لطفا امتیاز بدهید

در دنیای امروز انسان ها به دنبال فرصتی می گردند تا از فضای شلوغ و آزار دهنده شهر فاصله بگیرند و اوقاتی را در طبیعت بگذارنند؛ از این رو اجاره یا ساخت خانه های ویلایی خصوصا خارج از شهر، روز به روز با استقبال گسترده تری مواجه می شود. اما از آنجایی که قیمت زمین در مناطق خوش آب و هوا و قیمت مصالح به طور کلی و به صورت پی در پی در حال افزایش است، اغلب این ویلا ها را در متراژ پایین می سازند. در این نوشته می کوشیم مواردی را مورد بررسی قرار دهیم که پیش از طراحی و اجرای پلان ویلایی 40 متری باید در نظر آورید. توجه به این نکات حتی اگر بخواهید ویلای خود را بازسازی کنید نیز به شما کمک خواهد کرد. برای اینکه بتوانید با دید وسیع تری به این کار بپردازید، می توانید وارد سایت خانه معمار شوید و انواع نقشه ویلا را در سبک ها و متراژ های گوناگون مشاهده کنید. خانه معمار با نقشه های دقیق و بی نقص شما را در این امر مهمی یاری خواهد کرد.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

نقشه ویلا

نکات مهم طراحی پلان ویلایی 40 متری

پلان ویلایی 40 متری

  • یک محل منحصر به فرد انتخاب کنید.

برای این که ویلایتان در عین کوچکی مجلل به نظر برسد، بهتر است که در یک محله جذاب و منحصر به فرد باشد. محل مناسب در ارزش گذاری ویلای مورد نظر نقشی اساسی ایفا می کند. البته این که کدام محل برای شما مناسب تر است، بستگی به ترجیحاتتان دارد. برخی از افراد تمایل دارند در مرکز شهر زندگی کنند و از امکانات آن بهره مند شوند؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است محلی خلوت و ساکت را در اطراف شهر برگزینند و در آن احساس آرامش بیشتری کنند. می توانیم به جرئت بگوییم که انتخاب مکان مناسب مهم ترین نکته ای است که باید به آن پرداخته شود. تصور کنید ویلایی را با بهترین مصالح ساخته اید یا می خواهید ویلایی قدیمی را بازسازی کنید، اگر در محله ای ضعیف یا متوسط واقع شده باشد، چندان مورد توجه واقع نمی شود.

  • به حریم خصوصی خانه توجه کنید.

خریداران و حتی اجاره کنندگان خانه های ویلایی به تضمین حریم خصوصی در این خانه ها توجه ویژه ای دارند. هنگام کشیدن پلان ویلایی باید به این حریم و فاصله ای که ویلا با دیگر خانه ها دارد، دقت زیادی داشت؛ خصوصا در مناطق مسکونی ای که خانه ها معمولا نزدیک به یکدیگر ساخته می شوند. این مورد تنها مخصوص خانه های ویلایی نیست. ساختمان سه طبقه یا چند طبقه لوکسی که در مرکز شهر هست نیز باید با دادن دسترسی جداگانه به مستاجران این الزام را عایت کند.

نمای ویلا

  • مصالح ساختمانی با کیفیت بالا انتخاب کنید.

از آنجایی که پس از طراحی نقشه نوبت به ساخت ویلا می رسد، بهتر است به مصالح ساخت و ساز نیز توجه داشته باشید. استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت بالا در مجلل تر نشان دادن ویلای کوچکتان تاثیر بسزایی دارد. این مواد شامل چوب بادوام و باکیفیت، سرامیک و سنگ مرمر نفیس، دکوراسیون آشپزخانه جذاب، حمام های طراحی شده و لوازم مدرنی که زندگی در آن خانه را آسان تر می کند، می شود.

 البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که صرف انتخاب این مصالح کافی نیست، بلکه نحوه ترکیبشان با یکدیگر است که دستیابی به محیطی پیچیده و در عین حال دلپذیر و چشمگیر را رقم می زند. انتخاب انواع مصالح ساختمانی باکیفیت با توجه به فرهنگ هر صورت می گیرد. برای مثال در روسیه، چین و خاورمیانه برای مجلل تر کردن ویلا سنگ مرمر را ترجیح می دهند؛ در حالی که در اروپای مرکزی و آمریکا سقف های بلند و الگو های موزاییکی طرفداران بیشتری دارد.

  • نقشه ای کاربردی طراحی کنید.

یکی از مهم ترین نکاتی که پیش از اقدام به طراحی پلان ویلایی 40 متری باید در نظر بگیرید، کاربردی بودن آن است. محدود بودن فضا اهمیت این نکته را پر رنگ تر می کند. امروزه به ویژه در طراحی دکوراسیون ویلا های مدرن، کاربردی بودن پایه و اساس قرار می گیرد. متخصصان نقشه ساختمانی استاندارد را به گونه ای در نظر می گیرند که همه فضا ها و تقسیم بندی ها مطابق با نیاز ها، انتظارت و سبک زندگی کاربر مشخص شده باشد.

نقشه کاربردی

  • از نورپردازی غافل نشوید.

در ویلا های مدرن و مجلل امروزی، نورپردازی بخش بزرگ و محوری هنر های تجسمی و معماری شمرده می شود؛ خصوصا این که فضای محدود این ویلا ها نورپردازی را نیز ممکن است با چالش هایی مواجه سازد. طراحان باتجربه و حرفه ای با انواع نور و نحوه ورودشان به داخل خانه آشنایی کافی دارند و می دانند چگونه با رعایت این عنصر محیطی روشن و دلباز ایجاد کنند.

  • پنجره ها را در محل درست قرار دهید.

در پلان ویلایی 40 متری پنجره ها عنصر مهمی تلقی می شوند؛ زیرا طراحی داخلی را با بیرونی ادغام می کنند. پنجره ها هرچقدر بیشتر باشند، فضای کوچک را وسیع تر، مدرن تر و مجلل تر نشان می دهند. در زمستان گرمای طبیعی را به ساکنین می بخشند و در فصول دیگر نیاز به نور طبیعی ویلا را برآورده می کنند.

  • فضایی را مخصوص ذخیره سازی در نظر بگیرید.

فضای انباری ای که خوب طراحی شده باشد، ارزش ویلا را فارغ از متراژی که دارد، چند برابر می کند. ذخیره سازی علاوه بر اینکه یکی از عناصر مهم طراحی داخلی است، عنصری کاربردی در طراحی پلان ویلایی 40 متری محسوب می شود. در این ویلا شما احساس نظم و امنیت می کنید؛ زیرا وسایل ارزشمندتان در جای خود و در فضایی مخصوص نگهداری می شوند.

جمع بندی

طراحی ویلا های امروزی که ساخت مدرن تری دارند، ممکن است اندکی دشوار برسد؛ به ویژه اگر متراژشان پایین باشد. ساخت ویلا های کوچک تر امروزه از هر جهت که بنگریم، تصمیمی عاقلانه است؛ در صورتی که اصول اولیه و تخصصی نقشه کشی و طراحی در آن ها رعایت شده باشد. به این منظور بهتر است نکات مهمی در نظر گرفته شوند. برای مثال پلان ویلایی 40 متری بهتر است کاربردی طراحی شده و پنجره های زیاد و بزرگی برای ورود نور بیشتر داشته باشد. در این مقاله این نکات را به طور مفصل بررسی کردیم.