لطفا امتیاز بدهید

با ترکیب سبک‌ های مختلف از دهه‌ های گوناگون، می ‌توانید فضای خود را بدون اینکه نظم و هماهنگی آن از بین برود، زیبا و جذاب کنید؛ اما مسئله ای که وجود دارد، این است که انجام این کار چندان راحت نیست و به همین دلیل یکی از چالش های عصر جدید طراحان ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن است. البته برای انجام این کار راهکار های مختلفی وجود دارد که با آن ها می توانید یک دکوراسیون مدرن اما با ریشه سنتی داشته باشید. در این مقاله درمورد این موضوع توضیح خواهیم داد. شما می توانید برای دیدن ایده های بیشتر در زمینه دکوراسیون داخلی به سایت خانه معمار مراجعه فرمایید.

چگونه دکوراسیون سنتی و مدرن را با هم ترکیب کنیم؟

برای این کار راه های مختلفی پیش روی شما است. برخی از آن ها عبارت اند از:

  • یک ترکیب رنگ قدیمی انتخاب کنید.

اولین و ساده ترین کاری که می توانید برای داشتن یک دکوراسیون سنتی اما مدرن انجام دهید این است که از رنگ های مکمل سنتی برای تکمیل اتاق خود استفاده کنید. به کار بردن یک ترکیب رنگ کلاسیک اما ماندگار می تواند به اتاق شما زیبایی ببخشد. برای مثال آبی کم رنگ با نارنجی می تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

شاید در طراحی معمولا رنگ نارنجی چندان مورد توجه قرار نگیرد؛ ولی اگر به فکر ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن هستید، حتما باید این ایده را امتحان کنید. نگران بیش از حد گرم بودن رنگ نارنجی نباشید؛ چرا که می توانید با پالت خاکستری و آبی، این رنگ را خنثی کنید و یک تعادل عالی از این دو طیف به وجود بیاورید. علاوه بر این ها رنگ نارنجی برای ذهن های خلاق فوق العاده است؛ زیرا رنگ نارنجی انرژی در علم روانشناسی اثر انرژی بخش دارد.

ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن

  • اتاق خواب خاکستری و مبلمان سنتی

اگر به فکر ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن هستید، می توانید اتاق خواب خود را به رنگ خاکستری در بیاورید و با استفاده از رنگ های دیگر که تیره و مکمل خاکستری هستند، کار رنگ آمیزی اتاق را به شیوه مدرن تمام کنید.

اما برای این که سبک اتاق در کنار مدرن بودن، سنتی هم باشد، می توانید از وسایل تزئینی سنتی استفاده کنید. برای مثال یک میز فرفورژه و مرمر می تواند انتخاب خوبی باشد. همچنین استفاده از فرش های قدیمی و اصیل ایرانی در کف اتاق می تواند جذابیت بسیار بیشتری به اتاق شما ببخشد.

  • ویکتوریایی مدرن

راهکار بعدی برای ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن استفاده از سبک ویکتوریایی مدرن است. برای این سبک معمولا سقف خانه ها مانند تمام خانه های ویکتوریایی بلند ساخته می شوند. قرنیز های خانه نیز به رنگ سفید شفاف هستند و برای کمی مدرن شدن فضا بهتر است که دیوار ها خاکستری ملایم رنگ آمیزی شوند. استفاده از تابلو های نقاشی با سبک قدیمی نیز می تواند ایده بسیار مناسبی باشد. برای کمی مدرن تر کردن فضای خانه هم می توانید از وسایل و دکوری های مدرن استفاده کرد. برای مثال اگر در خانه شومینه وجود دارد، می توان دودکش و دور آن را از سنگ های مرمر ساخت که استایل مدرنی دارد. .

