شیک ترین انواع نمای ساختمان به همراه جدیدترین مصالح و سبک 14032024-04-09T13:19:52+03:30

انواع نمای ساختمان

Types of building facades

ظاهر بیرونی ساختمان نقش مهمی در زیبایی ساختمان ایفا می‌کند. علاوه بر سبک‌های مختلف طراحی نما، انواع مصالح و متریال‌های مختلفی هم وجود دارد که با توجه به شرایط محیطی، نوع کاربری و سلیقه افراد می‌توان از آنها استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم سبک های مختلف طراحی نمای نمای ساختمان را مورد بررسی قرار داده و به معرفی انواع نمای ساختمان را براساس نوع مصالح و روش اجرا بپردازیم. آشنایی با انواع نمای ساختمان می‌تواند به انتخاب هرچه بهتر نمای مناسب، به شما کمک کند.

انواع سبک‌های طراحی نمای ساختمان

سبک‌های مختلفی در طراحی نمای ساختمان وجود دارد. سبک‌های کلاسیک و سنتی از دیرباز مورد استفاده قرار داشته اما با پیشرفت تکنولوژی و ورود مصالح نوین انواع مختلفی از نمای مدرن پا به عرصه ساخت و ساز گذاشت که طرفداران خاص خود را دارد. انتخاب سبک نما تا حدود زیادی بسته به سلیقه افراد دارد؛ هرچند عوامل دیگری مثل شرایط محیطی، تناسب با محیط پیرامونی و حتی ضوابط شهرداری نیز می‌تواند در سبک نما تاثیرگذار باشد.  با توجه به اینکه علاقمند به مدرنیته هستید یا پیرو سبک کلاسیک می‌توانید یکی از انواع سبک‌های نما را انتخاب کنید.

  • نمای کلاسیک
  • نمای مدرن
  • نمای نئوکلاسیک
  • نمای رومی
  • نمای مینیمال
  • نمای روستیک
  • نمای باروک
  • نمای گوتیک
  • نمای ایرانی
  • نمای اسلامی
  • نمای پست مدرن
  • نمای ویکتوریایی
  • نمای رنسانس
  • نمای باهاوس
  • نمای اسکاندیناوی

انواع نمای ساختمان نمای ساختمان سبک کلاسیک

نمای کلاسیک

نمای کلاسیک یکی از دوست داشتنی ترین انواع نمای ساختمان محسوب می شود. گستره ی نما به وسعت دنیاست و می توان گفت در همه جای دنیا علاقمندان خاص خود را دارد. تقارن از مهمترین اصول طراحی این نما به حساب می آید و از اصالت زیادی برخوردار است. تا جایی که در دنیای مدرن، کشورهایی مثل آمریکا ساختمان های اداری خود را به سبک کلاسیک می سازند.

نمای سبک کلاسیک

برای آشنایی بیشتر و مشاهده طرح های مختلف نمای سبک کلاسیک می توانید از صفحه نمای کلاسیک دیدن کنید.

نمای سبک مدرن

نمای مدرن طراحی خلاقانه و جسورانه ی اط طراحی نماست. در نمای مدرن استفاده از ریتم های عمودی و افقی و زاویه دار همچنین مصالح نوین و تکنولوژی های جدید بر جذابیت و پویایی این سبک می افزاید. با وجود بسیاری از مواردی که می تواند در طراحی یک بنا برجسته باشد، همیشه می توانید منتظر غافلگیری های غیر منتظره در نمای مدرن باشید.

نمای مدرن ساختمان

نمای نئوکلاسیک

نمای نئوکلاسیک یک نوع پوسته زیبا بر روی ساختمان های نوین است. به نوعی می توان گفت این سبک نمای ساختمان به سبک کلاسیک بسیار نزدیک است و شباهت هایی با آن دارد. در واقع به نوعی می توان گفت این سبک یک گرایش نوین به سبک کلاسیک و احیای آن در زندگی معاصر است. لازم به ذکر است که این نوع نما در مقایسه با نمای کلاسیک بسیار ساده تر می باشد. در واقع نمای نئوکلاسیک از سمبل ها و فرم های شاخص دوران کلاسیک بهره می برد اما در تزیینات و جزییاتی که در این سبک وجود دارد را کمتر استفاده می کند.

