لطفا امتیاز بدهید

اگر این روز ها به دنبال بازسازی آشپزخانه خود هستید، احتمالا صفحه کابینت ام دی اف را در نظر گرفته اید و راجع به آن به مطالعه پرداخته اید. صفحه کابینت ام دی اف دوام کمتری از چوب دارد؛ اما قیمت آن نیز کمتر است و شاید همین موضوع باعث محبوبیت آن شده باشد. شاید از خود بپرسید که صفحه کابینت ام دی اف از چه موادی ساخته شده است؟ هزینه ساخت و ساز یک آشپزخانه با کابینت ام دی اف چقدر می شود؟ تفاوت های آن با چوب معمولی چیست؟ باید بگوییم که پاسخ تمامی این سوالات را در این مقاله خواهید یافت. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات درباره صفحه کابینت ام دی اف هستید، با مجموعه خانه معمار همراه باشید تا این کابینت ها و تاثیر آن ها در دکوراسیون داخلی را بیشتر بشناسید.

صفحه کابینت ام دی اف چیست؟

صفحه کابینت ام دی اف

همان طور که بسیاری از شما می دانید، ام دی اف به طور کلی از بقایای چوب نرم و سختی مانند خاک اره که با چسب به یکدیگر متصل شده اند، ساخته شده است. مراحل و مواد مورد نیاز برای ساخت ام دی اف، باعث می شود تا صفحه کابینت ام دی اف از وزن بالایی برخوردار شود؛ اما در کنار وزن بالا، چوب سطح بسیار صاف و یکنواختی دارد و همین باعث می شود تا بهترین گزینه برای ساخت کابینت با رنگ بندی های گوناگون باشد.

اگر که به جای کابینت های پر هزینه با چوب گیلاس، بلوط و… کابینت های مقرون به صرفه را ترجیح می دهید، ام دی اف محصولی عالی برای شماست. همچنین اگر قصد دارید که چوب کابینت را رنگ کنید، ای دی اف رنگ پذیری خوبی دارد.

ام دی اف در مقابل چوب های معمولی

کابینت ام دی اف

همان طور که در مقدمه به این مسئله به طور خلاصه اشاره کردیم؛ یکی از مزایای مهم چوب در مقایسه با ام دی اف، دوام بالا است. چوب طبیعی از ام دی اف بسیار با دوام تر و قوی تر است. دانه های طبیعی موجود در چوب، به کابینت های شما طرحی زیبا و طبیعی می دهند و می توانند سالیان درازی برای شما کار کنند و آسیبی نبینند. شما می توانید پس از مدتی آن ها را با یک سنباده نرم ترمیم کنید تا هرگونه خط و خش اضافه ای را که به مرور زمان بر روی آن ها افتاده است، از بین ببرید و آن ها را مانند روز اول کنید.

اما بگذارید به سراغ معایب چوب نیز برویم. یکی از معایب چوب این است که در مقابل سرما و گرما منقبض و منبسط می شود. این مشکل بسیاری از کابینت های چوبی است که بعد از مدتی ممکن است دچار حباب شوند و یا ترک بخورند و به سادگی شکننده شوند. در نقطه مقابل، ام دی اف در برابر رطوبت و تغییرات دما، مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد و سطحی صاف و بدون دانه های طبیعی دارد که می توان هر رنگی را بر روی آن به وجود آورد. همچنین ام دی اف به دلیل چسب زیادی که در خود دارد، در برابر آفات و حشرات نیز بسیار مقاوم است و می تواند به راحتی در برابر آسیب های احتمالی مقاوم باشد.

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم ام دی اف، قیمت آن است. صفحه کابینت ام دی اف معمولا قیمت بسیار کمتری نسبت به صفحه کابینت هایی که از جنس چوب طبیعی هستند دارد.

اگر می خواهید از صفحه کابینت ام دی اف برای تولید کار های تزئینی استفاده کنید، می تواند گزینه بسیار بهتری نسبت به چوب طبیعی باشد؛ زیرا به راحتی با اره برش می خورد و سطحی بسیار صاف را به شما تحویل می دهد.

درباره معایب ام دی اف خوب است بدانید که صفحه کابینت ام دی اف از دانه های طبیعی تشکیل نشده؛ پس اگر در برابر آب به خوبی آب بندی نشود، ممکن است متورم شود و باد کند. ام دی اف در برابر خط و خش مقاوم نیست و اگر خطی بر روی آن بیفتد، نمی توانید به آسانی آن را با سنباده و دیگر ابزار آلات برطرف کنید. تنها راه تعویض درب آسیب دیده است و راه دیگری برای شما وجود ندارد.

صفحه کابینت ام دی اف در برابر تخته سه لا

کابینت ام دی اف3

می دانید که ام دی اف نسبت به تخته سه لا بسیار سنگین تر است و همچنین قیمت کمتری دارد. اگر به دنبال صفحه کابینتی می گردید که تا سالیان سال به هیچ مشکلی از ساییده شدن برنخورد، تخته سه لا یکی از گزینه های مناسب برای شما است. تخته سه لا در برابر آب مقاومت بهتری دارد و به طور کلی قوی تر و بادوام تر از ام دی اف شناخته می شود؛ اما قیمت آن نیز کمی بالا تر است. اکنون می دانید که ام دی اف چه برتری ها و ویژگی هایی دارد و می توانید با توجه به موارد مورد نیاز تان، بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر هزینه برای شما مهم نیست و دوام چندین ساله می خواهید، باید به سراغ تخته سه لا بروید. همچنین اگر زیبایی و رنگ و سطحی صاف برایتان مهم است و به دنبال دیزاین کردن خانه هستید، بهترین انتخاب برای شما استفاده از صفحه کابینت ام دی اف است.

جمع بندی

استفاده از صفحه کابینت ام دی اف در طراحی آشپزخانه، می تواند بسیار شیک و زیبا باشد و چشمان همه را مجذوب خود کند. اگر به دنبال ترکیب رنگی خاص هستید و می خواهید کابینت هایتان را با ترکیبی از دیگر رنگ های خانه ست کنید، بهترین گزینه برای شما استفاده از صفحه کابینت ام دی اف است. با استفاده از ام دی اف می توانید سطحی صاف و رنگ شده داشته باشید، در حالی که چوب هرگز آن کیفیت را هنگام رنگ آمیزی نخواهد داشت. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با صفحه کابینت ام دی اف آشنا کنیم.