وقتی یک سازه طراحی می کنید، هیچ چیز مهم تر از یکپارچگی آن نیست. هر ضعف کوچکی در ساخت و طراحی سازه می تواند به فروپاشی آن و به خطر افتادن جان انسان ها منجر شود. طراحی سازه یکی از زیر شاخه های مهندسی عمران است که روی موضوعاتی مثل طراحی یک سازه مقاوم بسته به اهداف پروژه می پردازد. مهندسان سازه با انجام محاسباتی اطمینان حاصل می کنند که ساختمان از نظر سازه سالم و محکم است. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طراحی سازه بتنی به سایت خانه معمار مراجعه کنید. در این مقاله به بررسی نکات و عوامل مهم در طراحی نقشه سازه بتنی 2 طبقه می پردازیم.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

طراحی سازه بتنی چه انواعی دارد؟

سازه ها بنا بر هدفی که برای آن ساخته می شوند و موادی که در ساخت آن ها به کار می رود به انواع مختلفی تقسیم می شوند. تفاوت سازه بتنی و بنایی سبب می شود به فراخور نیاز سازنده یکی از این دو حالت انتخاب شود؛ اما سازه های بتنی هم انواعی دارند. دو نوع رایج از سازه های بتنی عبارتند از:

  • قاب صلب: اتصالات جوشی این نوع سازه را پیشتیبانی می کند. تیرک ها و ستون ها در سازه قاب صلبی می توانند میزان معینی از لنگر خمشی، برشی و بار محوری را تحمل کنند.
  • پوسته بتنی: این نوع سازه، ستون و تکیه گاه داخلی ندارد؛ بلکه دارای یک پوسته بتنی است.

در طراحی نقشه سازه بتنی 2 طبقه باید چه عواملی را در نظر گرفت؟

نقشه سازه بتنی 2 طبقه

  • برش: قسمت های مختلف سازه تنشی در جهات مختلف ایجاد می کنند که یک نمونه شدید آن زلزله است. باید این مسئله در طراحی سازه بتنی در نظر گرفته شود.
  • کشش: در سازه بتنی یک نیروی کششی به قسمت هایی مثل سیم یا تیر وارد می شود که می تواند آن را بشکند یا در آن کشش ایجاد کند.
  • فشار: وزنی که سازه تحمل می کند؛ فشار معینی به آن وارد خواهد کرد که باید محاسبه شود.

الزامات طراحی  نقشه سازه بتنی 2 طبقه چیست؟

برای طراحی نقشه یک سازه بتنی 2 طبقه باید مسائلی مثل پایداری، قابلیت سرویس دهی و استحکام در ساخت سازه ساختمان را در نظر داشته باشید. در این بخش به بررسی دلیل اهمیت هر کدام از این موارد می پردازیم.

  • پایداری: برای پیشگیری از واژگونی یا کمانش و لغزش سازه در اثر بار های محیطی و زنده محاسبه پایداری حائز اهمیت است.
  • استحکام: ساختمان باید بتواند وزن خود را تحمل کند؛ به همین دلیل لازم است که در برابر تنش های ناشی از بار در قسمت های مختلف مقاوم باشد.
  • زیبایی شناختی: در کنار مسائلی مثل استحکام سازه، زیبایی ساختمان هم اهمیت دارد و باید تا حد امکان در نظر گرفته شود.
  • اقتصاد: برای پیاده سازی الزامات مطرح شده به میزان معینی بودجه نیاز است. برای این که بتوانید مصالح و مواد مورد نظر خود را انتخاب کنید باید برآورد درستی از بودجه داشته باشید.

محاسبات لازم برای طراحی نقشه سازه بتنی 2 طبقه چگونه انجام می شوند؟

نقشه سازه بتنی 2 طبقه1

اولین کاری که یک مهندس سازه باید انجام بدهد، محاسبه بار بالقوه و تنش هایی است که سازه در نهایت قرار است تحمل کند.

سه نوع بار اصلی در محاسبات طراحی سازه محاسبه می شود:

  • بار های زنده: بار های زنده در واقع وزن سرنشینان، مبلمان و هر وزنی است که به ساختمان اضافه خواهد شد.
  • بار های مرده: بار مرده وزن خود ساختمان است.
  • بار های محیطی: به بار و فشاری که نیرو های طبیعی مثل باد، زلزله و برف و باران به ساختمان وارد می کنند، بار محیطی می گویند که محاسبات ویژه ای نیاز دارد.

در محاسبه بار های مرده یک سازه بتنی چه چیز هایی حساب می شود؟

  • وزن خود ستون ها بر اساس تعداد طبقات
  • وزن خود تیر ها در هر متر
  • بار دیوار ها در هر متر
  • کل بار دال بتنی

این اعداد بسته به نوع مصالح و مواد استفاده شده در ساخت سازه می تواند بسیار متفاوت باشد. مثلا فولاد بیشتر از 8000 کیلوگرم در هر متر مکعب وزن دارد. این تقریبا معادل یک تن نیرو در هر طبقه است.

بعد از این که تمام بار ها را مشخص کردید، باید به سراغ تعداد دیوار های باربر، تیر ها، مواد مناسب پروژه و موارد این چنینی بروید. سپس باید این اطلاعات با طرح معمار و بودجه سازنده تطبیق داده شود. برای این کار به همکاری نزدیک معمار و نقشه بردار و گروه سازنده نیاز است.

خوشبختانه امروزه می توان از نرم افزار های تخصصی ساخت و ساز برای انجام این محاسبات استفاده کرد و از این طریق به اعمال استاندارد ها بر اساس موقعیت مکانی، نوع ساختمان و موارد دیگر پرداخت؛ اما این نرم افزار ها نمی توانند همه چیز را مدیریت کنند. هنوز هم باید طراحی سازه را یک مهندس متخصص سازه انجام دهد.

تعداد طبقات چگونه انتخاب می شود؟

سازه بتنی 2 طبقه

تعداد طبقات یکی از فاکتور های مهم در مرحله طراحی نقشه است. تصمیم گیری درباره تعداد طبقات به عواملی مثل منطقه مورد نظر و قوانین ساخت و ساز در آن، بودجه، سلیقه شخصی و نیاز های سازنده بستگی دارد. علاوه بر این تعداد طبقات روی بازار فروش و اجاره و درآمدی که می توان از ساختمان کسب کرد، تاثیر می گذارد.

چرا ارتفاع بیرونی اهمیت دارد؟

طراحی ارتفاع بیرونی به اندازه طراحی داخلی آن اهمیت دارد. ارتفاع بیرونی اولین چیزی است که  توجه افرادی را که به خانه نگاه می کنند، جلب می کند. پس باید با کیفیت به نظر برسد؛ اما برای برنامه ریزی درباره ارتفاع جلویی خانه باید چه مواردی را در نظر داشت؟ یکی از مهم ترین نکات، توجه به بودجه فعلی و هزینه نگهداری ساختمان در آینده است. علاوه بر این می توانید ارتفاع معمول در منطقه خود را بررسی کنید و با توجه به آن تصمیم بگیرید.

جمع بندی

برای طراحی نقشه سازه بتنی 2 طبقه باید نکات زیادی را در نظر گرفت و  محاسبات بسیاری انجام داد. اکثر این محاسبات به وسیله نرم افزار های تخصصی ساخت و ساز قابل انجام است؛ اما باید یک مهندس سازه متخصص و مجرب بر روند انجام کار نظارت داشته باشد و در نهایت با توجه به نتیجه محاسبات، سازه را طراحی کند. در این مقاله به بررسی انواه محاسبات و نکات مهم در طراحی سازه بتنی پرداختیم.