نمای سبک نئوکلاسیک

برای آشنایی بیشتر و مشادهده انواع طرح های نمای ساختمان به سبک نئوکلاسیک می توانید از مقاله نمای نئوکلاسیک دیدن کنید.

نمای رومی

نمای رومی سبکی خاص از طراحی نمای کلاسیک استو برگرفته از سبم معماری روم باستان می باشد.نمای رومی دارای عظمت و ابهت خاصی ست و ساختمان های با نمای رومی شبیه به کاخ و قصر هستند. استفاده از سبم رومی مناسب ساختمان های کوچک نیست و در ساختمان های کوچک بهتر است از شبک کلاسیک استفاده شود. یکی از تفاوت های شاخص نمای رومی با نمای کلاسیک عدم وجود نظم و هارمونی و قرینگی در طراحی نماست. آن را نسبت به نمای کلاسیک متفاوت کرده و حس کاخ و قصر را بیشتر القا می کند.

نمای سبک رومی

ار نمونه طراحی های سبک رومی طراحی شده توسط خانه معمار دیدن کنید.

نمای سبک مینیمال

طراحی نمای مینیمال خیلی لوکس و پر زرق و برق نیست. این طراحی بسیار ساده است. اصول اساسی در طراحی مینیمال سادگی می باشد. به عبارت دیگر اضافات و موارد غیر ضروری در این نوع طراحی حذف می شوند. در این سبک فقط به قسمت اصلی توجه می شود و عناصری که در عملکرد طرح نقشی نداشته باشند، حذف می شوند. البته ساده گرایی در این نسخه تا جایی پیش می‌رود که به کارکردهای مورد نظر هیچ گونه خدشه ای وارد نشود. امروزه استفاده از سبک طراحی نمای مینیمال رواج زیادی یافته است.

نمای مینیمال

نمای روستیک یا روستایی

نمای روستیک یا روستایی غالیا در طراحی نمای ویلا محبوبیت دارد. شاخصه نمای سبک روستیک روستایی بودن و زمخت بودن آن است. در این سبک طراحی نما هیچ گونه حس تجملگرایی و نوآوری وجود ندارد و بیشتر از مصالح طبیعی مثل سنگ، چوب و یا آجر های دست ساز که بومی آن منطقه باشد استفاده می شود. متریال های استفاده شده در این سبک با محیط پیرامونی خود کاملا هماهنگی و هارمونی دارد.

نمای روستیک یکی ار انواع نمای ساختمان

نمای باروک

سبک باروک که شروع آن از ایتالیا و مقارن با قرون 16 میلادی بود، سبکی است که از قوائد و تناسبات پیروی نمی کند. در واقع سبک باروک سبکی بدون ساختار و با تزیینات نمایشی فراوان است. معماری باروک اغلب دارای شکل های خمیده مثل بیضی و ترکیب اشکال هندسی محدب و مقعر است. در این سبک به طور معمول یک برج مرکزی، گنبد و یا ایوان وجود دارد که دارای برجسنه کاری و طرح های مختلف است. از دیگر ویژگی سبک باروک وجود ورودی های با دهانه بزرگ و با شکوه است. سبک باروک را می توان در کلیساها و صومعه های قدیمی مشاهده کرد.

نمای سبک باروک

نمای گوتیک

منشا سبک گوتیک از شهرهای شمالی فرانسه بوده و پس از طی مراحل تکاملی به عنوان یکی از سبک های معماری در نمای ساختمان شناخته شد. از ویژگی های سبک گوتیک می توان به پنجرههای بزرگ و رنگی ، طاق  های نوک تیز، طاق های آج دار، قوس های جناغی و ریزه کاری های فراوان روی نما اشاره کرد. اغلب ساختمان های ساخته شده با سبک گوتیک حال و هوای مذهبی و تاریخی دارند.

نمای گوتیک

نمای اسلامی

در نمای اسلامی معماران بیشتر از عناصر اسلامی مثل قوس ها، ستون ها، گره ها، مقرنس ، و کتیبه ها در طراحی بهره می گیرند. مصالح به کار رفته در معماری اسلامی بیشتر سنگ، آجر و کاشی ست. البته می  توان گفته سبک های معماری اسلامی خود دارای چندین مکتب مختلف است که نشات گرفته از کشورهای اسلامی مثل ایران، سوریه، عراق، آسیای میانه، ترکیه، هند و.. می باشد. در انواع مکتب های معماری اسلامی یکی از شاخص ترین سبک های معماری اسلامی سبک معماری اسلامی ایرانی ست.