  • کفپوش شطرنجی یا کفپوش های طرح قدیمی

راهکار بعدی برای ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن، استفاده از کفپوش شطرنجی یا قدیمی در کنار عناصر مدرن است. کفپوش شطرنجی جذابیت منحصر به فردی دارد و از زمان های دور تا کنون مورد استفاده قرار می گرفته است. رایج ترین مکان خانه برای استفاده از کفپوش شطرنجی آشپزخانه است؛ اما اگر بخواهید می توانید از کفپوش شطرنجی در کف اتاق ها نیز استفاده کنید.

کفپوش شطرنجی استایل سنتی دارد. به همین دلیل اگر قصد ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن را دارید، باید عناصر مدرن را در کنار کفپوش شطرنجی به کار ببرید. برای مثال استفاده از دیوار های قرمز تیره که رنگ مدرنی محسوب می شود، می تواند ایده بسیار جذابی باشد.

ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن

  • کاشی کاری

یکی از مواردی که می تواند به ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن کمک زیادی کند، کاشی کاری است. کاشی کاری در ایران قدمت زیادی دارد. به همین دلیل می توانید به عنوان یک عنصر سنتی روی کاشی ها حساب کنید. البته برای این که کار بازسازی یا طراحی داخلی خانه به خوبی پیش برود، باید یک کاشی کار ماهر انتخاب کنید.

برای ترکیب دو سبک سنتی و مدرن می توانید از عناصر جانبی مدرن در خانه خود استفاده کنید و در کنار آن سبک کاشی کاری سنتی را به کار ببرید که می تواند فضای دنج و جذابی را برای شما به ارمغان بیاورد.

اگر می خواهید ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن را امتحان کنید؛ اما امکان عوض کردن کاشی های خانه را ندارید، می توانید از کاغذ دیواری هایی با طراحی سنتی کمک بگیرید که عملکرد مشابهی با کاشی کاری سنتی دارند.

  • شیشه های رنگی

استفاده از شیشه های رنگی در دکوراسیون چه در ایران و چه در جهان پیشینه بلندی دارد. به همین دلیل یکی دیگر از راهکار های ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن استفاده از شیشه های رنگی در کنار عناصر مدرن است.

اگر نگاهی به بنا های قدیمی به خصوص مساجد یا خانه های بزرگ بیندازید، متوجه خواهید شد که همه آن ها از شیشه های رنگی در پنجره های بزرگ خانه استفاده می کنند تا بیشترین میزان نور را به داخل خانه هدایت کنند. اگر شما هم می خواهید دکوراسیونی داشته باشد که در عین مدرن بودن اصالت داشته باشد، می توانید از شیشه های رنگی در پنجره خود استفاده کنید.

دکوراسیون سنتی و مدرن

  • مبلمان

نقش مبلمان در دکوراسیون را نمی توان نادیده گرفت. به همین دلیل می توانید برای ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن روی مبلمان نیز حساب کنید. امروزه مبلمان های بسیار زیادی در بازار وجود دارند که دارای طرح و نقش های قدیمی و اصیل ایرانی هستند؛ اما اگر نمی خواهید که هزینه زیادی برای خرید مبلمان داشته باشید، می توانید ایده های دیگری را امتحان کنید. برای مثال می توانید برای سنتی به نظر رسیدن مبلمان خود از لوازم دکوری سنتی استفاده کنید. به کار بردن عناصری مثل گلیم، جاجیم یا کوسن هایی با طراحی سنتی را کنار مبلمان، می تواند به ایجاد فضای سنتی کمک کند.

جمع بندی

امروزه و با بیشتر شدن طرفداران طرح های قدیمی، یکی از چالش های طراحی دکوراسیون ترکیب دکور های سنتی و مدرن و ایجاد تعادل بین آن ها است؛ چرا که ترکیب دکوراسیون های سنتی و مدرن در صورتی که به درستی انجام شود، می تواند جلوه ای تازه به خانه شما ببخشد و جذابیت بیشتری به خانه شما بدهد. به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم برخی از راهکار هایی که به کمک آن ها می توانید دکوراسیون سنتی و مدرن را ادغام کنید نام ببریم و به بررسی آن ها بپردازیم.