لطفا امتیاز بدهید

طراحی نمای مسجد یکی از سخت ترین طراحی ها است که هر کسی از عهده آن بر نمی‌آید. مسجد یکی از مهم ترین مکان ها برای مسلمانان سراسر دنیا می باشد. همه ادیان مختلف دنیا مکان های مختلفی از قبیل کلیسا و کنیسه دارند که از آن برای عبادت استفاده می‌کنند. مسلمانان سعی دارند با طراحی جذاب نمای مسجد آن را به دیگر انسان ها با ادیان های مختلف معرفی کنند. در واقع با ایجاد مکان زیبای مذهبی سعی در جلب توجه سایر ادیان ها دارند. یکی از نیازهای اساسی بشر، بودن در محیطی آرام بخش و زیبا است.

طراحی زیبای نمای بیرونی مسجد

طراحی زیبای نمای بیرونی مسجد

لطفا امتیاز بدهید

زیبا سازی فضای داخلی و نمای بیرونی مسجد

زیباسازی فضای مسجد بخش مهمی از طراحی داخلی آن به حساب می آید. برخی از طراحان، زیباسازی را فقط صرف تزیین دکوراسیون مسجد می‌کنند. فرد با قرار گرفتن در این نوع مساجد یک کمبودی را احساس خواهد کرد. طراحی داخلی زیبا و عرفانی منجر به پیوندی محکم بین شخص و فضای قرار گرفته در آن می شود. به طوری که فرد نیاز به حضور در چنین مکان هایی را شدیداً در خود حس می کند. اخیراً نمای بیرونی مسجد همانند فضای داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در بسیاری از مساجد هزینه نمای بیرونی بیشتر از هزینه نمای داخلی آن می باشد. معماری نمای اسلامی علاوه بر مساجد در سایر اماکن دینی از قبیل مصلاها، حسینیه ها و فاطمیه ها کاربرد دارد.

طراحی و زیبا سازی فضای داخلی و نمای بیرونی مسجد

طراحی و زیبا سازی فضای داخلی و نمای بیرونی مسجد

دیگران مشاهده کرده اند : طراحی نمای ساختمان به سبک های مدرن و کلاسیک

نمای مسجد

مساجد به عنوان سمبل معماری اسلامی نقش بسیار مهمی در انعکاس قدرت پروردگار دارند. نمای مسجد نباید هیچگونه کمی و کاستی داشته باشد. زیباترین مساجد دنیا از طریق توجه به کیفیت کارهای هنری و تمرکز بر ارزش های والای زیبایی شناختی توانسته اند طراحی های بی نظیری را به رخ جهانیان بکشند. طرح های موفق توانایی نشان دادن عظمت و مهربانی پروردگار را دارند. در هنر اسلامی زیبایی ها را با طرح های با اشکال پیچیده نشان می دهند.

مساجد امروزی از نظر طراحی با مساجد های قدیمی متفاوت هستند. امروزه طراحان بر روی ایجاد ظاهری اعجاب انگیز در نمای خارجی مسجد توجه ویژه دارند. همچنین فضای داخلی مسجد را با توجه به نیازهای روز طراحی می کنند. به عبارت دیگر با توجه به استفاده هایی که از مسجد می شود، فضای داخلی آن را طراحی می کنند. امروزه از مساجد علاوه بر عبادت به عنوان مرکزی برای توسعه جامعه اسلامی هم استفاده می شود.

طراحی نمای مسجد

طراحی نمای مسجد

طراحی نمای بیرونی مسجد مطابق با اصول اسلامی

در طراحی و ساخت نمای مساجد باید اصول اسلامی رعایت شود، از این رو به دلیل رعایت اصول و ضوابط خاص هر کسی به دنبال طراحی مسجد نمی رود. افراد بسیار کمی از این اصول و ضوابط مطلع هستند و از توانایی طراحی صحیح نمای مسجد برخوردار می باشند. توصیه ما به شما این است که به دنبال طراحی بروید که با هزینه های بهینه اصولی ترین نما را برای شما طراحی کند. نمای مسجد باید به گونه‌ای باشد که برای پیدا کردن آن نیازی به تابلوی راهنما نداشته باشید. از دیگر نکات مهم طراحی نما برای مسجد رعایت هماهنگی و توجه به نورپردازی است. همچنین طراحان باید هندسه و ابعاد متناسب با فضای مسجد را رعایت کنند. یکی از ارکان های اصلی معماری اسلامی مقیاس های ریاضیات و هندسه است.

می توان گفت از ویژگی‌های بارز معماری اسلامی تزئینات آن می باشد. مسجد النبی یکی از بناهایی است که به وضوح این ویژگی را در خود نشان می دهد. از تزیینات معماری اسلامی می توان به اشعار عارفانه، کلام الهی، بافت‌های هندسی در رنگ های متنوع و نقوش مناسب اشاره کرد. بهتر است بدانید که در معماری اسلامی از ساخت هر چیز بیهوده و غیر مفیدی اجتناب می کنند. از دیگر بارزترین ویژگی‌های معماری اسلامی می توان به وحدت و تنوع آن اشاره کرد. با وجود تنوع و تفاوت های فراوان در بناهای سبک معماری اسلامی در نقاط مختلف جهان اما هویت اسلامی در همه آن ها مشترک است.

نمای بیرونی مسجد در نور شب

نمای بیرونی مسجد در نور شب

اجرای نما مسجد

در شهرهای تاریخی سرزمین های اسلامی طراحی و اجرای اصولی نمای مساجد جایگاه بسیار مهمی دارد. معماری نمای اسلامی علاوه بر زیبایی ظاهری از باطنی عمیق و انسانی برخوردار است. در معماری اسلامی، کف را هموار و مسطح طراحی می کنند؛ زیرا طراحی کف الهام از بستر طبیعت است. در مقابل سقف مساجد را با الهام از آسمان لاینتاهی طراحی می کنند. طراحی سردر یا ایوان ورودی بسیار اهمیت دارد.

عناصر مسجد از قبیل گنبد، مناره و سردر به عنوان نشانه های شهری شناخته شده و مطرح می باشند. به عبارت دیگر تشخیص و هویت نمادین بنا به عنوان ساختمان عمومی و یا قداست ایجاب می کند که از سایر بافت های مسکونی و تجاری متمایز باشد. یکی از نکات مهم در طراحی و اجرای نمای مسجد این است که عناصر با کل نما تناسب داشته باشند. پس علاوه بر طراحی اصولی نمای مسجد باید اجرای آن هم اصولی انجام شود. در این صورت نیازی به هزینه بابت مرمت و اجرای دوباره نما در مدت زمان کوتاه نخواهید داشت. برای اجرای نمای مساجد باید از مجریانی کمک بگیرید که بهترین نما را با کیفیت بالا و هزینه مناسب برای شما اجرا کنند.

نمای بیرونی مسجد با دید در شب

نمای بیرونی مسجد با دید در شب