نمای اسلامی

نمای ایرانی

نمای ایرانی برگرفته از دوران باستان و بخصوص هخامنشیان است. در طراحی نمای ایرانی به تناسبات و هماهنگی بین المان ها توجه زیادی می شود. ایوان های بزرگ و با ارتفاع در کنار تزیینات و دیتیل های به کار رفته که خاص سبک طراحی ایرانی ست باعث شده که سبک طراحی ایرانی در دنیا شناخته شده باشد. متریال های به کار رفته در طراحی ایرانی بیشتر آجر ، سنگ ، چوب و شیشه است که شیشه های به کار رفته معمولا رنگی است.

نمای سبک ایرانی

نمای پست مدرن

نمای پست مدرن تلفیقی از گذشته و آینده است. در واقع می توان گفت در نمای پست مدرن از مواد و متریال جدید با الهام گرفتن از گذشته استفاده می شود. نمای پست مدرن در ایران چندان به آن پرداخته نشده. از ویژگی های نمای پست مدرن عدم تقارن، استفاده از متریال های متنوع، استفاده از فرم های منحنی و بدون زاویه، استفاده از رنگ های روشن و درخشان می باشد. نمای پست مدرن برخلاف نمای مدرن دیگر در قید و بند قوائد نیست و تا حدودی بدون قاعده عمل می کند.

نمای پست مدرن

نمای ویکتوریایی

نمای ویکتوریایی مربوط به دوران سلطنت ویکتوریاست و به همین دلیل به این نمام خوانده می شود. ویژگی سبک ویکتوریایی استفاده از سقف های شیبدار ساده و یا رنگی، آجرهای ساده و رنگی، شیروانی های تزیین شده، نقش های نامتقارن، پنجره های کشویی با ایوان های بزرگ می باشد. رنگ نیز از ویژگی های شاخص سبک ویکتوریایی ست. در این سبک بیشتر از رنگ های خاکی، جوهری و پاستیلی استفاده می شود حتی گاهی نیز از چند رنگ متضاد در کنار هم بهره می گیرند. استفاده از شیشه ای رنگی نیز در پنجره ها مشاهده می شود.

سبک طراحی نمای ساختمان از سه شاخصه اصلی تشکیل شده.

  •    المان‌های ظاهری

المان‌های ظاهری شامل اجزای گوناگونی هستند که در طراحی نما به کار می‌روند. این المان‌ها شامل خطوط، فرم‌ها، رنگ‌ها، تراکم‌ها و سایر جزئیات ظاهری هستند. این شاخص بر تأثیرگذاری زیبایی و اولویت‌های ظاهری نماها تأکید دارد.

  •     روش ساخت متریال

روش ساخت به شیوه و فنونی اشاره دارد که در ساخت نماها استفاده می‌شود. این شامل انتخاب متریال‌ها، ساختار نما، و روش‌های اجرایی است. این شاخص نقش مهمی در استحکام، پایداری و کیفیت ساختمان ایفا می‌کند.

  •    مصالح و متریال مصرفی

انتخاب مواد ساختمانی مؤثر در طراحی نماها نقش دارد. متریال‌ها می‌توانند تأثیر زیادی در زیبایی، پایداری، عایق‌های حرارتی و … داشته باشند. استفاده از متریال مناسب با توجه به نیازهای ساختمانی و محیط زیستی، بسیار اهمیت دارد.

مصالح مصرفی در سبک‌های کلاسیک و سنتی بیشتر متریال‌هایی مثل سنگ با آجر است. اما در سبک‌های نوین از انواع مختلف متریال‌های نوین مثل کامپوزیت، آلومینیم ، سمنت برد، استرچ متل ، شیشه و…نیز استفاده می شود. در ادامه انواع نمای ساختمان بر اساس مصالح مصرفی را معرفی می‌کنیم.

