نام بردیم.