با توجه به مشکلات جمعیتی و کمبود فضا برای هر نفر، استفاده حداکثری از فضای موجود اهمیت روز افزونی یافته است. ساخت یک ساختمان دو طبقه به شما این امکان را می دهد که فضای بیشتری در متراژ پایین ایجاد کنید و این کار می تواند نوعی سرمایه گذاری باشد. برای دیدن ایده های بیشتر جهت طراحی نقشه ساختمان دو طبقه می توانید به سایت خانه معمار مراجعه کنید. در این مقاله به بررسی مزایای طراحی نقشه ساختمان دو طبقه 90 متری می پردازیم.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

مزایای طراحی نقشه ساختمان دو طبقه 90 متری  

یک ساختمان دو طبقه 90 متری را می توان از دو جهت بررسی نمود: متراژ و طبقات. هر کدام از این جهات دارای مزایای خاص خود در طراحی و ساخت هستند. در این قسمت به شرح مزایای هر کدام می پردازیم:

مزایای طراحی نقشه ساختمان دو طبقه

  • استفاده از فضا

اولین و شاید مهم ترین مزیت طراحی نقشه دو طبقه، بهینه سازی فضا در دسترس است. این انتخاب به ویژه برای حومه شهر بسیار مناسب است. ساختن یک ساختمان دو طبقه با بهینه سازی فضا به شما امکان طراحی حیاط، حیاط خلوت، انواع مختلف پاسیو و در مجموع عناصر بیرونی بیشتری را می دهد.

  • حریم خصوصی و کاهش سر و صدا

ساختمان های دو طبقه نسبت به ساختمان های چند طبقه از آرامش بیشتری بهره مند هستند و به همین دلیل طرفداران زیادی دارند. یک ساختمان دو طبقه شما را از شر مشکلات و دردسر های رایج آپارتمان نشینی خلاص می کند.

  • نما و ویو بهتر

هر چه ساختمان طبقات بیشتری داشته باشد، نما و ویوی بهتری خواهد داشت. بنا بر همین قاعده یک ساختمان دو طبقه نما و چشم انداز بهتری از یک ساختمان تک طبقه دارد. البته این به شرطی است که در طراحی خود پنجره های اضافی را برای طبقه دوم تعبیه کنید. این منجر به نفوذ نور طبیعی به داخل ساختمان می شود و علاوه بر حس زندگی ای که به خانه وارد می کند، به صرفه جویی در مصرف برق نیز کمک خواهد کرد.

نقشه ساختمان دو طبقه 90 متری

مزایای طراحی نقشه ساختمان 90 متری  

  • هزینه کمتر در ساخت و نگهداری

معمولا خانه هایی با متراژ زیر 100 متر، هزینه ساخت کمتری دارند. به همین دلیل میزان بیشتری از بودجه را می توان به یراق آلات و تزییات اختصاص داد.

  • بازار فروش گسترده تر

اکثر مردم به خاطر دلایلی مثل مضیقه مالی به ساختمان های استاندارد و ایمنی که متراژ متوسط یا کوچکی داشته باشند، نیاز دارند؛ به همین دلیل در آینده بازار فروش بهتری خواهند داشت.

  • عدم وجود فضای بیهوده در پلان

در طراحی خانه هایی با متراژ کمتر از 100 معمولا به دلیل کمبود فضا، از تمام فضای دردسترس استفاده خواهد شد و به این ترتیب پلان نهایی فاقد فضای پرت و بی فایده است.

معایب طراحی نقشه ساختمان دو طبقه 90 متری

ساختمان دو طبقه 90 متری

طراحی نقشه ساختمان دو طبقه 90 متری در کنار مزایایش، معایبی نیز دارد.