انواع نمای ساختمان بر اساس مصالح مصرفی

ایرانیان در طول تاریخ سابقه طولانی در امر نماسازی ساختمان داشته و از مصالحی مثل گچ و آهک در نماسازی ساختمان استفاده کرده و آثار هنرمندانه و در عین حال فنی و اصولی را خلق کرده اند. به مرور زمان استفاده از مصالحی مثل سنگ و آجر به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن رواج بیشتری یافت. اما امروزه مصالح نوین فراوانی در نماسازی استفاده می شود که هر کدام داری ویژگی ها منحصر به فرد بوده که برخی از آنها محبوبیت فراوانی در نماسازی دارند. در اینجا ابتدا به نماهای سنگی و آجری پرداخته سپس نمای نوین را معرفی کرده و به مزایا و معایب هر کدام می پردازیم.

مصالح پرکاربرد در طراحی نمای ساختمان

نمای سنگی ساختمان از انواع نمای ساختمان کلاسیک

سنگ از متریال‌هایست که از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته. نمای سنگی از نماهای پرکاربرد در ساختمان محسوب می‌شود. دلیل محبوبیت متریال سنگ به خصوص در ایران وجود دسترسی فراوان می‌باشد. از طرفی  نمای کار شده با سنگ فوق العاده زیباست. همچنین  قابلیت ترکیب با متریال‌های دیگر را نیز دارد. سنگ از تنوع رنگی خوبی برخوردار است و دوام و استحکام بالایی دارد. نماهای کلاسیک و رومی کار شده با سنگ شکوه و عظمت بالایی دارند.

معایب نمای سنگی

مهمترین عیب نمای سنگی می‌توان به هزینه بالای آن اشاره کرد. از طرفی در برخی از مناطق محدودیت استفاده از متریال سنگ وجود دارد.

نمای سنگی از انواع نمای ساختمان

انواع نمای سنگی را می توانید در سایت خانه معمار مشاهده کنید.

نمای آجری

آجر جزء متریال های سنتی محسوب می شود که از گذشته های دور مورد استفاده قرار می گرفته . اما امروزه در دنیای مدرن نیز به خوبی جایگاه خود را حفظ کرده وهر نوع سلیقه ایی را پوشش می دهد. از آجر می توان در طراحی های نمای کلاسیک و سنتی و همچنین در طراحی های مدرن ساختمان استفاده کرد.

از دلایل محبویت متریال آجر در طراحی نمای ساختمان، مقاومت بالا در طولانی مدت، سازگار بودن با محیط زیست، سازگاری با آب و هوای سرد، وزن اندک، داشتن تنوع رنگی مناسب، می توان اشاره کرد. در واقع بیشتر استفاده کنندگان از آجر درنمای ساختمان برای دلنشین سازی و جان یخشی به نما در کنار دیگرمتریال های استفاده شده، بهره می برند. در واقع می توان گفت آجر به خوبی با متریال هایی مانند سنگ ، ترموود و کامپوزیت ترکیب می شود. نماهای ترکیبی مدرن با آجر زیبایی فوق العاده زیادی داردند.

نمای آجری به سبک سنتی ایرانی

انواع نمای آجری را می توانید در سایت خانه معمار مشاهده کنید.

نمای سیمای

یکی از نماهای فوق العاده زیبا و مدرنی که عموما در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، نمای سیمانی است. این نمای ساختمان در مقایسه با سایر نماهای موجود در بازار دارای ویژگی های بسیار خاصی است که توجه به آن ها می تواند این نما را از سایر نماهای دیگر، ممتاز و متمایز سازد.

نمای سیمانی

نمای کامپوزیت

کامپوزیت ورق هایی از جنس آلومینیم است که امروزه در نمای ساختمان های مدرن و امروزی بخصوص در در نماهای اداری و تجاری استفاده می شود. از مزایای استفاده از نمای کامپوزیت می توان به مقاومت بالا در برابرتغییرلت دمایی، عایق بودن در برابر رطوبت و صوت، نصب سریع و آسان، دوام و عمر بالا و داشتن تنوع رنگی دانست.

معایب نمای کامپوزیت

در مورد معایب نمای کامپوزیت می توان گفت نمای کامپوزیت برای زیر سازی نیاز به هزینه بالایی دارد، در برابرطوفان و باد مقاومت زیادی ندارد، جرم پذیر بوده وآلودگی های محیطی را جذب می کند.

نمای کامپوزیت یکی از انواع نمای مدرن ساختمان

برای آشنایی بیشتر با نمای کامپوزیت مطالعه کنید:

نمای کامپوزیت ، پرطرفدار و شیک برای ساختمان های مدرن

نمای استرچ متال

استرچ متال از دسته متریال هایی ست که امروزه بسیار سرزبان هاست و ار آنجا که هزینه مواد اوله ، نگهداری و تعمیر و تعوبض آن بالا نیست بیشتر پیمانکاران و مالکان به دنبال آن هستند. استرچ متال در واقع صفحات انبساط یافته ایی ست که از ترکیب فلزاتی مانند آهن، آلومینیم، مس، برنج و استیل به وجود می آیند. از مزایای نمای استرچ متال می توان به داشتن طرح های گرافیکی متنوع و زیبا، طول عمر بالا و هزینه نگهداری پایین، سبک و در عین حال ایمن بودن، قابلیت اجرا هم به عنوان نمای اصلی و هم پوسته نما ، مقاومت در برابر رطوبت و حرارت اشاره کرد.

نمای استرچ متال

نمای جی اف ار سی

پانل بتنی جی اف ارسی یکی از مصالح مناسب برای استفاده در نمای ساختمان های مدرن و سنتی است.  در واقع بتن جی اف ارسی بتن مسلح شده با الیاف شیشه می باشد. بتن جی اف ار سی مقاومت خمشی بالایی دارد. در برابر بارندگی، آفتاب، آتش، گرما و سرما مقاوم است، دوام و طول عمر بالایی دارد ، قابلیت اجرا در نماهای سنتی و مدرن را دارد و سرعت اجرا و نصب آن بالا دارد.

نمای جی اف ار سی

برای آشنایی بشتر با نمای جی اف ارسی می توانید مقاله نمای جی اف ارسی در خانه معمار دیدن کنید.

فایبر سمنت برد

فایبر سمنت برد از مصالح نوین ساختمان است که از ترکیب الیاف سلولزی با سیمان ، شن و ماسه تولید می شود و از دوام بالایی برخوردار است. این متریال نیاز به هزینه نگهداری ندارد، ضداشتعال است ، تحت تاثیر باد و سرما قرار نمی گیرد،  در برابر بلایای طبیعی نیز عملکرد خوبی دارد. اما از معایب آن می توان به هزینه بالا، سنگین بودن و شکننده بودن آن اشاره کرد.

نمای فایبر سمنت برد

نمای سرامیکی

نمای سرامیکی جز جدیدترین نماهای ساختمان است. از آنجا که نمای ساختمان به عنوان اولین المانی است که بیننده آن را مشاهده می کند انتخاب طرح و متریال مناسب در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از سیمان سفید، سیمان سیاه و سنگ از دیریاز رواج داشته اما با ظهور سرامیک، تحولی عظیم در صنعت سازه و ساختمان ایجاد شد. در واقع تولید سرامیک نشان دهنده پیشرفت مهندسی متالورژی در عمران است. سرامیک از تنوع بسیار زیادی در طرح و رنگ برخوردار می باشد. علاوه بر وجود تنوع زیاد در نمای سرامیکی، مزایای قابل توجه این نما نظر اکثر کاربران را به خود جلب کرد.

نمای سرامیکی

دیگران مشاهده کردند:

آیا نمای سرامیکی گزینه مناسبی برای ساختمان شماست؟

نمای مونولیت

یکی از موادی که در ساخت نمای ساختمان های امروزی به کار برده می شود، مونولیت ها هستند. مونولیت ها را امروزه می توانید در بسیاری از ساختمان ها ببینید. مونولیت به دلیل مزایا و ویژگی های بسیار خوبی که دارد، امروزه توسط بسیاری از افراد برای ساخت نمای ساختمان انتخاب می شود. مونولیت می تواند از ترکیب ذرات سنگ مرمر، گرانیت و کوارتز ساخته شود و در رنگ های مختلفی به بازار عرضه گردد.

نمای مونولیت

برای آشنایی بیشتر با نمای مونولیت می توانید مقاله نمای مونولیت چیست و چه مزایایی دارد؟ را مشاهده کنید.