معایب مزایای طراحی نقشه ساختمان دو طبقه

  • دشوار تر بودن طراحی

این نکته درست که در طراحی نقشه ساختمان دو طبقه، دست شما باز تر است؛ اما به همین خاطر طراحی با دشواری بیشتری رو به رو است. علاوه بر این قرار گرفتن هر دو سطح به صورت یکپارچه کنار هم و در نظر گرفتن فضا برای راه پله و راهرو ها سختی های خودش را دارد.

  • هزینه گرمایش و سرمایش بیشتر

کنترل آب و هوا در یک ساختمان دو طبقه دشوار تر است. هزینه نصب تاسیسات ساختمانی مثل سیستم های گرمایشی و سرمایشی، انواع عایق های ساختمانی، آب و برق و گاز لازم برای به کار انداختن سیستم ها و تامین کانال های گازی و آبی هزینه زیادی دارد.

  • هزینه نگهداری بیشتر

هر چه متراژ خانه بالا تر باشد، نگهداری از آن سخت تر و به همین نسبت هزینه مربوط به انجام آن بیشتر است. حتی هزینه های ساده ای مثل هزینه تمیز کردن ساختمان نیز در این شرایط دو برابر خواهد شد.

نقشه دو طبقه 90 متری

معایب طراحی نقشه ساختمان 90 متری  

  • فضای زندگی کمتر

خانه های 90 متری، فضای کافی برای زندگی را فراهم می کنند؛ اما معمولا جایی برای امکانات اضافه، فضا های غیر ضروری و اتاق های غیر کاربردی ندارد.

  • فضای ذخیره سازی کمتر

انباری ها و کمد دیواری های بزرگ معمولا در طراحی خانه های زیر 100 متری جایی ندارند؛ زیرا فضا باید برای امکانات ضروری تر استفاده شود.

  • چالش برانگیز بودن طراحی

هر چه فضای در دسترس کمتر باشد، طراحی چالش های بیشتری خواهد داشت؛ زیرا کنار هم قرار دادن قسمت های مختلف، استفاده درست و کامل از تمام فضا و رعایت نکات و اصول مهم در این شرایط سخت تر است.

  • لوکس بودن کمتر

هرچند امکان طراحی یک خانه 90 متری با تجهیزات لوکس وجود دارد؛ اما ممکن است نسبت به متراژ های بالای 100 یا 200 متر کمتر بتوان فضا هایی سرگرم کننده یا امکانات لوکس تعیبه کرد.

نکاتی که باید در هنگام طراحی نقشه ساختمان دو طبقه 90 متری به آن توجه کنید

  • اطمینان حاصل کنید که هر اتاق یا فضا طوری طراحی شده است که بتوان چیدمانی کارآمد و کاربردی برای آن در نظر گرفت.
  • به فضای ذخیره سازی توجه کنید. شاید نتوان فضای زیادی برای انباری ها و کمد ها در نظر گرفت ولی ضروری است که فضایی هر چند کوچک برای این منظور تعبیه شود.
  • تلاش کنید فضا ها امکان تطبیق پذیری و تغییر کاربری را با توجه با نیاز کاربر داشته باشند.
  • تا جای ممکن از قفسه ها و مبلمان توکار استفاده کنید تا فضا به نحو احسن استفاده شود.
  • در طراحی آشپزخانه و بخش های کاربردی حتما محل قرار گیری وسایل ضروری را در نظر داشته باشید.

جمع بندی

ساختمان های دو طبقه 90 متری مزایا و معایب متعددی دارند؛ اما در مجموع می توان گفت ساخت این  ساختمان ها می تواند از نظر مالی یک انتخاب درست و به صرفه باشد. علاوه بر این ساختمان های دو طبقه  به دلیل حفظ بیشتر حریم شخصی نسبت به آپارتمان های چند طبقه و به روز تر بودن نسبت به ساختمان های تک طبقه بازار فروش خوب و گسترده ای دارند. در این مقاله بررسی مزایا و معایب و نکاتی که باید در طراحی نقشه ساختمان دو طبقه 90متری به آن توجه کنید، پرداختیم.