نمای شیشه ای

یکی از زیباترین و رایج ترین انتخاب ها برای نمای ساختمان است. عنصر شیشه همواره یکی از عناصر جدانشدنی در طراحی نمای ساختمان بوده است و برای مدتی طولانی است که در ساختمان هایی با انواع مختلفی از کاربری استفاده می شود. نمای شیشه ای به علت ماهیت شیشه ای خود تنوع زیادی دارد و قابل اجرا در اشکال و هندسه های گوناگونی را دارد. نمای شیشه ایی در انواع مختلف وجود دارد مثل نمای فریم لی، نمای شیشه ایی دو پوسته، نمای شیشه ایی اسپایدر، نمای کراتین وال.

نمای شیشه ایی

برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف نمای شیشه ایی می توانید از مقاله نمای شیشه ای دیدن کنید.

نمای مینرال

نمای مینرال یکی از نماهای جذاب و منحصر به فردی است که عموما از آن به عنوان یک پوشش بسیار مناسب برای طراحی دیزاین داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود. نماهای ساختمان به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی به سرعت در حال تغییر هستند. نمای مینرال با سایر نماهای دیگر ساختمانی کاملا متفاوت است! این نما در واقع ترکیبی از  یک پوشش زیبا و تزئینی می باشد که بسیار مقاوم بوده و می تواند مزایای قابل توجه ای را برای ساختمان شما به ارمغان بیاورد.

نمای مینرال

نمای لوور آلومینیمی

نمای لوور آلومینیمی از دیگر نماهای جذاب و بسیار پرمصرف ساختمانی است که به معماران اجازه می دهد تا علاوه بر ایجاد نمایی متفاوت، از برخورد نور مستقیم خورشید به داخل ساختمان جلوگیری کند. این نور گیر ها در واقع در ابعاد متنوع و متفاوتی تهیه و ساخته می شوند که هرکدام از آن ها مزایا و ویژگی های خاص خود را دارد.

نمای لوور آلومینیمی

نمای اچ پی ال

نمای اچ پی ال به معنای ورق های لمینت فشرده شده است. این ورق ها را با نام فرمیکا می‌شناسند. ‏ورق های اچ پی ال در طرح های متنوع رنگی و طرح چوب در بازار موجود است. استفاده از این ورق ها در زمینه‌های گوناگون، ضخامت های متفاوت و ابعاد مختلف امکان پذیر می باشد. مزایایی مانند مقاومت حرارتی بالا، ظاهر زیبا و سرعت نصب بالا باعث شده است که این متریال برای پوشش بیرونی ساختمان گزینه ای مناسب باشد و در سبک مدرن کاربردهای بسیاری دارد.

برای آشنایی بیشتر با نمای اچ پی ال پیشنهاد می کنم مطالعه کنید.

نمای بایرامیکس

نما بایرامیکس نوعی نمای جدید است که در آن از سنگدانه ها، رنگ ها، رزین های طبیعی و مصنوعی ساخته  شده و قابل اجرا روی سطوح مختلف فلزی، چوبی، سیمانی و آجری را دارد. نمای های بایرامیکس به دلیل تنوع رنگی بسیار بالا، قابلیت شستشو با آب، پوشش سطحی یکنواخت و قابلیت نظافت آسان بسیار محبوب هستند. نمای بایرامیکس به دلیل سختی، مقاومت مکانیکی، فیزیکی، شیمایی و مواد تشکیل دهنده با کیفیت، ماندگاری بالایی دارد. ماندگاری رنگ و میزان انسجام ذرات آن نیز در طولانی مدت کاهش نمی یابد.

برای آشنایی بیشتر با نمای اچ پی ال پیشنهاد می کنم مطالعه کنید.

نمای مسی

در حال حاضر مس به یکی از متریال های جالب توجه و مورد علاقه معماران برای نمای خارجی و همینطور پوشش داخلی بنا تبدیل شده است. اگرچه استفاده از ورق های مس به اندازه فولاد، آلومینیوم و روی متداول نیست اما این متریال نیز می تواند پوشش خلاقانه ای از جنس فلز برای نمای ساختمان باشد. از مزایای نمای مسی می توان به طول عمر بالا، مقاومتدر برابر خوردگی، سهولت در نصب و اجرا، هزینه تعمیر و نگهداری پایین و قابلیت بازیافت آن اشاره کرد.

نمای آینه ایی

امروزه اکثر ساختمان های بزرگ و تجاری به خصوص ساختمان های اداری نمای بسیار شفافی دارند که به این نوع نما، نمای آینه ای گفته می شود. نما های آینه ای نور را منحرف می کنند و در مقابل تحلیل رفتن در گذر زمان نیز مقاومت بسیار خوبی دارند. سیستم های خورشیدی و سیستم های تهویه مطبوع به لطف این نوع نما بسیار ساده تر می شد. همین باعث شد که نمای آینه ای بیش از پیش محبوب شود.

نمای کنیتکس

نمای کنیتکس نوع پوشش بافت دار و نرم است. استفاده از این نما به نوعی باعث می شود تا ناصافی های سطح زیرین نما به خوبی پوشش داده شوند. لازم به ذکر است که این نما نوعی رنگ محسوب می شود که به سه دسته اکرلیکی، روغنی و پلاستیکی تقسیم می گردد. همچنین این رنگ از نظر اندازه دارای سه نوع ریز دانه، دانه متوسط و دانه درشت است.

برای آشنایی بیشتر با نمای کنیتکس می توانید از صفحه آن دیدن کنید.

نمای مدولارپرسلان

امروزه از مواد مختلفی برای ساخت نمای خانه ها استفاده می شود. یکی مواد نسبتا جدیدی که برای ساخت نمای خانه ها به کار برده می شود، مدولار پرسلان است. نمای مدولار پرسلان از جنس کاشی و سرامیک است و معمولا به صورت آماده نصب می شود. این متریال نسبت به کاشی و سرامیک مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان می دهد و در برابر تغییرات آب و هوایی شدید، سرسختی بیشتری دارد؛ همچنین نمای مدولار پرسلان برای ساختمان هایی با سیستم تهویه خاص، انتخاب مناسبی خواهد بود.

انواع نمای ساختمان بر اساس روش اجرا

پس از انتخای سبم مناسب برای نما و انتخاب مترال مورد نظر انتخای روش اجرای نما نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. انتخاب روش اجرای مناسب می تواند در دوام وپایداری نما تاثیرگذار باشد. اجرای نمای ساختمان با استفاده از متریل های مختلف به سه روش اجرای نمای تر، اجرای نمای خشک، اجرای نما با چسب قابل اجراست.

اجرای نمای تر

اجرای نمای تر یا دوغاب از روشهای سنتی و متداول در اجرای ساختمان است. در این روش متریال مورد نظز ابتدا بر روی نما چیده شده و سپس دوغاب در پشت آن ریخته می شود.

اجرای نمای خشک

در سیستم نمای خشک برای اتصال اجزای نما که می تواند انواع پنل های ساختمامی ، کامپوزیت، سنگ، سرامیک، شیشه و … باشد از تجهیزات فلزی مانند ریل ، پیچ و … استفاده می شود. این روش نصبت به روش سنتی دارای مزیت هایی است.

  • روش خشک سرعت اجرای بالاتری دارد.
  • ضایعات و سرو صدای زیادی ندارد
  • نیاز به نیروی کار حرفه ایی جهت نصب ندارد
  • اجرای آن در ساختمان های بلاند مرتیه آسان تر است
  • می تواند عایق حرارتی ایجاد کرده و از اتلاف انرژِ جلوگیری کند.

اجرای نما با استفاده از چسب

در روش اجرای نما به روش چسبی از چسب بجای ملات سیمان برای اتصال اجزای نما استفاده می شود. در این روش لازم است دیوار مورد نظر ابتدا توسط سیمان پوشش داده شود.سپس در پشت قطعه کار به طور کامل چسب زده شده و با فشار ملایمی به دیوار متصل می شود. میزان چسب استفاده شده باید به گونه ایی باشد که حجم زیادی از چسب از اطراف قطعه کار بیرون نزند تا فضای کافی برای بندگشی وجود داشته باشد. در صورتی که بندکشی به خوبی انجان نشود آب به پشت کار نفوذ کرده و امکان جدا شدن آن وجود دارد.

درپایان

در اینجا به تعدادی از متریال های نوین اشاره شد از دیگر متریال های نوین قابل استفاده دیگر می توان به بتن اکسپوز، کراتین وال ، کنتکس ، بایرامیکس، اچ پی ال، مونولیت ، مینرال و … اشاره کرد.  آشنایی هر چه بیشتر با این متریال ها به شما کمک می کند که بتوانید بهترین و مناسب ترین نما را با توجه با کاربرد و نیاز خود برای نمای ساختمان انتخاب کنید.

عنوان